یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 86339
تاریخ انتشار: 1402/01/31 08:45
عید فطر | زمان دقیق عید فطر | عید فطر کی است؟ | عید فطر در عربستان | عید فطر در ترکیه | عید فطر در سوریه | عید فطر در افقانستان

تاریخ عید فطر ۱۴۰۲ در عربستان و ترکیه و افغانستان و عراق و سوریه چه روزی است؟

تاریخ عید فطر ۱۴۰۲ در عربستان و ترکیه و افغانستان و عراق و سوریه چه روزی است را قرار دادیم . عید سعید فطر در کشور عربستان سال 1402 چند شنبه است و چه روزی است ؟ عید فطر عربستان چندمه ؟ عید فطر در کشورهای عربی از جمله عربستان و سوریه و یمن و افغانستان و عراق و امارات و قطر و ترکیه و برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس 1 روز زودتر از ایران رخ می دهد بنابراین اگر عید فطر در ایران شنبه 2 اردیبهشت 1402 باشد در کشورهای عربستان و ترکیه و عراق و سوریه و یمن و قطر و … جمعه خواهد بود …

عید فطر ، جشنی است مهم در تقویم اسلامی که پس از ماه مبارک رمضان جشن گرفته می‌شود. در این روز، مردم به عبادت و شادی می‌پردازند و با هم به عیدی و شیرینی‌های خوشمزه عید فطر می‌چشند. عید فطر یک فرصت برای تقویت روابط خانوادگی و دوستی است و همچنین یک فرصت برای پایان دادن به روزهای ماه مبارک رمضان و شروع یک فصل جدید است. برای جشن عید فطر، مردم مسلمان با هم‌دیگر نماز عید را اقامه می‌کنند و با هم‌دیگر به دعا می‌پردازند تا این جشن را به خوبی جشن بگیرند.

 

عید سعید فطر در عربستان 1402 ، روز شنبه 1 اردیهبشت اعلام شده است اما ممکن است عید فطر به جمعه 31 فروردین تغییر کند.

عید فطر یکی از بزرگترین عید های مسلمانان به شمار می رود که در آخرین روز از پایان ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد . در زمان عید فطر در ایران چندین سال است که به طور متوالی دو روز پیاپی تعطیل می باشد و معمولا در کشور عربستان یک روز جلوتر از ما به عنوان عید فطر اعلام می شود و ما روز بعد پس از عید عربستان را عید فطر اعلام می داریم .

در شب عید فطر عربستان به ازای هر نفر از اعضای خانواده مبلغی به عنوان فطریه در نظر گرفته می شود که پس از اعلام مبلغ توسط مراجع تقلید و رهبر اسلامی هر خانواده ان مبلغ را به نیازمندان یا صندوق های جمع آوری فطریه ارائه می دهند که در نهایت خرج نیازمندان می شود .

در روز عید فطر نیز دو رکعت نماز عید فطر توسط مومنین در مکان های مصلی یا حسینیه و یا مساجد هر شهر در صبح روز عید به امامت پیشوایان برگزار می گردد.

 

روز جمعه عید فطر نیست/روئیت هلال ملاک اعلام عید فطر در فقه امام شافعی است

 

دبیر شورای عالی افتای استان کردستان گفت: براساس فقه امام شافعی روئیت هلال ملاک اعلام آغاز و پایان ماه و عید فطر است لذا روز جمعه عید فطر نیست.

ماموستا محمداشرف ایل‌بیگی عصر امروز در نشست صمیمی دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با ائمه شاخص استان کردستان و جامعه مدرسین در سنندج اظهار کرد: براساس فقه امام شافعی روئیت ماه ملاک آغاز و پایان ماه رمضان است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس با توجه به عدم روئیت ماه در کشور ما روز جمعه عید سعید فطر نیست.

دبیر شورای عالی افتا اهل سنت کردستان به توان و ظرفیت بالای تیم‌های رصد روئیت ماه در کشور اشاره کوتاهی کرد و افزود: رکورد رویت ماه توسط رصدگران در کشور ما 11 ساعت است.

به گفته وی، در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام روئیت ماه در غروب روز پنجشنبه با چشم عادی و غیرمسلح امکان‌پذیر نیست.

ایل‌بیگی افزود: این امکان وجود دارد که در شمالغرب آفریقا و بخش‌های غربی اروپا و جزایر اقیانوسیه ماه روئیت شود اما روئیت در غروب روز پنجشنبه در کشور ما امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: نظر به اینکه برخی از کشورهای اسلامی مثل عربستان که از رای جمهور تبعیت می‌کنند بر مبنای روئیت ماه در شمال غرب آفریقا و بخش‌های غربی اروپا و…امکان اعلام عید فطر در روز جمعه وجود دارد.

