سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 98749
تاریخ انتشار: 1402/09/20 12:53

واردات خودرو متوقف نمی‌شود / ۲ هفته طلایی برای ورود مدل‌های جدید

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات خودرو به هیچ وجه متوقف نمی‌شود. برنامه دولت و وزارت صمت، تنظیم بازار خودرو با نگاه حمایت از مصرف کنندگان است. بنابراین دولت با قاطعیت از واردات خودرو دفاع می‌کند.
واردات خودرو متوقف نمی‌شود / ۲ هفته طلایی برای ورود مدل‌های جدید

طی روزهای اخیر صحبت درباره واردات خودرو به شدت بالا گرفته است. واردات خودروهای نو با کندی انجام می‌شود و ورود مدل‌های کارکرده هم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. امروز نیز داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو وجود دارد اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست. با توجه به این صحبت شایعاتی درباره احتمال توقف واردات خودرو نیز مطرح شد. برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت انجام داد. با روزگار خودرو همراه باشید.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

ضیغمی درخصوص صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره واردات خودرو گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه نظر شخصی خود را درباره واردات خودرو اعلام کرده است. واردات خودرو به هیچ وجه متوقف نمی‌شود. برنامه دولت و وزارت صمت، تنظیم بازار خودرو با نگاه حمایت از مصرف کنندگان است. بنابراین دولت با قاطعیت از واردات خودرو دفاع می‌کند.

قول مهم بانک مرکزی

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره روند تخصیص ارز واردات خودرو گفت: حداقل سالی ۱ میلیارد یورو برای واردات خودرو باید تخصیص داده شود. تا این لحظه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو تخصیص ارز برای واردات خودرو تخصیص صورت گرفته است. بانک مرکزی نیز قول داده که روند تخصیص ارز را تسریع کند. بدون تسریع این روند تا پایان سال نمی‌توان روی واردات تعداد قابل توجهی از خودرو حساب باز کرد.

آخرین آمار واردات خودرو

وی در پاسخ به این که چه تعداد خودرو به کشور وارد شده گفت: تا این لحظه آخرین آمار واردات خودرو به کشور بیش از ۷۵۰۰ دستگاه است. همچنین بیش از ۹ هزار عرضه خودرو انجام دادیم. این نکته را نیز باید گفت که ما تعدادی از خودروهای روی آب که برای شرکت‌های معتبر است را نیز عرضه کردیم.

ضیغمی پیش بینی خود از روند واردات خودرو را چنین اعلام کرد: ما برای واردات خودرو به کشور عدد ۶۰ هزار دستگاه را اعلام کرده‌ایم. اما همه چیز به ۲ الی ۳ هفته طلایی پیش رو بستگی دارد تا بانک مرکزی بتواند ارز لازم را تخصیص دهد.

خبری از کارکرده‌ها نیست!

وی در ادامه بحث واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد و گفت: واردات خودروهای کارکرده هنوز روند مشخصی ندارد تا بحث تخصیص ارز آن تعیین تکلیف شود. با توجه به این موضوع نمی‌توان با قاطعیت درباره سرنوشت واردات این خودروها نظر داد.

ضیغمی در پایان نکاتی درباره واردات خودروهای اقتصادی گفت و اظهار کرد: خودروهای وارد شده به کشور اقتصادی هستند و این محصولات قیمت‌های ۹ هزار یورویی دارند. نکته مهم بحث شیوه عرضه و تعرفه‌ها است که باعث ایجاد چنین قیمت‌هایی شد. وزارت صمت پیشنهاداتی داد تا خودروها با کمتر از نرخ‌های فعلی وارد شود اما هنوز به نتیجه نرسیده است.. ما خودروی پایین‌تر از ۸ هزار یورو نداریم که بتواند استانداردهای ایران را پاس کند.

منبع:روزگار خودرو


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36865z