-
کد خبر: 111393
تاریخ انتشار: 1403/03/21 12:25

نمایش آثار پیشکسوتان هنرهای تجسمی ایران در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه «نگاهی به آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران» برگرفته از آثار پیشکسوتان هنرهای تجسمی کشور در فرهنگسرای نیاوران برپا می شود.
نمایش آثار پیشکسوتان هنرهای تجسمی ایران در فرهنگسرای نیاوران

غلامرضا نامی مدیر هنری این نمایشگاه در نشست خبری این رویداد اظهار داشت: در نمایشگاه هنرهای تجسمی ایران که از ۲۵ خردادماه امسال در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی آثار خود را در بخش های مختلف از جمله هنرهای تجسمی دوران معاصر به نمایش می گذارند.

وی افزود: این نمایشگاه به پیشنهاد اولیه خانه هنری دل افکن و با همکاری خوبی که فرهنگسرای نیاوران و صندوق اعتباری هنر داشته برگزار می شود و فرصت مناسبی برای آشنایی هنرمندان جوان با پیشکسوتان است تا به نوعی به گوشه ای از واقعیت های هنر پی ببرند.

نامی با تاکید بر اینکه در جامعه هنری، تکنیک هنر مهم است خاطرنشان کرد: آنچه باید و لازم است مورد توجه قرار گیرد پرورش فکر و اندیشه هنرمندان به ویژه افرادی است که به تازگی پا به عرصه هنر می گذارند.

این هنرمند پیشکسوت از تمام هنرمندان به ویژه فعالان عرصه هنرهای تجسمی برای بازدید از این نمایشگاه برای بهره مندی از اندوخته های هنرمندان پیشکسوت تاکید کرد.

علی ندایی از پیشکسوتان هنرهای تجسمی ایران که سابقه طولانی در آموزش این رشته دارد و در نمایشگاه هنرهای تجسمی معاصر ایران نیز حضور می یابد در سخنانی اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه ارتباط نسل جوان با پیشکسوتان هنرمند است.

وی افزود: در حال حاضر عصر تکنولوژی است و برخی از هنرمندانی که به تازگی پا به عرصه هنر گذاشته اند از دوران گذشته هنر اطلاعات چندانی ندارند و این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی آنان با نحوه کار و فعالیت هنرمندان در گذشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته، نظارت به طور کامل تحت اختیار استاد بود افزود: اما امروز این طور نیست، اتفاقات گوناگون از جمله فضای مجازی سبب شده که در برخی مواقع شاهد عدم نظارت ها و کپی برداری شویم که این موضوع نیز نگران کننده است.

وی بیان کرد: امروز هنرمندان با استعداد و آینده دار زیادی داریم و باید بیش از پیش نسبت به شناسایی و توانمندسازی آنان کمک کنیم.

ندایی تصریح کرد: متاسفانه برخی بدون هیچ خط و مشی به دنبال رسیدن به موقعیت های کاذب هستند که این نیز در عرصه هنر نگران کننده است و باید طوری آموزش و فرهنگ سازی شود که هنرمندان مرحله به مرحله، پیشرفت در هنر راطی کنند.

عین الدین صادق زاده از دیگر پیشکسوتان عرصه خوشنویسی و نقاشی خط نیز با قدردانی از برگزار کنندگان نمایشگاه هنرهای تجسمی معاصر ایران از جمله صندوق هنر، فرهنگسرای نیاوران و خانه هنر دل افکن اظهار داشت: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه های فاخر کشور به شمار می رود و از دلایل آن نیز می توان به حضور پر افتخار پیشکسوتان هنرهای تجسمی و همچنین حضور یک پیشکسوت و نقاد به عنوان مدیرهنری نمایشگاه اشاره کرد.

وی افزود: نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی فرصت خوبی برای هنرهای تجسمی ایران و چشم انداز آینده آن و همچنین ایجاد فضایی برای گفت و شنود هنرمندان جوان با هنرمندان پیشکسوت به شمار می رود.

صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود به عصر جدید هنر و گسترش فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی از جهتی به روند پیشرفت هنرمندان کمک می کند و از جهتی معضلاتی دارد که از جمله آن می توان به نداشتن خط و مرز آن اشاره کرد.
این پیشکسوت نقاشی خط گفت: در نقاشی و همچنین نقاشی خط از عقبه خوبی برخوردار هستیم و وجود هنرمندان جوان با استعدادهای بالا نیز یک ظرفیت به شمار می رود.

صادقی بیان کرد: با توجه به حجم فضای مجازی جوانان ما دچار سردرگمی شده اند و جای نقد به معنای واقعی خالی است.

وی تاکید کرد: همچنین نقد جدی دانشگاهی و علمی باید در نقاشی و هنرهای تجسمی توسعه و فرهنگ سازی شود تا به وسیله آن بتوان جایگاه هنرهای تجسمی را ارتقا داد.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره نقش هنر در جامعه بیان کرد: کسی که هنرمند است، به کارش تعهد دارد. یعنی هنرمند با تمام وجودش کار می‌کند. وقتی با تمام باورش کار می‌کند، عشق در هنرش جاری می‌شود.

وقتی این عشق روی بوم نقاشی می‌آید، در جامعه تسری می‌یابد. وقتی مخاطب با تابلوی نقاشی روبه‌رو می‌شود، آن عشق را دریافت می‌کند و حالش خوش می‌شود؛ مثل دیدن یک گل زیبا. دیدن زیبایی‌ها حال انسان را خوش می‌کند.

صادق‌زاده ادامه داد: هنرمندان باعث انتشار زیبایی در جامعه می‌شوند. وقتی جامعه‌ای از هنر عاری شود، حال آن جامعه خوب نیست. تمام پلشتی‌های روزگار از جمله پرخاشگری‌ها و تندروی‌ها از نبود هنر نشات می‌گیرد. به نظرم هنرمند آمده تا حال خود و جامعه‌اش را خوش کند.

مریم دل افکن مدیرخانه هنر دل افکن نیز در سخنانی با قدردانی از همراهی صندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران به جزییات برگزاری نمایشگاه ( نگاهی به آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران) اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ تا یکم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران پذیران عموم علاقه مندان است.

دل افکن افزود: در این نمایشگاه پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی از جمله آرمان استپانیان، ناصر اویسی، رضا بانگیز، افشین پیرهاشمی، حمید پازوکی، نیما پتگر، صداقت جباری، محمد ابراهیم جعفری، محمود جوادی پور، ابراهیم حقیقی ، بهروز دارش، گیزیلا وارگا سینایی، همایون سلیمی، کوروش شیشه گران، جلال شباهنگی،علی اکبر صادقی، عین الدین صادق زاده، رضوان صادق زاده، طلیعه کامران، پری یوش گنجی، نصرالله مسلمیان، کتایون مقدم، حسین محجوبی، رضا مافی، علی ندایی، احمد وکیلی،غلامحسین نامی و فرشته یمین شریف آثار خود را به نمایش می گذارند.

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه با حضور هنرمندان و مسئولان متولی در عرصه هنرهای تجسمی برگزار می شود، گفت: این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای تعطیل ۱۴ تا ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران دایر است و امیدواریم در پی برگزاری آن بتوانیم انتقال تجربه بین نسل جدید و پیشکسوت را رقم بزنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xgqpp