جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 37401
تاریخ انتشار: 1401/12/22 07:09
با بهره‌برداری از معدن سنگ آهن آنومالی ۸ ناریگان محقق می‌شود

اشتغالزایی و رونق اقتصادی در بافق

عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معدن سنگ آهن آنومالی ۸ ناریگان بافق با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، استاندار یزد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی اکتشاف و استخراج کانی‌های نوین پارسه (اسکام) و نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهری آغاز شد.
اشتغالزایی و رونق اقتصادی در بافق

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بهرهبرداری از این معدن را تولدی دوباره برای بافق خواند و گفت: با آغاز عملیات اکتشاف و بهرهبرداری از معدن ناریگان شاهد تولد دوباره بافق در اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواهیم بود. مهران فاطمی، استاندار یزد نیز این رویداد را رویدادی مهم برای توسعه منطقه دانست و گفت: اکتشاف معادن، گامی مؤثر برای تحقق جهاد اعتمادآفرینی و امیدبخشی است.

بهرهبرداری از ناریگان بافق موجب توسعه اشتغال میشود

معاون رئیس جمهور، معدن آنومالی ۸ ناریگان بافق را از بزرگترین معادن عمیق سنگ آهن دانست و گفت: بهرهبرداری از این پروژه روزنهای برای امیدآفرینی، توسعه اشتغال، رونق اقتصادی و آبادانی منطقه است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی، محمد اسلامی، معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز عملیات اکتشاف و بهرهبرداری از معدن آنومالی ۸ ناریگان شهرستان بافق با بیان این مطلب اظهار کرد: رسیدن به قدرت اقتصادی در کنار قدرت علمی و فناوری مستلزم تحقق استقلال به معنی واقعی کلمه است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز دولت سیزدهم به شکوفایی اقتصاد معادن تاکید داشتند افزود: شکوفایی اقتصاد معادن از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژهای شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی از سخنانش از زحمات مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و هیات مدیره این شرکت تشکر و قدردانی کرد و گفت: نگاه ما نگاه مساعدت، مشارکت و همراهی پایدار است و نمیخواهیم انحصار ایجاد کنیم چرا که چرخ اقتصادی کشور با مشارکت و همراهی به گردش در میآید.

اسلامی اضافه کرد: برای پیشبرد برنامههای توسعهای کشور و ایجاد تحول بنیادین در علوم و فنون به ویژه دستیابی به انرژِی پاک و پایدار باید سعی کنیم چرخه سوخت هستهای را با جمع آوری ذرات پرتوزا تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه سوخت مورد نیاز برنامه توسعه کشور ۱۰ هزار مگاوات است اظهار کرد: برای تامین این میزان سوخت نیاز به فعال کردن چرخه سوخت هستهای داریم.

اسلامی در ادامه با اشاره به تحریمهای کشور گفت: مهمترین هدف تحریم، مسائل اقتصادی نیست بلکه شکستن اراده و تصمیم است. ما به لطف الهی توانستهایم در ردیف کشورهای برتر در حوزه هستهای قرار بگیریم و این تکنولوژی را بومیسازی کنیم.

وی تصریح کرد: معدن آنومالی ۸ ناریگان پنجمین معدنی است که امسال عملیات اکتشاف و بهرهبرداری آن در سطح کشور آغاز شده این در حالی است که ما در طول تاریخ، حداکثر ۴ معدن فعال داشتیم.

معاون رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه در این مسیر به طور قطع به نیازمندیهای منطقه توجه خواهد شد افزود: متناسب با پیشرفت و بضاعت خود کمکهای لازم را برای توسعه منطقه انجام میدهیم.

وی با بیان اینکه معدن ناریگان یکی از ذخایر بزرگ در عمق زمین بوده که تاکنون برداشت نشده است، گفت: این معدن از جمله معادن عمیق کشور بهشمار میآید که میتواند صنعت معدنی ما را به فناوریهای پیشرفته مجهز کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعال کردن زنجیره ارزش گفت: به زودی صنایع جدید نیز فعال میشوند و اشتغال دانشبنیانی را در این منطقه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: ایجاد مدرسه فنی و حرفهای با هدف آموزش و تربیت نیروهای کارآمد نیز در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم برای افراد تحصیل کرده فرصت شغلی خوبی ایجاد شود و در این مسیر تأثیرگذار باشیم.

اسلامی تصریح کرد: به طور حتم بهرهبرداری از معدن ناریگان موجب پایداری اشتغال و شکوفایی منطقه میشود.

 فعالیتهای معدنی باید در راستای آبادانی بافق باشد

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای مسوولیتهای اجتماعی معدن گفت: فعالیتهای معدنی باید در راستای آبادانی شهرستان بافق باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی، محمد رضا صباغیان، در مراسم آغاز عملیات اکتشاف و بهرهبرداری از معدن آنومالی ۸ ناریگان شهرستان بافق که با حضور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، استاندار یزد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی اکتشاف و استخراج کانیهای نوین پارسه (اسکام) و جمعی از مسؤولان استانی و شهری برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: خواهشم از معاون رئیسجمهوری و استاندار یزد این است که در کنار فعالیتهای معدنی تاکید ویژه بر اجرای مسوولیتهای اجتماعی شهر بافق داشته باشند.

وی ضمن تشکر از زحمات مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و استاندار یزد در توسعه بافق افزود: انتظارم این است که در ساخت بیمارستان، مدرسه، آبادانی روستاها و دوبانده کردن مسیر بافق تا سه چاهون اهتمام ویژهای شود.نماینده مردم بافق در مجلس اضافه کرد: شهرستان بافق باید آباد باشد تا بتواند دیگر شهرستانها را هم آباد کند.

وی گفت: از سازمان انرژی اتمی هم میخواهم که اگر معادن دیگری هم در منطقه وجود دارد اول برای خود شهرستان بافق باشد و اگر قرار است معدنی را خریداری کنند از شرکت سنگ آهن خریداری شود.

صباغیان در ادامه یکی از شاخصههای قدرت و پیشرفت در جهان امروز را پیشرفت در حوزه هستهای دانست و بیان کرد: باید در حوزه انرژی اتمی به گونهای عمل کنیم که دشمن غربی و امریکا بداند که فشار و تحریم روی سیاستهای هستهای ما تأثیر نمیگذارد و ما با ایستادگی خواهان بهرهمندی از انرژی صلح آمیز هستهای هستیم.

وی اضافه کرد: کلید رفع تحریمها در اختیار سازمان انرژی اتمی است بنابراین هر گاه فشار تحریم بیشتر میشود باید فتیله انرژی هستهای را بالاتر ببرند و غنیسازی بیشتری صورت بگیرد. صباغیان تصریح کرد: در طول تاریخ هر کجا ملتی تسلیم شده زیاده خواهی دشمنانش بیشتر شده است و هر گاه ایستادگی کرده سرافراز میشود. این سنت الهی است.

سخن پایانی

براساس برآوردهای صورت گرفته، این معدن حداقل 150 میلیون تن است و بعد از 18 ماه اکتشاف تکمیلی استخراج و بهره برداری از این معدن آغاز میشود. مساحت محدوده این معدن ۴۵ کیومتر است که برای ۵ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36bad9