جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 3690
تاریخ انتشار: 1400/07/26 13:03
جریمه «عدم ثبت املاک در سامانه» اعلام شد

از محرومیت در خدمات بانکی تا افزایش تعرفه برق

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مردم اصفهان در ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تسریع کنند چراکه به موجب قانون، ارائه بسیاری از خدمات منوط به ثبت اطلاعات در این سامانه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصفهان، علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: براساس الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹)، تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https: //amlak.mrud.ir ثبت کنند.

وی اظهار کرد: در صورت ثبت نشدن اطلاعات ملکی، واحد مسکونی، خالی تلقی شده و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت پرداخت نشدن مشمول جرایم مالیاتی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: بر این اساس، هر زمان که نیاز به اخذ مفاصاحساب مالیاتی برای ملک مورد نظر باشد (به‌عنوان نمونه، در زمان فروش واحد مسکونی)، مالک آن واحد مکلف به پرداخت جرائم مالکیتی ملک می‌شود.

وی گفت: میزان مالیات مربوطه از ۶ تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره تعیین شده است بنابراین رقم مالیات متعلقه بسیار قابل‌توجه بوده و مالک متضرر می‌شود.

صمت قاری‌قرآن با اشاره به اینکه مهلت ثبت اطلاعات در ۳۰ مهر ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد به مردم اصفهان تاکید کرد تا در ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تسریع کنند چراکه به موجب قانون، ارائه بسیاری از خدمات از جمله افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خرید انشعابات برق، آب، فاضلاب و... منوط به ثبت اطلاعات در این سامانه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از خدمات براساس نشانی مندرج در سامانه به ساکنان ارائه می‌شود، اذعان کرد: ثبت نشدن اطلاعات و عدم خوداظهاری در سامانه ممکن است مشکلات زیادی برای خانوارها (چه ساکن و چه مالکی که خوداظهاری نکرده باشد) در استفاده از این خدمات ایجاد کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتور املاکی که اطلاعات آن در سامانه ثبت نشده را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.

 وی گفت: وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان، به‌صورت ۲۴ ساعته، (تلفنی و پیامکی) به سوالات مردم پاسخ می‌دهد. بر همین اساس، مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره ۰۲۱۵۹۱۹۸ و شماره پیامکی ۰۲۱۱۹۳ آماده پاسخگویی به سوالات بوده و مردم می‌توانند در گفت‌وگو با کارشناسان این مرکز سوالات خود را مطرح کنند.

ثبت‌نام برای خانه‌های «جهش تولید»

در همین حال معاون مسکن و ساختمان اداره ‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز گفت: ساخت واحدهای مسکونی جدید در طرح جهش تولید به‌صورت تقاضامحور بوده و ثبت‌نام برای آن به‌زودی آغاز می‌شود.

امیر زاغیان، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره قانون و طرح جهش تولید مسکن اظهار کرد: این قانون شامل ۵ فصل (تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی، تامین خدمات ساختمانی و سایر موارد) بوده که در زمینه برنامه‌ریزی برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است.

صمتمعاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه ساخت مسکن به صورت تقریبی یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد. گفت: بر این اساس، برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال نمی‌توان در هر سال فقط یک میلیون واحد مسکونی احداث کرد، بنابراین در نخستین جلسه شورای‌عالی مسکن، تصمیم‌گیری شده است تا برای جبران این موضوع در دو سال اول اجرای طرح جهش تولید مسکن، ۲ نوبت تولید مسکن هر سال به تعداد ۲میلیون آغاز شود تا در ۴ سال آینده و پایان دولت سیزدهم شاهد تکمیل ۴ میلیون واحد مسکونی باشیم.

وی بیان کرد: در این طرح، دولت از تجربه مسکن‌ مهر و نمونه‌های ساخته‌شده در کشور به‌خوبی استفاده کرده است. بنابراین ساخت واحدهای مسکونی جدید در طرح جهش تولید به‌ صورت تقاضامحور بوده به این معنی که در صورت وجود تقاضا، واحدهای مسکونی احداث می‌شوند.

زاغیان اذعان ‌کرد: مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام از متقاضیان مسکن به‌زودی آغاز می‌شود و براساس نیازی که مردم اعلام می‌کنند، واحدهای مسکونی احداث می‌شود.

وی درباره صندوق ملی مسکن که در قانون جهش تولید به آن پرداخته شده است، عنوان کرد: این صندوق به منظور هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع قانون جهش تولید مسکن تشکیل می‌شود.

 معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: منابع صندوق ملی مسکن از محل منابع حاصل از واگذاری زمین‌های موضوع این قانون و منابع وصولی مربوط به اجاره ۹۹ ساله، مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش‌بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن‌ مهر، اقساط برگشتی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در هر سال، کمک‌های خیران و سایر منابعی که در اساسنامه صندوق پیش‌بینی می‌شود تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن، نهادهای خدمات‌رسان مکلف شدند فقط حق انشعاب دریافت کنند و هزینه اضافه‌ دیگری از مردم گرفته نشود و زمین نیز به‌صورت کاملا رایگان در اختیار این طرح قرار داده می‌شود، گفت: بر این اساس زمین‌های دولتی در سطح استان و شهر شناسایی، از نهادهای اجرایی که این اراضی را استفاده نکرده‌اند دریافت و در اختیار این طرح برای تامین مسکن قرار داده می‌شود.

زاغیان بیان کرد: در استان اصفهان نیز در جلسه شورای مسکن برای تامین زمین این طرح، برنامه‌ریزی لازم انجام و مصوب شد حداکثر تا ۱۵ روز فرمانداران و شهرداران در سطح شهرهای مختلف این اراضی را احصاء کنند.

وی عنوان کرد: برمبنای قانون، اگر نهادهای اجرایی ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظف هستند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.

کاهش انتشار گاز‌های آلاینده با راه‌اندازی نیروگاه کوشک

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد از تولید بیش از ۴۹۰۰ مگاوات انرژی برق در نیروگاه خورشیدی کوشک استان یزد در مدت ۳ ماه خبر داد.

به گزارش صمت از یزد به نقل از روابط‌عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، ابوالفضل اسدی سازگاری با محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف آب و سوخت‌های فسیلی در زمان تولید برق را از مزایای تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی عنوان کرد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کوشک در ابتدای تیر امسال افزود: آغاز احداث تا بهره‌برداری از نیروگاه نام‌برده کمتر از ۱۰ ماه به طول انجامید که این میزان یک رکورد در صنعت برق کشور به شمار می‌رود.

اسدی با اشاره به اینکه با احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه، تعداد نیروگاه‌های خوشیدی استان به ۱۰ عدد و مجموع ظرفیت نصب‌شده این نیروگاه‌ها به ۸۱.۵ مگاوات رسیده است، خاطرنشان کرد: هزینه صرف‌شده برای احداث این نیروگاه، ۱۶۵۰ میلیارد ریال بوده که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شده است. گفتنی است، افزایش تولید انرژی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کوشک در تیر ۱۴۰۰ به اندازه مصرف ۶ هزار خانوار مسکونی است و کاهش تلفات شبکه، بهبود پارامتر‌های شبکه برق استان و کاهش انتشار گاز‌های آلاینده از نتایج مثبت بهره‌برداری از این نیروگاه بوده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rzpy4