شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 98121
تاریخ انتشار: 1402/09/12 06:53
بررسی چالش‌های مصوبه جدید «ته‌لنجی‌ها»

معیشت لنج‌داران در خطر است

معیشت لنج‌داران در خطر است

کالای همراه ملوان (ته‌لنجی) به عنوان نوعی واردات کالا است که از دیرباز رواج داشته و برای گذران زندگی ساحل‌نشینان بسیار حائز اهمیت است و لنج‌داران و خدمه و ملوانان مجاز به واردات این کالاها با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی بوده‌اند. این نوع واردات کالا با مصوبه‌های گوناگون هر بار به نوعی تغییر می‌کند و ساماندهی و قانونمند شدن اساسی آن نیاز است تا مردم این بنادر و کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با این نوع واردات سروکار دارند بدون دغدغه و خاطری آسوده بتوانند امرار معاش کنند و زندگی خود را بگذرانند. ساماندهی کالای همراه ملوان یا «ته لنجی» یکی از مشکلات اساسی مردمی است که در سواحل به تجارت دریایی مشغولند. مصوبه جدید کالای همراه ملوان(ته‌لنجی) و اعمال محدودیت‌هایی در اقلام وارداتی و میزان واردات کالاها، چالش‌هایی را برای ساحل‌نشینان و ملوانان ایجاد کرده است.ارتزاق و شغل مردم ساحل‌نشین از همین طریق است و معیشت و ارتزاق بیش از ۸۰ درصد از مردم ساحل نشین جنوب کشور از جمله شهرستان گناوه در استان بوشهر به شغل دریا و دریانوردی وابسته است که با کالای ملوانی گره خورده است.در سفر ۱۶ مهر ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان بوشهر که در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهم صورت گرفت یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات و درخواست‌های مردم بنادر حل اساسی و ساماندهی اصولی مشکل کالای همراه ملوان بود.با ابلاغ قانون جدید بازاریان و لنج‌داران مشکلاتی را پیرامون این قانون مطرح و خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند.

جزییات مصوبه مجلس درباره ته‌لنجی‌ها

براساس ماده ۱ این لایحه؛ به‌منظور رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصدپذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالاهای مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرزهای زمینی و آبی، واردات کالا از طریق شناورهای سنتی و فلزی با ساختار لنج با ظرفیت ناخالص کمتر از پانصد(۵۰۰) تن، ملوانی(ته‌لنجی) و فعالان مرتبط با مبادلات مرزی(کولبری) به مدت پنج سال از زمان ابلاغ آیین‌نامه موضوع ماده (۶) این قانون مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از اتمام مدت مذکور کالاهای وارداتی، تابع قوانین و مقررات کشور می‌باشد.

وابستگی معیشت ساحل‌نشینان به دریا

مدیرعامل هیات‌مدیره تعاونی لنج‌داران بندر گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: پیگیری‌های فراوانی برای تخلیه، اصلاح و افزایش ۵۹ قلم فهرست اقلام ته‌لنجی و لغو معیار ۶۰ تن وزن ترخیص کالای ته‌لنجی داشته‌ایم.

سیدعلی موسوی گمارانی با اشاره به چالش‌های اقتصاد نحیف دریامحور در بندر گناوه و بنادر کوچک جنوب اضافه کرد: معیشت و زندگی لنج‌داران، مرزنشینان و مردم ساحل‌نشین به این دریا بستگی دارد و باید به صورت ویژه دیده شود.

وی با تاکید بر تغییر و تجدیدنظر در مصوبه جدید خاطرنشان کرد: پیشنهاد کردیم که یک کمیته راهبری برای کالای ملوانی تشکیل شود که با تمرکز بر اصلاح و حذف نقاط ضعف مصوبه جدید، این کمیته به عنوان یک بازوی مشورتی و با همراهی دولت انجام وظیفه و همکاری کند.

پیگیری مسئله ته‌لنجی در سطح ملی

فرماندار گناوه با اشاره به سفر به تهران و دیدار با معاونان وزیر کشور در راستای پیگیری موضوع کالای همراه ملوان اظهارکرد: کالای همراه ملوان از دغدغه‌های اصلی ساحل‌نشینان جنوب کشور از جمله مردم گناوه است.

محمدتقی صفری افزود: در راستای پیگیری موضوع و حل این مشکل دیداری جداگانه با سیدمجید میر احمدی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و سیدمحمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور داشتم که هر ۲ نفر قول پیگیری این موضوع را دادند.

