پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 38087
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/01/07 13:17

پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی در ۱۴۰۲

متأسفانه تورم عذاب‌آور در کشورمان ایران چندین سال است که رو به جلو می‌رود و قصد هم ندارد اندکی توقف کند.
پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی در ۱۴۰۲

متأسفانه تورم عذاب‌آور در کشورمان ایران چندین سال است که رو به جلو می‌رود و قصد هم ندارد اندکی توقف کند. این وضعیت بر روی هر چیزی که فکرش را بکنید تأثیر می‌گذارد و قیمت آجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مطلب قصد داریم براساس منابع معتبر خبری و نظر چند تن از مصالح فروشان، به قیمت مصالح ساختمانی از جمله قیمت آجر و وضعیت آن در سال جاری یعنی 1402 بپردازیم. لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

در سالی که گذشت چه بر سر قیمت آجر و سایر مصالح ساختمانی آمد؟

سالی که گذشت برای هم‌وطنان عزیزمان سال خسته‌کننده‌ای بود. گرانی و تورم افسار گسیخته به ویژه در 6 ماه دوم سال، مانند یک غول بزرگ و وحشی تمام جنبه‌های زندگی ما ایرانیان را دربر گرفت. قیمت آجر و سایر مصالح ساختمانی نیز مانند هر کالای دیگری تحت تأثیر قرار گرفت. وضعیت بازار مسکن کساد و حتی بهتر است بگوییم بحرانی شد.

بدیهی است که این آشفته بازار مسکن و عدم رغبت به ساخت‌وساز ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه فولاد بوده‌است. براساس گفته‌های یکی از کارشناسان بازار مسکن، در سال 1401، با افزایش صددرصدی قیمت مصالح ساختمانی مواجه شدیم، اما وضعیت قیمت مصالحی همچون آجر در سال گذشته چگونه بود؟

در ادامه مقاله با همراه باشید و درمورد وضعیت قیمت این متریال اساسی صنعت ساختمان‌سازی، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

انواع آجر

پیش از بررسی قیمت آجر در سال 1402 بهتر است با عواملی که بر قیمت این متریال ساختمانی اثر می‌گذارند آشنا شوید. آجر که به انگلیسی Brick گفته می‌شود، مهم‌ترین متریال ساختمان را تشکیل می‌دهد. هرچند که مصالح ساختمانی جایگزین همچون بلوک و ایتال نیز در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همچنان انواع آجر در ساخت دیوار و بخش‌های مختلف سازه‌های ساختمانی جایگاه ویژه‌ای دارند.

آجر بلوکه‌ای است که با استفاده از خاک رُس یا مواد مشابه دیگر و در شرایط خاص تولید می‌شود. پخت آجر از مرحلۀ انتقال خاک رس به کارخانه آجرپزی آغاز شده‌است و پس از خشت‌‌زنی و تهیه گِل و سپس قالب‌گیری و خشک‌شدن، به آجر مصرفی موجود در بازار تبدیل می‌شود.

انواع آجر ازجمله آجر مهندسی یا لفتون، آجر فشاری یا آجر جوس، آجر تهویه هوا، آجر نسوز، آجر نما، آجر قرمز و آجر سفال و .... در بازار موجود هستند. هرکدام از این آجرها کاربردهای خاص خود را دارند. برای نمونه آجر لفتون که آجری با 10 سوراخ است، در ساخت دیوار چینی و سقف و سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی هر زمان قصد ساختن دیواری با قدرت تحمل وزن بالا باشد، از انواع آجر لفتون استفاده می‌شود. قیمت آجر لفتون نیز مانند هر نوع آجر دیگری از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد. در ادامه عوامل تأثیر گذار بر قیمت آجر را به‌طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

چه عواملی بر قیمت آجر تأثیر می‌گذارند؟

عوامل متعددی بر قیمت تمام‌شدۀ آجر تأثیر می‌گذارند. عواملی که حتی شامل هزینۀ حمل‌و‌نقل خاک به کارخانه نیز می‌شوند. به‌عبارتی هزینۀ تولید آجر با قیمت خرید آجر توسط مصرف‌کننده، رابطۀ مستقیم دارد. اکنون این عوامل اثرگذار را بررسی می‌کنیم، سپس با بررسی قیمت‌ آن‌ها در سال جدید، به نتیجه‌گیری و پیش‌بینی نسبتاً صحیحی از قیمت این متریال در سال آینده خواهیم رسید.

