پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 92242
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/05/28 08:05

پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی چیست و انواع آن کدامند؟

در بسیاری از صنایع از قبیل تصفیه آب و فاضلاب لازم است مقدار دقیقی از یک ماده شیمیایی در زمان مناسب به سیال مورد نظر تزریق شود.
پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی چیست و انواع آن کدامند؟

در بسیاری از صنایع از قبیل تصفیه آب و فاضلاب لازم است مقدار دقیقی از یک ماده شیمیایی در زمان مناسب به سیال مورد نظر تزریق شود. این مواد ممکن است برای انسان خطرناک باشد یا مقدار آن باید با دقت بالایی اندازه گیری و سپس تزریق انجام شود. پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی تجهیزاتی هستند که آماده سازی و تزریق را در زمان مناسب با دقت بالا و بدون دخالت دست اپراتور انسانی انجام می دهند. این تجهیزات دارای تنوع بالایی بوده و از نظر قابلیت ها نیز با هم تفاوت دارند.

پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی

پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی چیست؟

در تصفیه آب و فاضلاب و سایر صنایع دقت در اندازه گیری مواد و استفاده از آنها در زمان مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد. این در حالیست که اپراتور انسانی در اغلب مواقع دقت لازم را ندارد. علاوه براین، برخی از مواد شیمیایی از قبیل مواد اسیدی و گاز کلر و موارد مشابه خطرات زیادی را به همراه دارند. به همین دلیل تهیه و آماده سازی و تزریق آنها به سیال و محیط مورد نظر با تجهیزاتی به نام پکیج تزریق مواد شیمیایی انجام میشود.

مواد شیمیایی جامد، مایع یا گاز وارد این پکیج ها شده و با همزن آماده سازی میشوند. سپس در مخزن متعادل سازی مواد نگهداری شده و بر اساس تنظیمات انجام شده مقدار مورد نظر از این مواد در زمان مناسب تزریق میشوند.

اجزای پکیج تزریق مواد شیمیایی

پکیج تزریق و تهیه مواد شیمیایی از چند جزء اصلی تشکیل شده اند که متناسب با کاربرد آنها ممکن است این اجزا کمی تغییر کنند. اصلی ترین اجزای این دستگاه ها عبارتند از:

  • مخزن تزریق: در اغلب این دستگاه ها یک مخزن برای تهیه و آماده سازی، نگهداری و تزریق با بدنه فلزی یا پلی اتیلنی وجود دارد. در برخی مدل ها دو مخزن در نظر گرفته شده و مواد بعد از آماده سازی وارد منبع دوم شده و در آنها نگهداری میشوند. این مخازن در تماس با مواد اسیدی و خورنده مقاومت بالایی داشته و امکان نفوذ مواد به بافت آنها وجود ندارد. به همین دلیل طول عمر بسیار بالایی دارند.
  • همزن یا میکسر: مواد شیمیایی بعد از ورود به مخزن اولیه، با آب و سایر محلول ها ترکیب شده و با همزن با هم مخلوط میشوند. در این مرحله متعادل سازی مواد انجام شده و مانع از ایجاد شوک در سیال مورد نظر خواهند شد. دور و توان همزن های به کار رفته در پکیج در مدل های مختلف با هم تفاوت دارد اما همگی در تماس با مواد خورنده مقاومت بالایی داشته و دچار زنگ زدگی نمی شوند.
  • ابزار دقیق: ابزارهای اندازه گیری شاخص های مختلف از جمله ph، فشار، دما و غیره برای تعیین زمان تزریق ماده مورد نظر
  • دوزینگ پمپ: این پمپ ها قادر به تزریق ماده شیمیایی در اندازه دقیق بر اساس تنظیمات از قبل انجام شده هستند. پمپ های تزریق دارای تنوع بالایی بوده و از رایج ترین آنها می توان به پمپ تزریق پلانجری (Plunger metering pumps)، پمپ تزریق تیوبی یا لوله ای (Peristaltic pumps)، پمپ تزریق دیافراگمی مکانیکی (mechanically deflected diaphragm) و پمپ تزريق دیافراگمی هیدرولیک (hydraulically deflected diaphragm) اشاره کرد.
  • برد کنترلی: مغز پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی برد آن است و فرمان را برای دوزینگ پمپ ارسال می کند تا در زمان مناسب مقدار دقیق مواد را به سیال تزریق کند.

