یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 92366
تاریخ انتشار: 1402/05/30 04:43
در نخستین سمینار کاربردهای هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی مطرح شد

هوش‌مصنوعی، موثرترین فناوری تاریخ بشر

نخستین سمینار تخصصی «کاربردهای هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی» به همت موسسه کارگزار روابط‌عمومی، انجمن روابط‌عمومی ایران و انجمن متخصصان روابط‌عمومی در سالن همایش‌های سازمان تحقیقات‌آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.
هوش‌مصنوعی، موثرترین فناوری تاریخ بشر

به‌گزارش صمت، سخنران اصلی این سمینار، پروفسور علی‌اکبر جلالی، پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مدرس فناوری‌های نوظهور بود. در این سمینار، ابتدا به چیستی و چرایی فناوری هوش‌مصنوعی در جهان پرداخته شد و سپس، نکته‌های بسیاری در زمینه چگونگی تغییر صنعت هوش‌مصنوعی توضیح داده شد. در ادامه، با معرفی چند ابزار هوش‌مصنوعی اخیر، به تجربیات کاربردی انجام‌شده در استفاده از نوآوری اخیر، «چت‌جی‌پی‌تی» و کاربرد آن در روابط‌عمومی پرداخته شد. صمت در این گزارش، علاوه بر طرح موارد یادشده در سمینار به چگونگی بکارگیری هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی ایران پرداخته است.

کاربردهای هوش‌مصنوعی در روابط رسانه‌ای

یکی از برجسته‌ترین کاربردهای هوش‌مصنوعی در روابط رسانه‌ای، توسعه ابزارهای تحلیلی مبتنی بر هوش‌مصنوعی است. این ابزارها داده‌های زیادی را ارائه می‌دهند که می‌توانند برای اطلاع‌رسانی کمپین‌های روابط‌عمومی، شناسایی روندها، سنجش موفقیت کمپین‌ها و هدف قرار دادن مخاطبان کلیدی مورداستفاده قرار گیرند. برخی از ابزارهای تحلیلی مبتنی بر هوش‌مصنوعی از پردازش زبان طبیعی برای تجزیه‌وتحلیل لحن و احساسات مقاله‌های خبری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر محتوای رسانه‌ها استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی کمک کند تا پیام‌های هدفمندی را ایجاد کنند که با مخاطبان هدف آنها همراه شود.

چت‌بات‌ها یکی دیگر از ابزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی هستند که می‌توانند روابط‌عمومی و روابط رسانه‌ای را تقویت کنند. چت‌بات‌ها را می‌توان برای پاسخ به سوالات رایج و ارائه اطلاعات به رسانه‌ها و مشتریان برنامه‌ریزی کرد. چت‌بات، می‌تواند به کسب‌وکارها و سازمان‌ها، برای صرفه‌جویی در زمان و منابع کمک کند و درعین‌حال، خدمات مشتری را بهبود بخشد و تعاملات شخصی‌تر با خبرنگاران را فراهم کند.حوزه دیگری که هوش‌مصنوعی در آن تاثیر دارد، خودکار کردن کارهای خسته‌کننده است. به‌جای صرف زمان برای کارهای تکراری مانند جمع‌آوری گزارش‌های پوشش رسانه‌ای یا بروزرسانی فهرست رسانه‌ها، می‌توان از هوش‌مصنوعی برای خودکارسازی این وظایف استفاده کرد. این امر، زمان را برای متخصصان روابط‌عمومی آزاد می‌کند تا روی ابتکارهای استراتژیک بیشتر تمرکز کنند: مانند ایجاد محتوا، ایجاد روابط با خبرنگاران، ترسیم کمپین‌های رسانه‌ای و موارد دیگر. الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع متعدد را برای ایجاد محتوای متناسب با تک‌تک کاربران تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. این کمک بزرگی برای دستیابی به خبرنگارانی است که درباره صنعت شما می‌نویسند، درباره مسائل یا اخبار فوری که بر سازمان یا تجارت شما تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، با هوش‌مصنوعی، متخصصان روابط‌عمومی ابزار اضافی برای ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده دارند.

از چت‌بارها تا تولید خبر

پروفسور جلالی در ابتدای سخنرانی خود، با تاکید بر اینکه هوش‌مصنوعی موثرترین فناوری تاریخ بشر است، گفت: هوش‌مصنوعی، به‌سرعت در حال تغییر و تحول در بسیاری از امور مرتبط با زندگی بشر است. این فناوری، به‌ویژه در روابط‌عمومی‌هایی که در حال ‌توسعه هستند، تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

پروفسور جلالی سپس به تاثیر هوش‌مصنوعی بر روند فعالیت روابط‌عمومی‌ها پرداخت و گفت: هوش‌مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی کمک کند تا کار خود را کارآمدتر و موثرتر انجام دهند. به‌عنوان‌نمونه، هوش‌مصنوعی می‌تواند برای شناسایی مخاطبان هدف، تولید محتوای جذاب و پیگیری اثربخشی برنامه‌های روابط‌عمومی استفاده شود.

چالش‌ها و فرصت‌ها

پروفسور جلالی در ادامه سخنرانی خود، به چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی، هزینه بالای آن است. بااین‌حال، هزینه‌های استفاده از هوش‌مصنوعی، در درازمدت با مزایای آن جبران می‌شود. وی یکی دیگر از چالش‌های استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی را نگرانی‌های اخلاقی دانست و گفت: برخی از افراد، نگران استفاده از هوش‌مصنوعی برای اهدافی مانند انتشار اطلاعات نادرست و جاسوسی هستند، اما باتوجه به توسعه فناوری در دنیای امروز، نمی‌توان از ورود این تکنولوژی جلوگیری کرد. بنابراین، مهم است که از هوش‌مصنوعی به‌طورمسئولانه استفاده کنیم، اما باید از خطرهای احتمالی آن نیز آگاه باشیم. وی در ادامه گفت: هوش‌مصنوعی ظرفیت ایجاد تحول در حوزه روابط‌عمومی را دارد، اما باید به یاد داشته باشیم که این پدیده جایگزینی برای تخصص و قضاوت انسانی نیست.

وی افزود: متخصصان روابط‌عمومی برای موفقیت هنوز نیاز به برقراری ارتباط و استراتژیست ماهر دارند و ابزارهای هوش‌مصنوعی باید به‌عنوان بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر استفاده شوند تا جایگزینی مناسب برای شیوه‌های سنتی عملکرد روابط‌عمومی شوند.

مدرس فناوری‌های نوظهور تصریح کرد: هوش‌مصنوعی می‌تواند در همه بخش‌های روابط‌عمومی از جمله سطح مدیریت و نظارت بر ارتباطات، شناسایی فرصت‌ها، چالش‌ها، بحران‌های احتمالی و تولید محتوا تحول چشمگیری به‌وجود آورد.

پدر علم فناوری اطلاعات ایران گفت: این فناوری باتوجه‌به قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند به‌عنوان یک دستیار قدرتمند در ایجاد و مدیریت کسب‌وکارهای مختلف کمک کند و بهبود قابل‌توجهی در عملکرد و بهره‌وری کارها به‌دنبال داشته باشد. آژانس‌های روابط‌عمومی، ابزارهای هوش‌مصنوعی را برای نظارت و تجزیه و تحلیل پوشش رسانه‌ها، شناسایی روندها و احساسات و حتی تولید داستان‌های خبری به‌کار می‌گیرند.

تحلیل داده‌های بزرگ و کاهش هزینه‌ها

وی در ادامه به برخی آثار هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی پرداخت و گفت: هوش‌مصنوعی با توانایی تحلیل داده‌های بزرگ، کارگزاران روابط‌عمومی را قادر می‌سازد تا با دقت بیشتری درباره رفتار مخاطبان، مدیران و شرایط محیط کار خود و دیگران اطلاعات جمع‌آوری کنند و تصمیم‌های بهتری برای کار خود بگیرند.

همچنین هوش‌مصنوعی قابلیت خودکارسازی فرآیندهای روابط‌عمومی را دارد. این قابلیت می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و زمان موردنیاز برای انجام فعالیت‌های مختلف کمک کند و بهبود کیفیت خدمات و تبلیغات در سطح وسیع‌تری با تاثیر بیشتر را به‌دنبال داشته باشد.

جلالی بااشاره به قابلیت هوش‌مصنوعی برای پیش‌بینی تغییرات ممکن گفت: این پدیده می‌تواند به کارگزاران روابط‌عمومی در پیش‌بینی تغییرات ممکن در اثر محدودیت‌ها و فرصت‌ها کمک کند. همچنین، بهبود تجربه ارتباط با مخاطبان، افزایش سرعت تصمیم‌گیری و نظارت و تجزیه‌وتحلیل پوشش رسانه‌ای از دیگر مزایای استفاده از هوش‌مصنوعی برای کارگزاران روابط‌عمومی‌ها است.

به‌گفته پدر علم فناوری اطلاعات ایران، از چت‌ربات‌های مجهز به هوش‌مصنوعی می‌توان برای تعامل با مشتریان و پاسخ به سوالات آنها استفاده کرد. این کار، به متخصصان روابط‌عمومی اجازه می‌دهد تا روی کارهای استراتژیک‌تر تمرکز کنند. همچنین، از هوش‌مصنوعی می‌توان برای ایجاد داستان‌های خبری و انتشارات مطبوعاتی براساس داده‌ها و روندها استفاده کرد.

پروفسور جلالی در پایان سخنرانی خود به آینده هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی پرداخت. وی گفت: هوش‌مصنوعی در آینده نقش مهم‌تری در روابط‌عمومی ایفا خواهد کرد. هوش‌مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی کمک کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، پیام خود را به‌طورموثرتری منتقل کنند و اثربخشی برنامه‌های روابط‌عمومی خود را بهبود بخشند. وی در بخش پایانی سخنرانی خود با بیان اینکه ابزارهای هوش‌مصنوعی مولد، برای جایگزینی متخصصان روابط‌عمومی آماده نیستند، گفت: باید منتظر اکتشاف‌های هیجان‌انگیزتر در دنیای هوش‌مصنوعی مولد برای روابط‌عمومی باشید. جلالی تاکید کرد: آینده روابط‌عمومی و روابط رسانه‌ای، بیشتر مبتنی بر داده‌ها و شخصی‌سازی‌شده است و روابط عمومی‌ها باید با تغییرات ایجادشده توسط هوش‌مصنوعی سازگار شوند تا در خط مقدم صنعت باقی بمانند.

هوش‌مصنوعی، آینده روابط‌عمومی است

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، در نخستین سمینار تخصصی «کاربردهای هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی» گفت: هوش‌مصنوعی، آینده روابط‌عمومی است. مهدی باقریان، بااشاره به این مطلب که فناوری هوش‌مصنوعی مولد، در حال ایجاد انقلابی در این صنعت است، گفت: سرعت تغییرات، فرآیند ارتباطات را دستخوش تغییرات مداوم کرده و متخصصان ارتباطات و روابط‌عمومی برای اینکه بتوانند ارتباطات تاثیرگذاری با مخاطبان‌شان داشته باشند، باید از فناوری‌های به‌روز استفاده کنند. مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی گفت: تولید ارتباط و روابط، محصول روابط‌عمومی است و بنابراین روابط‌عمومی‌ها در فرآیند تغییرات مداوم باید خودشان را به‌روز نگه دارند، در غیر این‌صورت فلسفه وجودی خود را که ایجاد ارتباطات موثر با مخاطبان است، از دست خواهند داد. وی گفت: فناوری هوش‌مصنوعی مولد می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات موثرتری با مخاطبان خود داشته باشیم و پیام‌های خود را به‌طورموثرتری به آنها منتقل کنیم. باقریان گفت که هوش‌مصنوعی یک فناوری قدرتمند است که می‌تواند روابط‌عمومی را متحول کند. رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی همچنین گفت: هوش‌مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از مخاطبان خود داشته باشیم و نیازها و خواسته‌های آنها را بهتر درک کنیم. این امر می‌تواند به ما کمک کند تا برنامه‌های موثرتری طراحی کنیم و نتایج بهتری به‌دست آوریم.