  • هزینۀ مواد اولیه آجر

آجر نیز مانند هر محصول دیگری با استفاده از یک سری مواد اولیه خام همچون خاک رُس، کائولن، اکسید فلزات و ... تولید می‌شود. تهیه و آماده‌سازی این مواد مستلزم پرداخت هزینه‌‌های مشخصی است. خوشبختانه کشورمان غنی از معادنی است که مواد اولیه آجر را تأمین می‌کنند. هزینه برداشت این متریال از معادن و انتقال آن بر کارگاه‌های آجرپزی، بخشی از قیمت تمام‌شدۀ آجر را تشکیل می‌دهند.

  • دستمزد کارگر آجرپزی

عامل اثرگذار دیگر بر قیمت تمام‌شدهٔ آجر، دستمزد نیروی انسانی یا همان کارگران کوره‌های آجرپزی است. هرچقدر که دستمزد این کارگران افزایش یابد، قیمت تمام‌شدهٔ آجر نیز بالا می‌رود.

  • افزایش دمای کوره

مورد اثر گذار دیگر بر قیمت انواع آجر، میزان دمای کوره و سوخت مصرفی در هنگام پخت آن است. برای مثال، پخت آجر قرمز به دمای 1170 درجه و 57 ساعت زمان نیاز دارد. در این صورت هزینهٔ سوخت مصرفی برای پخت این آجر بیشتر شده‌است، بنابراین قیمت آجر قرمز بیشتر خواهد شد.

توجه داشته باشید تولیدکنندگانی که قیمت آجر قرمز پایین‌تری را به مشتری ارائه می‌دهند، به احتمال زیاد از استانداردهای پخت این نوع آجر خارج شده‌اند. به‌عبارتی آجر را در دمای کمتری یا زمان کمتری داخل کوره نگه داشته و درنتیجه آجر خام می‌ماند و از استحکام و قدرت تحملی که باید داشته باشند، برخوردار نخواهد بود.

  • سرت، تفکیک، بسته‌بندی و تأثیر آن بر قیمت و کیفیت آجر

روش تخلیه کوره و سرت و تفکیک آجر عوامل دیگری هستند که قیمت این متریال ساختمانی را تعیین می‌کنند. اگر پس از پخت آجر آن را از کوره خارج نکنند و در همانجا سرد و سپس سرت و تفکیک شود، با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد، اما در روش‌هایی که آجر از کوره تخلیه می‌شود و پس از سرد شدن سرت و تفکیک شود، قیمت خرید آن بیشتر می‌شود. ضمن این‌که در روش دوم، کیفیت آجر بیشتر است.

بسته‌بندی نهایی نیز عامل تأثیرگذار دیگر بر قیمت فروش آجر در بازار است. بسته‌بندی اصولی و باکیفیت هرچند که قیمت تمام‌شدهٔ آجر را بالا می‌برد، اما با توجه به برندسازی، محبوبیت بیشتری نزد مشتری داشته و به عبارتی منجربه افزایش فروش می‌شود.

  • پیش‌بینی قیمت خرید آجر در سال 1402

با توجه به مطالب فوق‌الذکر، می‌توان گفت که قیمت تمام‌شدهٔ آجر در سال جاری همانند سال‌های گذشته، براساس قیمت موارد اولیه، دستمزد کارگر، هزینهٔ سوخت و روش پخت تعیین می‌شود. در حال حاضر با افزایش قیمت گاز، هزینه‌ٔ سوخت کوره‌های آجرپزی بالا رفته‌است. این مورد به خودی خود می‌تواند قیمت تمام‌شدهٔ آجر را بالا ببرد.

در خصوص افزایش قیمت انواع آجر ازجمله آجر لفتون و قیمت آجر سفال در سال جدید، احتمال می‌رود که در 6 ماه اولیهٔ سال، افزایش قیمت چندانی نسبت‌به آخرین قیمت‌ها در اسفند سال گذشته نداشته باشد. باید دید که در نیمهٔ دوم سال، چه بر سر دستمزد کارگران، قیمت هر متر مکعب گاز، هزینه مواد اولیه و برداشت آن از معادن می‌آید. همان‌طوری که گفتیم، تمامی موارد مذکور، بر قیمت نهایی آجر اثر مستقیم دارند.

جمع‌بندی

آجر یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی به‌شمار می‌رود. پخت آجر نیازمند انجام مراحل مختلف از قبیل برداشت مواد اولیه، انتقال آن به کارخانه آجرپزی، قالب‌بندی، خشت‌زنی، روش پخت، میزان دما، زمان قرار گرفتن قالب‌ها در داخل کوره، روش تخلیه، سرت، تفکیک و بسته‌بندی است. قیمت تمام‌شدهٔ آجر براساس بیشتر موارد مذکور، به‌‌اضافهٔ دستمزد نیروی کار انسانی که حضور آن در تمام مراحل ضرورت دارد، تعیین می‌شود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozpzo