شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 96660
تاریخ انتشار: 1402/08/15 09:27

بیداد قاچاق در بازار لباس

برخودر با قاچاق یکی از مهمترین کلیدواژه‌های دولت سیزدهم بوده و هست و این دولت از همان ابتدا برخورد با قاچاق را در دستورکار خود قرار داد. گرچه در این مسیر دولت موفقیت‌هایی نیز داشت اما باید دانست در موضوع قاچاق، هر کمی، زیاد است زیراکه قاچاق به راحتی صنعت و تولید را زمین‌گیر و بازار اقتصادی را به هم می‌ریزد.
بیداد قاچاق در بازار لباس

 جالب اینکه هرگز برآورد مشخصی از میزان قاچاق در بازار ایران ارائه نشده و همواره در آمارها تفاوت‌های بزرگی وجود داشته اما به یک تحقیق میدانی‌ می‌شود به راحتی به عمق فاجعه پی برد.

در این بین، قاچاق لباس امری مرسوم است و بازار ایران همواره مبتلابه این موضوع بوده و هست تا جاییکه حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از برآورد مالی ۱٫۵ میلیارد دلاری قاچاق لباس در بازار ایران خبر داده و گفته این عدد پیشتر بیش از ۳.۲ میلیارد دلار بود!

از طرف دیگر، مجید افتخاری؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک فضای صنعت پوشاک را اینگونه  توصیف می‌کند: « شاهد سونامی عجیبی هستیم و تاکنون این هجمه کالای قاچاق به بازار ایران سابقه نداشته است. هر سال بخش‌های جدید به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند و توانمندی شرکت‌های داخلی را از بین می‌برند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار داخل دست قاچاق است و تخمین زده می‌شود بیش از ۳.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه است».

در نتیجه وزارت صمت بازار پوشاک کشور را ۹ میلیارد دلار برآورد می کند که ارزش تولید داخلی را ۶ میلیارد دلار و ارزش پوشاک قاچاق را ۳ میلیارد دلار برآورد می‌کند اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارزش پوشاک قاچاق در کشور را یک میلیارد دلار می‌داند!

به هر حال آمار هر چه باشد، به خوبی می‌توان لمس کرد در بازار ایران نه فقط البسه ترک که حتی از کشورهای دیگر نیز لباس به صورت کیلویی وارد کشور می‌شود؛ این در حالیست که مبارزه با قاچاق در حوزۀ پوشاک بسیار مهم است چراکه این بخش نقش بسزایی در اشتغال جمعیت زیادی از کشور دارد و بر هم خوردن بازار این جمعیت می‌تواند کشور را با مشکلات معیشتی و اشتغال مواجه کند. با این همه اما قاچاق را باید از سرچشمه خشکاند گرچه برخورد با فروشندگان متخلف و جریمۀ آنها نیز اثر زیادی در بر هم زدن رابطۀ تقاضامحور آنها را قاچاقیان دارد.

ادامۀ این روند صدالبته که منجر به خاموش شدن چراغ کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی خواهد شد و این صنعت ریشه‌دار را زمین خواهد زد.

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lzgb6