فرصتی به نام هوش‌مصنوعی مولد

باقریان بااشاره به نتایج نظرسنجی‌های مختلف در زمینه میزان نفوذ هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی گفت: یافته‌های نظرسنجی در ۴ ماه گذشته نشان می‌دهد که متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات نه‌تنها هوش‌مصنوعی مولد را یک فرصت می‌دانند، بلکه ۸۵ درصد آنها، حداقل از یک برنامه هوش‌مصنوعی استفاده یا یکی از ابزارهای هوش‌مصنوعی را آزمایش کرده‌اند. وی گفت: سرعت تحولات و تغییرات در این حوزه بسیار بالاست و این تغییرات را می‌توان در چشم‌انداز ارتباطات هم مشاهده کرد. وی گفت: هوش‌مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در انجام کارهایی مانند مدیریت بحران، مدیریت اعتبار، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوا، تحلیل داده‌ها و ردیابی اثربخشی کمپین‌های روابط‌عمومی کمک کند. وی همچنین گفت که هوش‌مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی کمک کند تا در دنیای دیجیتالی که هر روز در حال تغییر است، پیشرو باشند و ارزش‌افزوده ارتباطات را دوچندان کنند.

صرفه‌جویی در زمان

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه با بیان این مطلب که هوش‌مصنوعی می‌تواند به روابط‌عمومی‌ها در صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک کند، گفت: هوش‌مصنوعی یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در انجام کارشان کمک کند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشیم هوش‌مصنوعی مولد می‌تواند یک دستیار قدرتمند باشد، اما درحال‌حاضر نمی‌تواند جایگزین خلاقیت و درک انسان‌ها شود. مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی همچنین در مورد چالش‌های استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی صحبت کرد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی این است که هوش‌مصنوعی، هنوز در مراحل اولیه توسعه و رشد خود قرار دارد و می‌تواند ناقص باشد. وی گفت: مهم است که از تاثیرات احتمالی منفی هوش‌مصنوعی بر روابط‌عمومی، مانند از دست دادن شغل، تبعیض و انتشار بیشتر اطلاعات غلط آگاه باشیم.

مزایـای استفاده از هوش‌مصنوعی

با این حال، باقریان گفت که مزایای استفاده از هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی بیشتر از چالش‌های آن است. وی گفت: خطرهای ناشی از هوش‌مصنوعی مولد را می‌توان با تدوین مقررات و استانداردها مهار کرد، اما اگر فرصت‌ها از کف برود، با یک فاجعه مواجه می‌شویم و حیات بسیاری از کسب‌وکارها در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.

وی در پایان از متخصصان روابط‌عمومی خواست که از فناوری هوش‌مصنوعی مولد استفاده کنند تا در این زمینه پیشرو باشند و گفت: این فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات موثرتری با مخاطبان خود داشته باشیم و پیام‌های خود را به‌طورموثرتری به آنها منتقل کنیم. باقریان افزود: زمانی داشتن ابزارهای هوش‌مصنوعی برای روابط‌عمومی‌ها یک مزیت و نقطه قوت محسوب می‌شد، اما امروز، به یک الزام تبدیل شده است و دیگر حق انتخاب نداریم.

سخن پایانی

به‌طورکلی، هوش‌مصنوعی می‌تواند به کارگزاران روابط‌عمومی در بهبود عملکرد و بهره‌وری کارشان کمک کند. با استفاده از این فناوری، کارگزاران روابط‌عمومی می‌توانند به‌صورت هوشمندانه‌تر و با استفاده از داده‌های بزرگ و جدید، تصمیم‌گیری‌های بهتری برای کارهای خود اتخاذ کنند. بااین‌حال، موفقیت در استفاده از هوش‌مصنوعی به‌میزان دقت و صحت داده‌ها و همچنین توانایی تفسیر درست اطلاعات آن بستگی دارد. بنابراین، کارگزاران روابط‌عمومی برای استفاده بهینه از هوش‌مصنوعی، نیاز به آموزش و دانش فنی حداقلی دارند. با این حال، باوجود همه هیاهوها، یک منحنی یادگیری بزرگ هنوز در پیش است که اگر بخواهیم این فناوری را به‌طورموثر در زندگی حرفه‌ای روزانه خود وارد کنیم، باید ملاحظات مهمی در پیش داشته باشیم. کلام آخر آنکه، استفاده از هوش‌مصنوعی بدون شک نقش فزاینده‌ای در روابط‌عمومی ایفا خواهد کرد و در این بین، مهار قدرت آن از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که باید مدنظر فعالان این بخش قرار گیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rzrgm