-
جزئیات تامین برق صنایع در اوج بار ۱۴۰۳ اعلام شد

آغاز خاموشی صنایع!

تامین برق پایدار صنایع در فصل تابستان همچنان یکی از مشکلات عمده این حوزه است. باوجود نشست‌های سالانه وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای مدیریت مصرف برق، صنایع با مشکل تامین برق مواجهند. ناترازی در تولید و مصرف، تصمیمات متفاوت 2 وزارتخانه و سرمایه‌گذاری ناکافی از عوامل موثر در این چالش‌ها به‌شمار می‌روند.

آغاز خاموشی صنایع!

تامین برق پایدار صنایع مسئله‌ای مهم برای افزایش تولید و پیشرفت کشور محسوب می‌شود. یکی از مشکلاتی که صنایع هرساله با آن روبه‌رو هستند، مشکل تامین برق در تابستان و تامین گاز در زمستان است.

امسال هم مانند گذشته، مشکل تامین برق پایدار برای صنایع پابرجا است. وزارت صمت و نیرو برای تحقق شعار سال و همین‌طور برای تامین برق پایدار در 4 ماه گرم سال، با یکدیگر توافق کردند. این همکاری، با هدف مدیریت مصرف برق پایدار صنایع و کاهش محدودیت‌های انرژی برق تحویلی به صنایع نسبت به سال گذشته انجام گرفته است.

باوجود همکاری 2 وزارتخانه و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده صنایع همچنان مشکل تامین برق دارند. مواردی همچون ناترازی در تولید و مصرف، عدم‌سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی، احداث نشدن نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر و... باعث شده است صنایع در تامین برق پایدار دچار مشکل شوند.

عوامل کمبود برق صنایع کدامند؟

حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای صنعت برق ایران، درباره نشست برگزارشده بین وزارت صمت و نیرو گفت: هرساله وزارت نیرو و صمت هنگام نزدیک شدن به فصل گرما، نشست‌هایی برگزار می‌کنند. این نشست‌ها با هدف مدیریت و برنامه‌ریزی برای خاموشی‌های احتمالی برگزار می‌شود تا صنایع از میزان برقی که از طرف وزارت نیرو دریافت می‌کنند و زمان‌های خاموشی اطلاع داشته باشند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، صالحی درباره عواملی که باعث می‌شود باوجود برنامه‌ریزی، صنایع همچنان دچار مشکل کمبود برق پایدار باشند، اظهار کرد: ناترازی در تولید و مصرف از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است، چراکه دولت یا بخش خصوصی باید برای حل این مشکل سرمایه‌گذاری می‌کردند. از طرفی، اقدامی برای بهینه‌سازی مصرف صنایع و حتی مصارف خانگی انجام نشده است. علت این موضوع هم واقعی نبودن نرخ برق است؛ زیرا پایین بودن نرخ برق، باعث ورود کارخانه‌هایی به صنایع شده که مصرف برق بالایی دارند. هزینه سرمایه‌گذاری برای بهینه کردن این صنایع، از هزینه مصرف برق این صنایع بیشتر است.

وی درباره اقدامات دولت در راستای پرداخت نرخ واقعی برق از سوی صنایع عنوان کرد: دولت اقداماتی در راستای محاسبه واقعی نرخ برق انجام داده است. یکی از این اقدامات اعمال ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان «تامین برق صنایع» است. براساس این ماده، صنایعی که بیش از یک مگاوات برق مصرف می‌کنند، موظف‌ هستند یک درصد برق موردنیاز خود را با احداث نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند. این روند باید تا پایان سال پنجم به 5درصد برسد.

در حال‌ حاضر، صنایع فولاد و سیمان، با استقبال از این طرح، اقدام به احداث نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر کرده‌اند. اقدام دیگر دولت در این راستا تعیین قبوض برق با نرخ بالاتر است. این مسیرها منجر به محاسبه نرخ واقعی برق می‌شوند.