ایل‌بیگی در ادامه به فعالیت شوراهای افتا و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گریزی زد و گفت: شوراهای افتای استان کردستان از بدو تاسیس مرکز بزرگ اسلامی از سال 58 و 59 به تشکیل آمده و اصل و محور تاسیس خود مرکز بزرگ هم همین شوراهای روحانیت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه شورای روحانیت در بین مردم کردستان بالاست تا جایگاه این شورا را مرکز و محلی برای رسیدگی به مشکلات و شکایات خود می‌دانند.

ایل‌بیگی افزود: در هر شهری که شعبه ای از مرکز بزرگ فعال است شوراهای روحانیت نیز با عضویت 6 تا 7 نفر در شهرهای بزرگ و در شهرهای کوچک 4 نفر به انضمام امامان جمعه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سال 95 شورای عالی افتای استان تشکیل و سامانه‌ای برای یک دست کردن حکم و فتواها سامانه جامع که به دفاتر تمام شوراهای افتا وصل است ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی افتا اهل سنت کردستان گفت: بانک اطلاعات از فتاوا از زمان تاسیس و شروع به فعالیت شورای عالی افتای استان ایجاد شده و می‌توان به فتاوایی که در مورد موضوعات مختلف صادر شده مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: حق‌الزحمه اعضای شوراهای افتاء استان ناچیز است که لازمه ادامه فعالیت شوراهای افتاء نیروی انسانی و تامین منابع مالی است.

ایل‌بیگی اضافه کرد: به دلیل کم کاری مرکز بزرگ و دبیرخانه شورای اهل سنت برخی شعبات در حال انحلال است و کسی انگیزه‌ای برای ورود به این بستر را ندارد.

وی گفت: عدم تمایل و رغبت علما به عضویت و فعالیت در شوراهای افتاء استان نبود حمایت‌های مالی است.

 

کدام کشورهای عربی روز جمعه عید فطر است

مرکز بین‌المللی نجوم اسامی کشورهایی که احتمالاً روز جمعه، اول اردیبهشت در آنجا عید فطر خواهد بود، اعلام کرد.

مرکز بین‌المللی نجوم اسامی کشورهایی را منتشر کرد که احتمال رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در روز پنج‌شنبه مصادف با ۲۹ ماه مبارک رمضان در آنجا وجود دارد تا روز جمعه، اول اردیبهشت را آغاز ماه شوال و نخستین روز اعیاد سعید فطر اعلام کنند.

تمام کشورهای عربی و اسلامی طی روزهای گذشته از عموم مردم و کمیته‌های دینی خواسته‌اند از شامگاه پنجشنبه درباره رؤیت هلال ماه شوال تحقیق کنند.

مرکز بین‌المللی نجوم اعلام کرد که احتمال دارد برخی از کشورهای عربی هلال ماه شوال را در شامگاه پنجشنبه با تلسکوپ‌های معمولی و نه با چشم غیر مسلح ببینند، مانند کشورهای منطقه مغرب عربی شامل لیبی، تونس، الجزایر، مراکش و موریتانی. اما در مورد دو کشور مصر و سودان آنها می‌توانند هلال ماه را در مناطق نزدیک به مرزهای غربی خود با تلسکوب رؤیت کنند.

در مورد کشورهای بلاد شام و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یعنی کشورهای عربی واقع در قاره آسیا شامل لبنان، سوریه، فلسطین، عربستان سعودی، قطر، کویت، یمن، بحرین، امارات و عراق رصد هلال با هر وسیله‌ای چه با چشم غیرمسلح و چه با تلسکوپ معمولی برایشان مشکل خواهد بود، چون هلال در روز رؤیت پس از مدت زمان دور از غروب آفتاب بسیار به افق نزدیک خواهد بود.

مرکز بین‌المللی نجوم پیش از نیز اعلام کرده بود که رؤیت هلال عید سعید فطر پنجشنبه، ۳۱ فروردین با چشم غیرمسلح یا تلسکوپ در اکثر کشورهای جهان عرب و اسلام به استثنای بخش‌هایی از غرب آفریقا که از لیبی شروع می‌شود، امکان‌پذیر نیست.

عید سعید فطر از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز 29 ماه رمضان و یا گذشت 30 روز از اول ماه رمضان، ثابت می شود.

در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

 

عید سعید فطر سال 1402 چه تاریخی است؟

در تقویم سال 1402 روزهای شنبه 2 اردیبهشت [1 شوال 1444] و یک شنبه 3 اردیبهشت [2 شوال 1444] مصادف با عید سعید فطر می باشد.

