پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 41118
تاریخ انتشار: 1402/02/31 05:29
طراحی خودروهای برقی در کشور جدی‌تر پیگیری می‌شود

تغییر نقشه راه صنعت خودرو

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با اشاره به اینکه تمام خودروسازان مونتاژی کشور را ترغیب به ارائه نقشه‌راهی برای برقی‌سازی کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر سه کانون بزرگ برقی‌سازی خودرو در کشور وجود دارد که می‌توانیم آنها را بر مبنای منافع ملی در کنار هم قرار دهیم.
تغییر نقشه راه صنعت خودرو

معاون صنایع حملونقل وزارت صمت با اشاره به اینکه تمام خودروسازان مونتاژی کشور را ترغیب به ارائه نقشهراهی برای برقیسازی کردهایم، گفت: در حال حاضر سه کانون بزرگ برقیسازی خودرو در کشور وجود دارد که میتوانیم آنها را بر مبنای منافع ملی در کنار هم قرار دهیم.

منوچهر منطقی در حاشیه بازدید معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری از جتکو، گفت: در طراحی محصولات برقی، مجموعه جتکو را بهعنوان کانون اصلی در نظر گرفتیم که میتواند سایر مجموعه را راهبری کند، در پارکهای علمی و فناوری نیز مجموعه جتکو میتواند بهعنوان مرکز اصلی عمل کند.

وی بیان کرد: آینده صنعت خودرو عمدتا بر مبنای محصولات برقی و خودروهای متصل است؛ بنابراین تولید محصولاتی بر پایه برقی، میتواند مسیر ویژه و رو به ارتقایی را در کشور باز کند.

به گزارش ایکوپرس، منطقی با اشاره به اینکه دیدگاههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به صنعت خودرو و تولید محصولات جدید نظیر خودروهای برقی بسیار مثبت است، گفت: باید بهدنبال راهی باشیم تا این دیدگاهها را به مسیری تبدیل کنیم که خروجیهای موثری داشته باشد.

 منطقی با اشاره به راهاندازی پارک علمی و فناوری صنعت خودرو با مشارکت تمام خودروسازان کشور برای توسعه خودرو برقی، بیان کرد: در این زمینه دو طرح در حال اجراست؛ یکی از شهرکهای خاص را برای توسعه زیرساختهای بخش الکترونیکی ایجاد خواهیم کرد که با مشارکت تمام خودروسازان داخلی انجام میشود و حتی برخی از خودروسازان داخلی که مونتاژکار هستند نیز آمادگی دارند که در این شهرک مستقر شوند.

 معاون صنایع حملونقل وزارت صمت افزود: با توجه به اینکه این مجموعهها نیازمند برخی زیرساختهای مشترک هستند، باید تحولی جدی در برقیسازی و ماژولهایی از خودروهای فعلی که هنوز خودکفا نشدهاند، ایجاد کنیم. وی با اشاره به طرح دوم که با رهنمودهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است، عنوان کرد: در حال حاضر برخی پارکهای علمی و فناوری وجود دارند، اما باید پای کار آمده و در راستای این مجموعه قرارگیرند تا یکپارچهسازی انجام شود.  بهگفته منطقی، این مجموعهها میتوانند در سطح ارائه ایدهها و تبدیل ایده به نمونهسازی و صنعتی سازی عمل کنند و جتکو میتواند نقشآفرینی خوبی در زمینه صنعتیسازی داشته باشد.

تفاهمنامهای برای توسعه صنعت خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو بر تبدیل شرکت جتکو به کانون اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور تاکید کرد.علیمردان عظیمی نیز در حاشیه این بازدید، با اشاره به لزوم جذب جوانان متخصص در مجموع دانشبنیان جتکو بیان کرد: ایرانخودرو و صنعت خودرو کشور از منظر فنی تواناییهای بسیاری دارد و جتکو در کنار پارک علم و فناوری میتواند به دستاوردهای چشمگیری در خودروسازی کشور دست یابد.