کارگروه‌های مشترک، مشکل ناترازی برق را حل نمی‌کنند

صالحی درباره تشکیل کارگروه‌های مشترک بین 2 وزارتخانه و تاثیر آنها در حل شدن مشکل برق صنایع توضیح داد: این کارگروه‌ها معمولا برای هماهنگی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد،اما به‌طورجامع مشکل ناترازی حل نمی‌شود. موثر بودن کارگروه‌ها در حل مشکل برق صنایع، مستلزم سرمایه‌گذاری در تولید و بهینه‌سازی در مصرف است که باید از ابزارها و روش‌های جدید در این صنعت استفاده شود.

دبیر سندیکای صنعت برق در پاسخ به این پرسش که کاهش محدودیت‌های انرژی برق تحویلی به صنایع نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ این کاهش چه تاثیری بر صنایع دارد، تشریح کرد: این موضوع از 2 منظر قابل‌بررسی است. یک منظر وزارتخانه‌ها هستند که با تشکیل جلسات مختلف، جدول‌هایی را برای تعیین محدودیت‌های صنایع تدوین می‌کنند. این‌گونه میزان برق مصرفی و همین‌طور خاموشی‌های احتمالی صنایع در فصل گرما مشخص می‌شود.

در سوی دیگر این ماجرا، صاحبان صنایع قرار دارند. به‌عنوان‌مثال، آنها ادعا می‌کنند در سال گذشته تنها 2 روز در هفته برق نداشتند، اما امسال این قطعی برق به 3 روز در هفته افزایش یافته است. صاحبان صنایع بر این باور هستند که کمبود برق باعث توقف تولیدشان شده است. البته توقف تولید ممکن است به دلایلی نظیر کمبود قطعات، حوادث غیرمترقبه و... رخ داده باشد. وزارتخانه‌ها نیز با ارائه دلایل خود، مسئولیت این اتفاق را نمی‌پذیرند. در مقابل، صاحبان صنایع معتقدند با داشتن برق کافی، قادر به تولید و صادرات بیشتری خواهند بود. در اینجا 2 روایت وجود دارد و هر دوطرف باید این موضوع را تصدیق کنند. امید است امسال برق بیشتری در اختیار صنایع قرار بگیرد و صنایع هم تولید و صادرات مناسبی داشته باشند.

برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق صنایع

علی‌اکبر محرابیان در جلسه مشترک با اعضای انجمن فولاد ایران که با هدف هماهنگی برای تامین مصرف برق صنایع فولادی برگزار شد، گفت: صنعت فولاد ایران از جمله صنایع بالنده و پیشران صنعت کشور است که برای استمرار روند تولیدات به انرژی برق کافی نیاز دارد و وزارت نیرو تلاش می‌کند در قالب برنامه‌های تعاملی که با انجمن فولاد اجرایی خواهد داشت، بالاترین میزان برق ممکن برای این صنعت را در فصل گرم پیش‌رو فراهم کند.

به‌گزارش مهر، وزیر نیرو بااشاره به اینکه در 2 سال گذشته از طریق جابه‌جایی بار امکان تامین برق کافی و موردنیاز صنایع انرژی‌بر کشور محقق شد، افزود: صنایع فولادی با کاهش میزان برق مصرفی در ساعات اوج بار مصرف و افزایش میزان مصرف برق در ساعات کم‌باری نه‌تنها به حفظ پایداری شبکه سراسری کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند در فصل گرم سال میزان تولید محصول خود را افزایش دهند.

مصرف یک‌سوم برق تولیدی توسط صنایع انرژی‌بر

وی با بیان اینکه یک‌سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی‌بر مصرف می‌شود و این روند سال به سال روند افزایشی دارد، بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۲ و در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰ ، میزان برق تحویلی به کل صنایع انرژی‌بر به‌واسطه مدیریت باری که انجام شد، ۲۵ درصد افزایش یافت.