 

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر 1402

تاریخ عید فطر 1402 به شمسی، میلادی و قمری عبارتند از:

تاریخ دقیق عید فطر 1402 در تقویم شمسی

تاریخ دقیق عید فطر 1402 در تقویم شمسی مصادف است با شنبه، 2 اردیبهشت 1402، 2/ 2 / 1402

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی مصادف است با Saturday, April 22, 2023 ، 2023-04-22

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری مصادف است با السبت، 1 شوال 1444 ، 1444/10/01

 

چرا عید فطر در ایران و برخی کشورها هم زمان نیست؟

معیارهای تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می شود فقیه، معیارهای اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می کند.

در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات فقها هم می تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشورها و شهرهای مختلف است.

معیار اصلی آغاز ماه های تقویم قمری در فقه شیعه، این است که هلال ماه نو با چشم دیده شود.

این معیار وابسته به موقعیت جغرافیایی ناظر است و باعث می شود که تقویم هجری قمری جهان شمول نباشد.

برای آغاز ماه قمری استناد به شهادت دو مرد عادل مبنی بر رویت هلال لازم است. گاهی افرادی که برای استهلال اقدام می کنند دچار توهم رویت می شوند.

اگر رصدگران باتجربه باشند، روش هایی را به کار می بنند تا متوجه شوند آن چه می بینند، توهم رصدی است یا خیر.در کشورهایی مانند عربستان، به صرف شهادت 2 فرد در دادگاه، آغاز ماه قمری اثبات می شود.

 

استهلال ماه شوال در ایران

کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پیش بینی های دقیقی برای رویت پذیری هلال در پهنه ایران انجام می دهند و کارشناسان رویت هلال در دفتر استهلال در شامگاه روز بیست ونهم هر ماه قمری، مستقر می شوند و گزارش های دریافتی را بررسی می کنند.

در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (مقام معظم رهبری، سید علی خامنه ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

 

عید فطر در کشورها و فرهنگ های گوناگون

مردم عراق درجنوب بصره، غذای مخصوص«المطبک» را پخته و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند.

مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می برند

مسلمانان امارات روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی های سنتی لباس های نو به تن کرده و به مسجد می روند تا نماز عید را اقامه کنند.

کشور عربستان به مناسبت فرارسیدن عید فطر 23 روز تعطیل است .

مردم صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه ها و خرماها را تناول می کنندو پس از آن یکی از مشهورترین خوردنی ها که از برنج و گوشت «الکبسه» درست شده می خورند.

در کشور کویت عید فطر هفت شبانه روز جشن گرفته می شود.

در ترکیه تعطیلات رسمی به مناسبت این عید سه روز است .مردم ترکیه در عید فطر به زیارت اهل قبور می روند، لباس های نو استفاده می کنند و به دید و بازدید از خویشان و آشنایان می پردازند.

در هند در روز عید فطر موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می شود و مردم لباس های نو به تن می کنند.

در روز عید فطر در پاکستان مردم غذای خوش طعمی را که به «خرمای شیرین شده» معروف است، آماده می کنند و روز عید را جشن می گیرند و همه به تفریح و شادی می پردازند.

مردم اردن قبل از عید خانه تکانی کرده و به دید و بازدید اقوام، دوستان ، همسایگان و زیارت اهل قبور می پردازند.

مردم مالزی عید فطر غذا و شیرینی سنتی مخصوص از جمله “رندانگ” که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می شود و همچنین “توپات” که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می شود ، می پزند. مقامات دولتی در روز عید درب خانه ی خود را بر روی عموم مردم باز می کنند.

سه روز تعطیل رسمی برای عید فطر در افغانستان در نظر گرفته شده است. در این سه روز همسایه ها برای دید و باز دید به خانه های یکدیگر می روند و عید را به هم تبریک می گویند.

در تونس به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند و در روز اول عید ماهی شور می خورند.

در روز عید مردم لیبی ، لباسهای سنتی خود را می پوشند و با همان لباسهای سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می روند.

عید فطر در میانمارتعطیلی رسمی ندارد، در این روز مسلمانان برای عرض تبریک دست راست خود را بر روی پیشانی می گذارند و از بزرگتر خود طلب بخشش می کنند.

عید فطر در برخی از استان ها چین مانند شینگ ژیان و نینگ ژیا یک الی سه روز تعطیلی رسمی برای مسلمانان و غیرمسلمانان اعلام می شود و مردم در این ایام بر سر مزار سید اجل عمر شمس الدین سیاستمدار پارسی می روند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ox76d