وی گفت: شغل و ارتزاق عمده مردم ساحل‌نشین استان بوشهر به دریا و کالای ملوانی (ته لنجی) گره خورده و واردات کالای ملوانی از دیرباز توسط مردم صورت می‌گرفته است و این موضوع باعث شده آنها به‌طور مداوم پیگیر رفع مشکلات خود در این زمینه باشند و ما هم با توجه به قولی که به مردم داده بودیم، پیگیر حل مشکل هستیم.

فرماندار گناوه بیان کرد: امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام شده این دغدغه مردم گناوه برطرف شود.

هیچکس با قاچاق موافق نیست

امام جمعه گناوه نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با بیان اینکه تلاش همه مسؤولان کشور و استانی و شهرستانی به خصوص فرماندار شهرستان که با سفر به پایتخت پیگیر مشکلات مردم در زمینه کالای ملوانی و معیشت مردم شدند قابل تقدیر است، گفت: براساس برخی تدبیرهای غیرکارشناسی درباره کالای همراه ملوان هر ساله مشکلاتی برای مردم ایجاد و باعث به زحمت افتادن مردم می‌شود.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه زندگی و معیشت مردم این منطقه به دریا وابسته است، گفت: در این مقطع حساس که دشمنان به دنبال مأیوس کردن مردم از آینده انقلاب و نظام هستند نباید تصمیم‌هایی غیرکارشناسی درباره معیشت مردم گرفته شود که باعث بدبینی شود.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه هیچکس با پدیده شوم قاچاق موافق نیست، گفت: رهبر معظم انقلاب هم سیاست‌های اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند لذا همه باید به معیشت مردم کمک کنند.

ساماندهی کالای همراه ملوان

در همین راستا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در نشست با مرزنشینان و لنج داران ۲ شهرستان گناوه و دیلم و بازدید از گمرک این شهرستان‌ها اظهارکرد: در این نشست تمامی مسائل و مشکلات مصوبه جدید کالای همراه ملوان از سوی لنج داران مطرح شد که مجموعه استان نهایت تلاش و پیگیری خودمان در راستای رفع موانع و جلب رضایت مرزنشینان استان بوشهر انجام خواهیم داد.

اکبر پورات تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون و با تلاش‌های مستمر استاندار بوشهر، یکی از اولویت‌های مهم و اساسی دولت ساماندهی کالای همراه ملوان بوده است تا نگرانی لنج داران در این زمینه برطرف شود.

وی گفت: با تلاش و پیگیری‌های مکرر استاندار بوشهر اخیرا سفر اول لنج داران استان در جهت حمایت از معیشت مرزنشینان استان از سوی وزیر کشور ابلاغ شد.

پورات خاطرنشان کرد: دولت در راستای ساماندهی کالای همراه ملوان همواره در تلاش است که با دقت و بدون ایجاد آسیب به مرزنشینان در خصوص ته لنجی نظم و ساماندهی لازم را انجام دهد و در تمامی بخش‌های این موضوع، نظرات و مسائل لنج داران و مرزنشینان غیور استان بوشهر را مد نظر قرار خواهد داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر عنوان کرد: اصلاح ۵۹ قلم کالای همراه ملوان و برداشتن معیار ۶۰ تن وزن برای ترخیص کالای ته‌لنجی از جمله مسائل مطرح شده در نشست با لنج‌داران شریف دو شهرستان گناوه و دیلم بود.

وی بیان کرد: در پایان نشست با لنج داران به صورت میدانی و با حضور خود لنج‌داران جهت بررسی جزییات از گمرک دو بندر گناوه و دیلم بازدید به عمل آمد.

سخن پایانی

ساحل‌نشینان شهرستان گناوه که شغل آنها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با این نوع کالا و تجارت در ارتباط است در چندین نوبت مشکلات خود را به اطلاع مسئولان رسانده‌اند و خواستار رفع مشکلات این قانون شده‌اند. از جمله مسائل مطرح شده، اصلاح ۵۹ قلم کالای مطرح شده همراه ملوان در این مصوبه و افزودن اقلامی به این لیست که محل عرضه و خرید و فروش اصناف و مردم در این بندر است و لغو ۶۰ تن وزن برای ترخیص کالای همراه ملوان، افزایش سفرهای دریایی شناورها در طی سال و مشکلات دیگر در این قانون بوده است انتظار می‌رود همه مسئولان کمک کنند تا مسئله ته‌لنجی هر چه سریع‌تر به سامان برسد و مرزنشینان در فعالیت‌های تجاری خود با مشکلات کمتری روبه‌رو باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xxogp