محرابیان اضافه کرد: صنایع فولادی نیمی از کل انرژی برق صنایع را به خود اختصاص داده‌اند و تلاش وزارت نیرو این است که با تامین برق کافی، امکان افزایش تولید این صنعت را در فصل گرم امسال نیز فراهم کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه به‌طورکلی صنعت ایران به‌واسطه ظرفیت‌های ذاتی کشور انرژی‌محور هستند، افزود: در طول سال‌های اخیر، بسیاری از صنایع تلاش کردند میزان شدت انرژی مصرفی را کاهش دهند و انتظار می‌رود صنایع بزرگ دیگر نیز با اجرای برنامه‌هایی مانند استانداردسازی تولید، شدت مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق کل صنایع کشور در فصل گرم سال پرداخت و گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق امسال، صنایع به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر می‌شود.

محرابیان تصریح کرد: برق موردنیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شوند و میزان اشتغالزایی آنها بسیار بالاست، بدون محدودیت در فصل گرم امسال تامین خواهد شد.

وزیر نیرو درباره نحوه تامین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شوند. برق مورد یاز این صنایع به مدت ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی تامین خواهد شد و این صنایع تنها یک روز در هفته، آن‌هم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود.

وی همچنین درباره صنایع گروه سوم توضیح داد: ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و… نیز هیچ‌گونه تعطیلی به‌واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه‌شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

محرابیان به برنامه ویژه وزارت نیرو برای ترغیب مشترکان بخش خانگی برای کاهش مصرف برق اشاره کرد و افزود: مقایسه میزان مصرف برق بخش خانگی در فصل گرم سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، باوجود افزایش دما، افزایش ۱.۵میلیون مشترک خانگی و عدم اعمال خاموشی در سال ۱۴۰۲، در سایه برنامه‌های تشویقی و فرهنگ‌سازی وزارت نیرو از ۴۸ تراوات ساعت در تابستان ۱۴۰۰ به ۴۶ تراوات ساعت در تابستان ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وزیر نیرو تصریح کرد: باتوجه به اعطای پاداش‌های جذاب و ویژه مانند صدها خودرو و میلیون‌ها جایزه دیگر برای مشترکان کم‌مصرف بخش خانگی در تابستان امسال، انتظار داریم در تابستان امسال نیز مشترکان خانگی به‌صورت ارادی مصرف برق خود را به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند که این اتفاق می‌تواند به افزایش برق تحویلی به بخش‌های مولد کمک کند.

شهرک‌های صنعتی ۶ روز هفته، شبانه‌روزی برق تحویل می‌گیرند

وی افزود: باتوجه به اینکه در آستانه ورود به فصل گرم سال هستیم و رفته‌رفته دمای هوا در بیشتر نقاط کشور افزایش می‌یابد، ضرورت دارد تا با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری برق و تامین حداکثری برق برای بخش‌های مختلف برنامه‌های مدیریت مصرف به‌صورت منظم و دقیق اجرایی شود. بانظر به تنوع و فراوانی قابل‌توجه صنایع در کشور و اینکه بخش قابل‌توجهی از میزان مصرف برق کشور به صنایع اختصاص دارد، در تلاش هستیم تا همانند فصول گرم ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در قالب تفاهمنامه مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعامل با صنایع مختلف، حداکثر برق ممکن را برای این بخش تامین کنیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق کل صنایع کشور در فصل گرم سال پرداخت و گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق امسال، صنایع به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر هستند.

محرابیان تصریح کرد: برق موردنیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شود و میزان اشتغالزایی و پراکندگی آنها بسیار بالاست، بدون محدودیت و به‌صورت ۲۴ساعته در فصل گرم امسال تامین خواهد شد.

وزیر نیرو درباره نحوه تامین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و برق موردنیاز این صنایع نیز به مدت ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی تامین خواهد شد.

وی درباره جزئیات نحوه تامین برق شهرک‌های صنعتی اظهارکرد: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع متوسط مشابه آن تنها یک روز در هفته آن هم مطابق قانون کار و با هماهنگی شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و در ۶ روز دیگر هفته می‌توانند با حداکثر ظرفیت نسبت به اجرای برنامه‌های تولیدی خود اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*