شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 88912
تاریخ انتشار: 1402/04/11 04:56
رئیس‌جمهوری در آیین روز ملی صنعت و معدن:

ناترازی در آب، برق و نظام پولی داریم

روز گذشته و در مراسمی با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری، مراسم روز ملی صنعت و معدن با شعار «صنعت و معدن پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب» برگزار شد.
ناترازی در آب، برق و نظام پولی داریم

در بیست‌وهفتمین سالروز ملی صنعت و معدن، مسئولانی از 3 قوه حضور داشتند و نمایندگان برخی تشکل‌ها و مدیرانی از بنگاه‌های صنعتی و معدنی به بیان مشکلات و شرایط روز پرداختند. همچنین، در این همایش از واحدهای صنعتی و معدنی منتخب ملی تقدیر شد که شامل ۵۸ واحد نمونه، 3 خوشه صنعتی، ۲ کارآفرین و ۲ شهرک صنعتی منتخب بودند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ارزیابی همه شاخص‌ها نشان‌دهنده آغاز حرکت خوب کشور به‌سوی رشد تولید و اقتصاد است، همگان را به تلاش و همکاری برای تقویت حوزه تولید فراخواند و گفت: چراغ هر واحد تولیدی خاموش یا کم‌سو شود یا از تعطیلی سخن بگوید، بسیار آزرده‌خاطر می‌شوم.وی افزود: حرف و سخن صنعتگران و معدن‌کاران پرتلاش باید در این روز شنیده شده و شرایط آنها موردبررسی قرار گیرد و باتوجه به سهم ایران در تجارت منطقه و جهان، باید تلاش کرد موانع از پیشروی آنها برطرف شود.

رئیسی افزود: صنعتگران در این میدان براساس شاخص‌های موجود تلاش خوبی کردند و رشد سرمایه‌گذاری و رشد ماشین‌آلات تولیدی و رشد تولید و اشتغال و رشد اقتصادی در کشور در ۶ ماهه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و آنچه در ۱۴۰۲ دنبال می‌شود، نشان از آن دارد که کشور حرکت خوبی را به‌سوی رشد اقتصادی و رشد تولید آغاز کرده؛ به ویژه اینکه این رشد همراه با یک کار دانش‌بنیان و علم‌مایه و فناور پایه است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اول تا دهم تیر که به‌عنوان دهه صنعت، معدن و تجارت نامیده شده، فرصت مناسبی است تا مشکلات، مسائل و موانع پیش‌روی این حوزه بررسی و برای آنها تدبیر شود، دانشگاه را برای همفکری با دولت در این عرصه فراخواند و گفت: دانشگاه باید در کنار صنعتگران، معدنکاران، تولیدکنندگان و تجار باشد و اگر صنعت، معدن و تجارت همراه با علم و تحقیق و پژوهش باشد و روزآمد شود، کار در این حوزه‌ها دارای ارزش‌افزوده خواهد شد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که مشکلات را در درون خود حل کند. نباید مشکلات را هر روز به بدنه جامعه منتقل کنیم؛ این به‌صلاح نیست و چنین رویکردی را مفید هم نمی‌دانم.

رئیسی با بیان اینکه در کشور ناترازی در آب، برق و نظام پولی داریم و دولت برنامه‌ها و اقدامات خود را برای تراز کردن آنها آغاز کرده است، افزود: باید مدیریتی هماهنگ مانند مدیریت آب بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو ایجاد شود.وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ سال بیرون آمدن معادن از رکورد بود و ۲هزار و 700 معدن از بلاتکلیفی خارج شد و ۳۰۰ معدن دیگر در دست بررسی است.رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هیچ واحد تولیدی نباید متوقف شود و از تولید و اشتغال خود بکاهد یا خط تولیدش را تعطیل کند؛ این مشکلات باید حل شوند.

وی با بیان اینکه راه‌حل مشکلات کشور در دست بیگانگان نیست، تصریح کرد: از تجارب گذشته استفاده خواهیم کرد، اما اگر راهکار را به‌دست بیگانگان بسپاریم، باید منتظر لبخند و اخم آنها باشیم. تجربه دیگران برای این دولت قابل‌استفاده است،اما نمی‌پذیریم نسخه برای ما بنویسند. نسخه‌های بدون مطالعه قابل‌اجرا نیست؛ ما تمامی راهکارها و نسخه‌ها را به کارشناسان و پژوهشگران می‌دهیم تا متناسب با شرایط کشور بررسی کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین راهکار مدیریت حوزه انرژی را تعطیل کردن واحدهای تولیدی ندانست و گفت: رفع مشکل انرژی با کاهش رشد تولید محقق نمی‌شود. چراغ هر واحد تولیدی خاموش یا کم‌سو شود و از تعطیلی سخن بگوید، بسیار آزرده‌خاطر می‌شوم. باید بخش تولید و مصرف انرژی مدیریت صحیحی را اتخاذ کنند و تعطیلات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زمان تولید و تعطیلات ادارات در یک زمان قرار گیرد تا از انرژی استفاده بهینه شود.