وی با تاکید بر اینکه راهحل مشکلات کشور توجه به مسائل علمی است که امروز با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم میکند، تصریح کرد: در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حساسیت بالایی بهدنبال رفع موانع در زمینه توسعه صنعت خودرو است و با دیدگاه بسیار درستی که برای آینده صنعت خودرو وجود دارد، امیدی را درمجموع جتکو و ایرانخودرو ایجاد کرده است.  مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه قرار است تفاهمنامهای میان ایرانخودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تقویت صنعت خودرو و با دیدگاهی ملی تدوین و امضا شود، گفت: به این طریق میتوانیم گامهای بزرگی را برای توسعه صنعت خودرو کشور برداریم.

وی ضمن اظهار امیدواری از امضای هرچه سریعتر این تفاهمنامه، عنوان کرد: قطعا امضای این تفاهمنامه امید زیادی را در صنعت خودرو و بهویژه درمجموع ایرانخودرو و جتکو ایجاد خواهد کرد.

اجرای ۵۳ پروژه دانشبنیان در جتکو

در این بازدید، حسن محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو نیز ضمن معرفی این مجموعه دانشبنیان، اظهار کرد: یکی از محورهای توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایرانخودرو شرکت جتکو است.

وی با بیان اینکه جتکو در سه حوزه تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی و حوزه محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو را بهعنوان حوزههای محوری پیگیری کرده و پروژههای متعددی را در این راستا پیاده میکند، خاطرنشان کرد: درمجموع تاکنون حدود ۵۳ پروژه دانشبنیان و فناورانه در مجموع جتکو انجام شده و تعداد قابلتوجهی پروژه در آستانه آغاز و شکلگیری است.   مدیرعامل شرکت جتکو افزود: به لحاظ آماری، ۵۵ درصد پروژههایی که در جتکو جاری است، در حوزههای برق، الکترونیک و کنترل است و مجموع حدود ۳۰ درصد از منابع و پروژههایی که در جتکو در حال جریان است مرتبط با حوزه خودروهای برقی و هوشمند و ۱۵ درصد نیز مرتبط با حوزههای CAE، مکانیک و مواد است. 

 وی با اشاره به نوع پروژههایی که در این مجموعه انجام میشود، یادآور شد: مجموع ۶۵ درصد پروژههایی که در شرکت جتکو به سرانجام میرسد، پروژههای کلان و راهبردی است.  حدود ۱۵ درصد از پروژهها، خدمات طراحی و توسعه و پروژههای ریزودرشتی است که برای واحدهای مختلف گروه صنعتی ایرانخودرو انجام میدهیم. در حوزه تجهیزات تست و اتوماسیون، ۱۵ درصد منابع شرکت جتکو صرف ساخت تجهیزات و دستگاههای خطوط ایرانخودرو میشود.

قاسمی همچنین با اشاره به خودکفایی برق و الکترونیک و توسعه المانهای برق و الکترونیک، گفت: ۵ درصد منابع و پروژههای شرکت جتکو مصروف این مسئله است.  وی با بیان اینکه یکی از مهمترین فعالیتهای شرکت جتکو، که در حال حاضر یک فعالیت راهبردی و بسیار مهم بهشمار میرود، حوزه خودروهای برقی است، بیان کرد: این پروژه با خودروی تارای برقی آغاز شد و این پروژه، جزو پروژههای فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موردحمایت قرار گرفت و در شورای امنیت ملی بهعنوان پروژه کلان مصوب شد و در ایرانخودرو نیز موردحمایت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت جتکو با بیان اینکه سال گذشته نمونه نیمهصنعتی خودروی تارا برقی را تحویل دادیم و پس از انجام تستهای مرتبط، پروژه در ایرانخودرو خاتمه یافت، گفت: به لحاظ کیفیت و ایمنی، این خودرو بسیار قابلتوجه است و تلاش کردیم تا تمام قیود طراحی یک محصول قابلاستفاده برای مشتری عام را در این خودرو لحاظ کنیم، این خودرو به لحاظ کیفیت ظاهری و توان موتور و سایر ویژگیهایی که برای یک خودرو برقی مورد انتظار است، شاخص و قابلتوجه بوده و یک مسیر روشنی را در حوزه خودروهای برقی در کشور و در گروه صنعتی ایرانخودرو گشوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rbxpz