یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 33025
تاریخ انتشار: 1401/10/25 13:02

مطبوعات را دریابیم

قربانعلی تنگ شیر-مدرس دانشگاه
مطبوعات را دریابیم

  جهان امروز جهان تخصص است مردم در دنیایی مجازی به اندازه کافی خبرهای عمومی را میشنوند و میخوانند. یکی از راههای ماندگاری رسانههای مکتوب تخصصی شدن آنهاست. در عصر شبکههای خبری مجازی و با وجود نشریات اینترنتی بودن یا نبودن رسانههای مکتوب در کشور ما واقعه مهمی به شمار نمیآید و خلأ خبری و اطلاعرسانی در کشور ایجاد نمیشود. واقعیت امر هم غیر از این نیست. زیرا تمام روزهای تعطیل سال نو و در سایر روزهای تعطیل خبرگزاریها و وبسایتهای دولتی و خصوصی همراه با شبکههای مجازی مانند تلگرام به طور شبانهروزی و آنلاین مردم را در جریان اخبار رویدادهای داخلی و بینالملل قرار میدهند و چرخه اطلاعرسانی مجازی به جامعه حتی برای لحظهای متوقف نمیشود.

اما مطبوعات از آخرین روزهای اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی انتشار ندارند و البته این روزها به جز ۵۲ روز تعطیل ۵ شنبهها و حدود ۲۰ روز تعطیلات رسمی کشور است که این روها هم مطبوعات چاپ نمیشوند.در این رهگذر، عوامل بسیاری روند انتشار و پایین بودن تیراژ را با کندی مواجه میکند. از گرانی کاغذ و فروش نرفتن رونامه و نشریه گرفته تا پایین بودن شدید میزان تولید محتوا در بسیاری از روزنامهها و وابستگی شدید آنها به خبرهای تولیدی خبرگزاریهای و وبسایت خبری و خبرهای ارسالی روابط عمومیها.

کل تیراژ روزنامه مکتوب ایران از ۹۰۰ هزار نسخه تجاوز نمیکند چنین تیراژ نازلی برای کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت که در صد بالایی از آنها سواد خواندن و نوشتن و نیز تحصیلات دانشگاهی برخوردارند یک فاجعه تمام عیار فرهنگی – اجتماعی به شمار میآید. باید خواندن مطبوعات یک فریضه واجب تلقی شود. افزایش سرانه مطالعه با افزایش تیراژ مطبوعات و کتاب، کاهش وابستگی به یارانههای دولتی و جدیتر گرفته شدن از سوی مدیران اجرایی کشور در سال جدید باید به یک کمپین فکری و اجرایی تبدیل شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36b9ke