چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 40418
تاریخ انتشار: 1402/02/19 11:47
فعالان بازار درباره خطر ریزش دستوری هشدار می‌دهند

قرمزپوشی بازار سرمایه برای دومین روز متوالی

روز گذشته بازار سرمایه برای دومین روز متوالی با ریزش سنگین مواجه شد و این گمانه را تقویت کرد که ریزش ۲روز پیاپی دستوری است. به‌گفته فعالان بازار، شاخص کل، برای دومین روز پیاپی وارد اصلاح شده است.
قرمزپوشی بازار سرمایه برای دومین روز متوالی

اصلاح در بازار یک امر طبیعی است، اما نمیتوان اصلاح ۲۰۰ هزار واحدی تنها در عرض ۲ روز را باتوجه به اینکه اتفاقی در اقتصاد کلان و حتی وضعیت کشور نیفتاده، امری طبیعی دانست.  بهگزارش صمت، برخی تحلیلگران بازار پا را فراتر گذاشته و میگویند اینگونه ریزش بورس تنها در زمانی منطقی است که خطری جدی مانند جنگ یا تنشهای سیاسی سنگین مانند مهر سال ۱۴۰۱ بورس را تهدید کند. زمزمه دستوری بودن ریزش بورس در حالی بین فعالان این بازار پیچیده است که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید دارد بازار سهام را نمیتوان دستوری مدیریت کرد.دیروز هم بورس تهران بهطورعجیبی برای دومین روز متوالی قرمز رنگ و رکورد ریزشهای بورس با این ریزش ۱۲۵ هزار واحدی زده شد. بهنظر میرسد که بازار سرمایه پس از رالی صعودی، چند روزی وارد فضای رکودی و اصلاحی شده است. برخی فعالان بازار، ورود صندوقهای حمایتی برای مدیریت هیجانات بازار در چنین مواقعی را ضروری میدانند.

بازار سهام را نمیتوان دستوری مدیریت کرد

صمتبهدنبال روند ریزشی ۲ روز گذشته، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس در هیچ مقطعی در افزایش و کاهش بازار دخالتی ندارد و بازار بهصورت دستوری مدیریت نمیشود. مجید عشقی ادامه داد: بازارگردانها طبق دستورالعمل عمل میکنند و هیچ عملکردی را نمیتوان به آنها تحمیل کرد. رئیس سازمان بورس اظهار کرد: بازارگردانها، هزار میلیارد تومان در بازار خرید داشتهاند و صندوقها هم از منابع خوبی در بازار برخوردار هستند. وی گفت: زمانی که بازار برای مدتی در یک جهت حرکت میکند، باید انتظار شناسایی سود را داشت. عشقی ادامه داد: گزارش شرکتها در فروردین نشاندهنده اختلاف شدید آنها نسبت به سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان بورس گفت: برنامه مفصلی برای عرضه اولیه و راهاندازی صندوقهای مختلف داریم. رسالت اصلی این است تا منابع در بازار سرمایه را بهسمت فعالیت مولد ببریم، اگر این اتفاق در سال ۹۹ افتاده بود، شاهد به بار نشستن فعالیت صنایع بودیم.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه مسیر خود را در پیش میگیرد، گفت: بخشی از منابع موردنیاز صندوقهای حمایتی بازار سهام نقد شده است، بههمین دلیل اکنون منابع خوبی در اختیار صندوقها قرار دارد. عشقی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ گاهی منابع صندوق صفر میشد، اما اکنون این اتفاق دیگر رخ نمیدهد.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: سهامداران باید تمرکز بیشتری را در بازار برای انتخاب سهام داشته باشند. باتوجه به نوسان شدید ایجادشده در بازار، باید گفت که اتفاق عجیبی در بازار رخ نداده و حتی اطلاعات منتشرشده از شرکتها، عملکرد بسیار مطلوب آنها در چند وقت گذشته را نشان میدهد.

وی با بیان اینکه تحلیلگران باتوجه به مسائل بنیادی اقدام به خریدوفروش در بازار میکنند، گفت: نوسان، ذات بازار است و هیچ بازاری هیچگاه نمیتواند بهصورت دائمی رشد کند یا در مسیر نزول قرار بگیرد.

عشقی به سرمایهگذاری غیرمستقیم سهامداران در بازار تاکید کرد و گفت: انجام چنین سرمایهگذاری در بازار، نیاز بازار سهام است و اکنون طبق برآوردهای انجامشده، حجم دارایی صندوق در سهام و نیز سبدهای اختصاصی با افزایش زیادی همراه بودهاند. رئیس سازمان بورس به صندوق بازنشستگی تکمیلی اشاره کرد و گفت: تا یک ماه آینده صندوق بازنشستگی تکمیلی را ارائه میکنیم و در تلاش هستیم که تا یک ماه آینده مجوز آن را صادر کنیم. وی ادامه داد: امسال انرژی زیادی را برای تامین مالی طرحهای کوچک و بزرگ گذاشتیم تا کمککننده به رشد تولید باشیم.

مراقب بازار هیجانی باشید

کارشناسان بازار سرمایه با تاکید بر هیجانی بودن بازار میگویند که بهنظر میرسد کلید هیجانات بازار در دستان صنایعی همچون خودرو بوده و برگشت تقاضای این گروه میتواند تاثیر هیجانی قابللمسی را در راستای برگشت به تقاضا در بازار بهوجود آورد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rb68b