اجزای پکیج تزریق مواد شیمیایی

انواع پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی

دستگاه های تهیه و تزریق مواد شیمیایی دارای تنوع بالایی هستند و اصلی ترین تفاوت آنها، نوع موادی است که توسط آنها تزریق می شود. با توجه به نوع این مواد، پمپ های به کار رفته در دستگاه نیز متفاوت خواهد بود. از رایج ترین این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پکیج تزریق آنتی اسکالانت

یکی از چالش های مهم در صنعت تصفیه آب و فاضلاب و سایر صنایع، تشکیل لایه های رسوب در بخش های مختلف لوله، تاسیسات و ممبران ها است. این لایه های رسوبی می تواند باعث خوردگی سطوح شده و منافذ ممبران ها را نیز مسدود کند. پکیج تزریق آنتی اسکالانت به دستگاهی گفته میشود که مواد ضد رسوب را در زمان مناسب به آب و فاضلاب و سایر سیال های مورد نظر تزریق می کند.

مواد آنتی اسکالانت بعد از تزریق به آب و فاضلاب، ته نشین شدن فلزات و سایر املاح را به تاخیر می اندازند. به همین دلیل احتمال رسوب گیری سطوح تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

مواد مورد استفاده در این پکیج ها دارای تنوع بالایی بوده و بر پایه پلیمر و فسفات هستند. از این پکیج ها می توان در صنایع مختلف از جمله سیستم های تصفیه آب صنعتی و شهری، تصفیه آب دریا، دیگ های بخار، برج های خنک کننده و تصفیه آب های لب شور و شور استفاده کرد.

پکیج تزریق آنتی اسکالانت

پکیج تزریق کلر

کلر یکی از عناصر بسیار پرکاربرد در گندزدایی و ضدعفونی به شمار می رود که خطرات متعددی را به همراه دارد. این عنصر دارای قابلیت اشتعال بوده و احتمال انفجار آن نیز زیاد است. به همین دلیل آماده سازی و تزریق آن باید بدون دخالت دست انسان توسط دستگاه انجام شود. پکیج تزریق کلر که با نام های دیگری از قبیل دستگاه کلرزنی یا کلریناتور مایع شناخته شده است، از طریق پمپ تزریق کلر را وارد محلول مورد نظر می کند.

از این دستگاه ها در تصفیه آب استخر و گندزدایی فاضلاب در آخرین مرحله تصفیه استفاده میشود.

پکیج تزریق پلی الکترولیت

از دیگر انواع این دستگاه ها می توان به پکیج تزریق پلی الکترولیت اشاره کرد. در روند تصفیه آب و فاضلاب ذرات کلوئیدی و معلق وجود دارد که به دلیل هم نام بودن از نظر بار الکتریکی به هم متصل نمیشوند. علاوه براین، وزن این ذرات سبک بوده و ته نشین نیز نمی شوند. با تزریق مواد منعقدکننده و لخته سازها می توان این ذرات را به هم متصل کرد تا روی سطح انباشته شده و سپس جمع آوری شوند.

جمع بندی

پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی به دستگاه هایی گفته میشود که مواد مورد نظر را در اندازه استاندارد در زمان مناسب به محلول تزریق می کنند. این دستگاه ها شرایطی را فراهم می کنند تا مقدار دقیق مواد بدون دخالت دست اپراتور انسانی تهیه و تزریق شوند و خطا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. پکیج تزریق کلر، پکیج تزریق آنتی اسکالانت، پکیج تزریق بایوساید، پلی الکترولیت از جمله زیرمجموعه های کاربردی این دستگاه ها به شمار می روند.

در این پکیج ها از انواع دوزینگ پمپ، همزن، ابزار دقیق استفاده شده و همگی در برابر مواد خورنده شیمیایی مقاومت بالایی دارند. از پکیج های تزریق مواد شیمیایی در تصفیه آب و فاضلاب و سایر صنایع استفاده میشود.

 

 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rzrew