رئیسی افزود: تولید نقطه قدرت کشور است و نباید از قدرت کشور کاست. وی با بیان اینکه تحول در صنعت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اضافه کرد: نقاط قوت در کشور باید تقویت و از ضعف‌ها کاسته شود؛ این همان تحول از نگاه رهبر معظم انقلاب است که به‌دست توانای تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار ما رقم می‌خورد.

همه بازارها باید رقابتی باشند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بازارهای کشور باید بازار رقابت کامل باشد، گفت: وزارت صمت در مبارزه با فساد و رانت تردید ندارد. به‌گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی در مراسم روز صنعت و معدن اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در مبارزه با فساد و رانت تردید ندارد و بر آن تاکید دارد؛ بنابراین با اصلاح سیاست‌ها از جمله وام‌های بی‌حساب، تعرفه‌های نادرست، واگذاری‌های غلط، یارانه‌های پیدا و پنهان ناعادلانه و ویژه‌خواری‌ها مقابله خواهد کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت بااشاره به نام‌گذاری سال‌ها طی یک دهه اخیر با شعارهای اقتصادی، گفت: در این مسیر باید تلاش کرد تا بازار کشور، یک بازار رقابت کامل باشد، هرچند تحقق آن و رفع انحصار در همه عرصه‌ها با سرعت بالا بسیار سخت خواهد بود. علی‌آبادی با بیان اینکه دولت نباید به‌طورمستقیم در بازار رقابتی و قیمت‌گذاری دخالت کند، گفت: در ابتدا باید به رفع انحصار پرداخت و سپس بازار را وارد فضای رقابت کامل کرد. این وزارتخانه به محیط‌زیست و توسعه پایدار متعهد است و اینها شعار نیست.وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: نه‌تنها بر کاهش دخالت در اقتصاد اعتقاد داریم، بلکه تلاش و تمرکز ما بر سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری خواهد بود و در این راستا به تشکل‌های صنفی اعتقاد کامل داریم و احترام می‌گذاریم. وی با بیان اینکه با خام‌فروشی مقابله خواهیم کرد، ادامه داد: با پیوند زدن واحدها در قالب شرکت‌های مادر، به ایجاد صرفه مقیاس و دامنه در تولید خواهیم پرداخت. همچنین، برای حل مشکل زیرساخت‌های اصلی صنایع یعنی آب، برق و گاز راهکارهایی ارائه خواهیم داد.

علی‌آبادی همچنین با بیان اینکه کیفیت کالاها و خدمات یک اصل است، تصریح کرد: محرومیت‌زدایی و مسئولیت‌های اجتماعی را از طریق مشوق برای بنگاه‌ها در دستور کار قرار خواهیم داد.وی در ادامه با بیان اینکه برای تامین سرمایه در گردش واحدها به‌دنبال سازکار و نظام مالی مستقل هستیم، گفت: اعتقاد جدی به توسعه صنایع نرم و دانش‌بنیان داریم. در مجموع، هرچند وضعیت موجود امیدآفرین است، اما هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم. به‌گفته این مقام مسئول، بخش صنعت، معدن و تجارت، ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال را در اختیار دارد و ۷۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰ هزار معدن، 3 میلیون واحد صنفی، ۹۰ هزار انبار و ۴۰ هزار بازرگان، بیشترین عوامل مولد اقتصاد را در خود جای داده است.علی‌آبادی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور، بر توسعه زنجیره‌های ارزش ملی و منطقه‌ای و تکمیل زنجیره مواد تاکید شده است، گفت: در این دوره در تلاش هستیم تا از رویکرد قیمت‌گذاری و تنظیم بازار به تمرکز بر اقتصاد منطقه‌ای یا ژئو اکونومیک صنعتی چرخش داشته باشیم. همچنین، برای توسعه درون‌زا باید ظرفیت‌ها براساس زنجیره ارزش و استفاده از ظرفیت‌های ملی و ارتقای شاخص‌های ارزش در صادرات (بدون در نظر گرفتن صادرات مواد خام و نیمه‌خام) هدف‌گذاری شود.علی‌آبادی با بیان اینکه در محور برون‌گرایی باید زیرساخت لازم فراهم شود، گفت: بر این اساس، زیرساختی ایجاد خواهد شد که جریان ارزش پایدار داشته باشد و در برابر نوسانات ارزی مصون باشد و منجر به خلق مزیت پایدار و همکاری وفادارانه بین ایران و کشورهای مدنظر شود.به‌گفته وی، این رویه سبب خواهد شد تا به‌جای «نفت در برابر غذا»، «کالای صنعتی و تولیدی در برابر کالاهای موردنیاز» باشد و بتوانیم به‌تدریج کشور را از اسارت تحریم‌ها نجات دهیم.وی افزود: بی‌تردید این مهم جز با همکاری دولت، مردم و بخش خصوصی میسر نخواهد شد و باید بتوانیم مسیرهای رشد و توسعه از جمله مسیر جاده ابریشم را احیا کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lzp8k