بارنامههای مدیریت کنترل مواد، الکترونیکی شد
در راستای حذف بروکراسی اداری و الکترونیکی شدن بارنامههای مدیریت کنترل مواد در فولاد مبارکه محقق شد.
به گزارش روابطعمومی شرکت فولاد مبارکه، محمد یزدانیان، رئیس واردات و انبارهای این شرکت با اشاره به الکترونیکی شدن بارنامههای مدیریت کنترل مواد در این شرکت، اظهارکرد: این اقدام منجر به پرداخت بهروز دستمزد خودروهای حمل مواد به فولاد مبارکه شده و از اتلاف زمان، فعالیتهای فاقد ارزشافزوده و دارای بهرهوری جلوگیری خواهد کرد.
وی با تأکید بر ضرورت حذف فعالیتهای فاقد ارزشافزوده در صنایع بزرگ بهویژه فولاد مبارکه، ادامه داد: هر قدر بتوانیم فعالیتهای فاقد ارزشافزوده (فعالیتهایی که برای سازمان مزایایی نداشته و به تولید ثروت در مجموعه کمکی نمیکند.) را کاهش دهیم، بهرهوری و اثربخشی فعالیتها افزایش مییابد؛.الکترونیکی شدن بارنامههای مدیریت کنترل مواد در فولاد مبارکه نیز علاوه بر ارتقای بهرهوری و اثربخشی، رضایت رانندگان و پیمانکاران را بهدنبال خواهد داشت.
رئیس واردات و انبارهای فولاد مبارکه با اشاره به مشکل تأخیر پرداخت هزینههای انتقال بار بهدلیل وجود واسطه (پیمانکار فولاد مبارکه) خاطرنشان کرد: این معضل منجر به بروز اختلافاتی میان رانندگان و پیمانکاران مربوطه میشد که با الکترونیکی شدن بارنامهها برطرف و علاوه بر آن، بروکراسی و کاغذبازی در این بین حذف شد. با جلوگیری از اقدامات فیزیکی، در زمان مدیران، متصدیان و دیگر دستاندرکاران نیز صرفهجویی شد و دقت بررسی مدارک افزایش یافت.
وی اظهارکرد: بررسی حجم زیادی از اسناد فولاد مبارکه (که میزان آن به بیش از ۲۰۰ سند در روز میرسد.) به میزان قابلتوجهی از کار دقیق و مداوم نیازمند است که با اقدام انجامشده، بخش زیادی از این فرآیندها سیستمی شده و کاغذبازیها عملا از بین رفته است. در این فرآیند الکترونیکی، شفافسازی نیز انجام شده است.
یزدانیان با بیان اینکه الکترونیکی شدن این فرآیند، خطای انسانی را به صفر میرساند، تأکید کرد: در سیستمی شدن هر فرآیند بهدلیل تعریف اعداد و ارقام، صدور بارنامه با هزینههای غیرمعقول، تعریف نشده است و این سیستم برای پارامترهای مختلف با فرمولهای ریاضی که برای آن تعریفشده کاملا بهصورت هوشمند عمل میکند و حتی اگر اشتباهی در ورود اطلاعات انجام شود، سیستم به کاربر هشدار میدهد و خطای کاربری به حداقل ممکن میرسد.
وی در پایان عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود، با بکارگیری این فرآیند، برقراری ارتباط با بانکها به حداقل رسیده و دیگر نیاز به ثبت چک، امضا، مراجعه به بانک، وصول چک و... نخواهد بود. تنخواهها نیز بهمرور استفادهشده و با حذف تنخواه حمل مواد و استفاده از اعتبارات در صورت اتمام مبلغ تنخواه، دیگر تأخیر در صدور چک اتفاق نمیافتد.
روحالله فدایی اشیانی، مسئول حملونقل کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه نیز اظهارکرد: با توجه به افزایش پرداخت بارنامههای واردشده و ارسالی از فولاد مبارکه (روزانه حدود ۲۰۰ بارنامه) که شامل حمل سفارشهای خرید، حمل کالا و مواد انتقالی، حمل کالا و قطعات تعمیراتی و تغییر شکلی، حمل کالاهای گمرکی از گمرکات کشور (بهجز گمرک بندرعباس)، حمل کالاهای خرید مستقیم و خرید اضطراری نواحی، حمل مواد معدنی (که مبدأ و مقصد فولاد مبارکه نیست اما این مواد برای ادامه فرآیند به معدن دیگری حمل میشود)، حمل محصولات بین کارخانه و... بهصورت کاغذی و دستی میشد، پرداخت این بارنامهها پس از طی مراحل اداری و تأییدات کاغذی تا پرداخت به شرکت پیمانکار بسیار زمانبر بود که باعث نارضایتی و شکایت رانندگان و کاهش انگیزه آنها به حمل کالا میشد.
وی افزود: در فرآیند قبلی، اشکالاتی از قبیل عدمدقت، سرعت و احتمال خطا یا سوءاستفاده مشاهده میشد که واحد واردات و انبارهای کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه از نیمه شهریور امسال در راستای رضایتمندی مشتریان و رانندگان، اقدام به الکترونیکی کردن پرداخت بارنامهها بدون تغییر فرآیند کرد و مدتزمان پرداخت بارنامه را به ۲۴ ساعت کاهش داد.
مسئول حملونقل کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: برای عملیاتی کردن فعالیت ذکرشده، جلسات متعددی تشکیل و دیدگاهها جمعآوری شد و پس از طراحی و تهیه فرمها توسط واحد ITS، در مرحله نهایی بهصورت آزمایشی در سیستم پیادهسازی و پس از حصول نتیجه مثبت در سیستم ITS بهطور کامل عملیاتی شد. در پی تحقق فرآیند جدید، مشکلاتی از قبیل تنخواه کنترل مواد، صدور چک بابت پرداخت بارنامه و اتلاف وقت کارکنان درگیر حذف شد.