چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 19645
تاریخ انتشار: 1401/06/21 23:54

برگزاری نمایشگاه در سئول مصداقی از تعارض منافع

سید جعفر تشکری هاشمیرئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

سازمان توسعه تجارت ایران براساس تصویبنامهای در تیر ۱۳۸۳ تشکیل شد. این سازمان یک نهاد مدیریتی در حوزه صادرات غیرنفتی است که نقش سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و راهبری را در این حوزه مهم برعهده دارد. کمک به توسعه بنگاههای تجاری و تنظیم مقررات مربوطه از مهمترین وظایف این سازمان است.

 توسعه صادرات غیرنفتی بهعنوان تاکید مداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه به تولید و ارتقای کیفی تولیدات کشور باید سرفصل موضوعات این سازمان باشد. بههمت تولیدکنندگان کشور عزیزمان طی سالهای اخیر رشد نسبتا خوبی را در عرصههای مختلف شاهد بودهایم که همه تولیدکنندگان انتظار حمایت در عرضه کالا و خدمات خود را دارند.

بدونشک یکی از مهمترین لوازم و عناصر اقدام برای مشترییابی خارجی و عرضه مناسب کالا و خدمات نمایشگاهها هستند، اما متاسفانه نوعی تصدیگری را طی سالهای گذشته در صنعت نمایشگاهی شاهد بودهایم.

سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران که باید بهعنوان سیاستگذاران، ناظران و هادیان این عرصه در کل کشور نقش ایفا کنند، خود به برگزارکننده نمایشگاه بدل شده و بهدلیل استقرار در مرکز نمایشگاهی مستقر در خیابان سئول عملا در حوزه نمایشگاهی شاهد تعارض منافع جدی هستیم که از دولت انقلابی سیزدهم انتظار میرود راه گذشته را طی نکند.

در حوزه مطالبات مردمی در شهر تهران نیز گلایهها و اعتراضات مکرر مردمی از ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاهها در سطح شهر را شاهد هستیم؛ حال آنکه در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا با جایابی مناسب تلاش شده، برگزاری نمایشگاهها معضلات شهری رقم نزند.

 در بسیاری از کشورهای دنیا عملا مسئولیت انتخاب محل برگزاری و کلیه امور مرتبط با نمایشگاهها با مدیریت شهری است. براساس همین تفکر براساس استانداردهای بینالمللی نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب ساخته و آماده شد. شاید برپایی نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۵ که بهعلت انتقال سریع نمایشگاه مربوطه با استفاده از سالنهای چادری مهیای آن نمایشگاه شد و زمان کوتاه آمادهسازی با اشکالاتی مواجه شد که گرچه در همان زمان و بهفوریت رفع شد اما این امر دستاویزی شد برای تخریب این نمایشگاه توسط رقیب جدی آن. البته کوتاهی فاحش مدیریت شهری گذشته نیز مانع رشد و تکمیل فازهای تکمیلی آن شد.

شایان ذکر است همزمان با بارندگی بیسابقه اخیر که متاسفانه موجب آبگرفتگی و سیل در بسیاری از نقاط کشور از جمله امامزاده داوود شد، نمایشگاه بینالمللی صنعت به بهترین شکل ممکن در محل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب برگزار شد.

شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید اهتمام جدی برای انتقال نمایشگاهها به شهر آفتاب دارد و در این راستا از هیچ کمکی به مجموعه شهرداری تهران دریغ نخواهد کرد و بهواسطه وظیفه ذاتی در دفاع از حقوق شهروندان با تکمیل فازها و ساخت سالنهای جدید که با بخش خصوصی در حال پیگیری است، به هیچ وجه اجازه برگزاری نمایشگاهی را در سال آتی در سئول نخواهد داد.

سرمایه هنگفتی که طی سالهای گذشته از بیتالمال در شهر آفتاب صرف و کار استانداردی که آغاز شده، باید به نهایت خود برسد و هماکنون انگیزه و پیگیری لازم در مجموعه شهر آفتاب برای به ثمر نشاندن زحمات گذشته وجود دارد.

پیش از این نیز تذکراتی درباره برگزاری برخی نمایشگاههای پرمخاطب توسط بخشهایی از شهرداری تهران در محدودههای مختلف شهری مثل پارک گفتوگو، هتل المپیک و... داده شده که تکرار موارد مشابه حتما با تذکرات، پیگیری و اقدامات قانونی شورای شهر مواجه خواهد شد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqmob