شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 106999
تاریخ انتشار: 1402/12/19 07:10
قاچاق سازماندهی‌شده چوب در جنگل‌های لرستان

فرسایش خاک بحران‌ساز شد

گردش مالی حداقل ۵۰۰ میلیارد تومانی قاچاق چوب باعث شده قاچاقچیان برای به سرقت بردن چوب جنگل‌ها روش‌های عجیب و غریب و البته وحشیانه‌ای را به‌کار ببندند.
فرسایش خاک بحران‌ساز شد

گردش مالی حداقل ۵۰۰ میلیارد تومانی قاچاق چوب باعث شده قاچاقچیان برای به سرقت بردن چوب جنگل‌ها روش‌های عجیب و غریب و البته وحشیانه‌ای را به‌کار ببندند. قصه تلخ قطع درختان جنگلی سال‌هاست در کشور ما ادامه دارد و به حکایتی تکراری تبدیل شده که متاسفانه به دلیل قوانین قدیمی و خاک‌خورده، قاچاقچیان چوب را برای تبر زدن به ریشه درختان جسورتر می‌کند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان مصائب جنگل‌های این استان را تشریح و بر وجود قاچاق چوب و فرسایش بالای خاک در عرصه‌های طبیعی تاکید کرد.

حسین میرزایی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت جنگل‌ها در توسعۀ پایدار گفت: فرهنگ حفظ منابع طبیعی را باید به‌صورت گسترده بین مردم ارتقا داد.او با تأکید به مصائب جنگل‌های زاگرس، افزود: آتش‌سوزی، آفات، فرسایش خاک، زغال‌گیری از درختان و ریزگردها از مهم‌ترین مشکلات جنگل‌های این منطقه و لرستان است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه بالغ‌بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۹۰۰ هزار هکتار مرتع در این استان وجود دارد، عنوان کرد: پوشش گیاهی خوبی در لرستان وجود دارد و اگر به‌درستی این منابع را مدیریت کنیم، می‌توانیم چالش‌های طبیعی و انسانی عرصه‌های جنگلی را کمتر کنیم.او با توجه به شعار هفتۀ منابع طبیعی و مشارکت مردم برای حفاظت از جنگل‌ها، بیان کرد: منابع طبیعی متعلق به مردم است و همۀ ما باید در پاسداشت جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی گام برداریم.

میرزایی با تأکید به اینکه از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون حدود شش هزار نفر به مجموع همیاران طبیعت در لرستان افزوده شده‌اند، گفت: حدود ۱۹ هزار نفر همیار طبیعت در این استان فعال هستند.

توزیع ۳۳هزار گلدان در مدارس لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اعلام اینکه بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر از همیاران طبیعت این استان دانش‌آموز هستند، ابراز کرد: ما سعی کرده‌ایم که فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی را در سطح مدارس نهادینه کنیم.

میرزایی راجع به اجرای طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در لرستان برای مشارکت در حفاظت از عرصه‌های جنگلی، گفت: بالغ‌بر ۳۳ هزار گلدان به‌همراه بذر در این طرح بین دانش‌آموزان توزیع کرده‌ایم.

او با تأکید به آموزش عشایر و بهره‌برداران لرستان برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های ملی، اضافه کرد: چهارهزار نفر به‌صورت روزآموزش در این طرح شرکت کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه منابع طبیعی این استان چشمگیر است، عنوان کرد: بالغ‌بر شش میلیارد تومان اعتبار در قالب مادۀ ۲۲ با این تشکل‌ها منعقد شده است.

او با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: سهم لرستان کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال است و ۷۰ دستگاه اجرایی برای اجرای این طرح ملی پای‌کار آمده‌اند.

وابستگی اقتصاد لرستان به جنگل‌ها

به گزارش تسنیم، میرزایی با تأکید به حضور فعال زنان در کاشت درخت، گفت: مشارکت زنان پلدختر در کاشت نهال کم‌نظیر است و رویکرد ما نیز این است که کنار دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت مردم برای غرس نهال استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تذکر اینکه درخت‌های غرس‌شده در این استان باید متولی نگهداری داشته باشد، ابراز کرد: از حضور و نقش مردم برای حفظ نهال‌‌های کاشته‌شده باید استفاده کرد.

میرزایی با یادآوری وابستگی اقتصاد مردم لرستان به جنگل‌ها گفت: بخشی از معیشت اقتصادی مردم وابسته به منابع طبیعی است و اگر اشتغال در این استان توسعه یابد وابستگی معیشت به منابع طبیعی کمتر می‌شود.

او با تأکید به اینکه قاچاق چوب و زغال یکی از چالش‌های مهم منابع طبیعی لرستان است، افزود: این کار در برخی مواقع ممکن است سازماندهی‌شده و از سوی افراد سودجو باشد، اما در برخی مواقع نیز بر اساس نیاز مردم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با ابراز اینکه «ما برخوردهای جدی برای مبارزه با قاچاق چوب در این استان انجام داده‌ایم»، اعلام کرد: بالغ‌بر یکهزار و ۳۰۰ پرونده علیه متخلفان در یک سال اخیر تنظیم شده است.

کمبود جنگلبان در لرستان

او با توجه به کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی لرستان، متذکر شد: ما با استانداردهای حفاظت از جنگل‌ها خیلی فاصله داریم. میرزایی با بیان اینکه دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع لرستان جزو عرصه‌های ملی است، گفت: ما باید به‌ازای هر هزار هکتار جنگل یک جنگلبان و به‌ازای هر پنج هزار هکتار مرتع باید یک محافظ داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تأکید به شرایط توپوگرافی این استان، تأکید کرد: لرستان یک استان کوهستانی و دارای شیب بالایی است و همین عامل زمینه را برای فرسایش و رسوب خاک شدت داده است. میرزایی درباره اقدامات آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک در لرستان، گفت: بالغ‌بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های این استان را مطالعۀ تفصیلی کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اعلام اینکه طرح‌های آبخیزداری در سطح ۸۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده است، عنوان کرد: اجرای این طرح نیازمند اعتبار است.

او خاطرنشان کرد: میزان فرسایش خاک در لرستان ۲۵ تن در هر هکتار است، اما متوسط کشوری ۱۶ تن در هر هکتار است و هرچند آمار کشوری نیز چهار تا پنج برابر متوسط جهانی است.

میرزایی با تأکید به اینکه میزان فرسایش خاک در ایران دو تا سه برابر متوسط آسیاست، گفت: این میزان به‌شکل نقطه‌ای در لرستان بالغ‌بر ۵۰ تن در هر هکتار است. چندی پیش هم خبر کشف قاچاق ۱۸ تن چوب در بروجرد لرستان در رسانه‌ها منتشر شد. به گزارش افق لرستان، سرهنگ مهدی مهدوی‌کیا درگفت‌وگو با رسانه‌ها اظهارکرد: ماموران کلانتری ۱۵ جهان آباد و پلیس آگاهی این یگان هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به ۲ دستگاه کامیون و نیسان حامل چوب مشکوک و آنها را متوقف کردند.

او افزود: در بازرسی از این خودروها ۱۸ تن چوب قاچاق فاقد مجوز کشف و ۲ نفر در این رابطه دستگیر شد.

فرمانده انتظامی بروجرد با بیان اینکه کارشناسان ارزش چوب‌های مکشوفه را ۷۰۰ میلیون ریال برآورد کردند، گفت: چوب‌های کشف‌شده به اداره منابع طبیعی این شهرستان تحویل داده شد.

سرهنگ مهدوی کیا در پایان به شهروندان توصیه کرد، برای حمایت از منابع طبیعی و محیط‌زیست با پلیس همکاری کنند و هرگونه اطلاعات و اخبار در این زمینه را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

قاچاق چوب با آتش زدن جنگل

برخی شیوه‌هایی که قاچاقچیان چوب برای قاچاق استفاده می‌کنند آنچنان ناجوانمردانه است که باورش سخت است. به تازگی شاهد روشی برای قاچاق بوده‌ایم که در آن قاچاقچیان به آتش زدن بخشی از جنگل اقدام می‌کنند و هنگامی که نیرو‌های حفاظت از جنگل مشغول اطفای حریق هستند، دست به کار می‌شوند و با قطع درختان در نقطه‌ای دیگر از جنگل، خودرو‌های حمل چوب را از مسیر‌های خالی از نیرو‌های حفاظتی عبور می‌دهند و به قاچاق چوب اقدام می‌کنند. یعنی هم درختان را آتش می‌زنند و هم قطع می‌کنند.

اسیدپاشی برای قاچاق چوب

چندی پیش خبر خشکاندن سریع درختان در جنگل‌های شمال به ویژه مناطق جنگلی نور به وسیله اسید در فضای مجازی خبر ساز شد. قاچاقچیان چوب با پاشیدن اسید بر تنه درختان باعث خشک شدن درخت می‌شوند و بعد از آن که درخت خشک شد با خیال راحت و بدون نگرانی به تکه کردن درخت و فروش آن اقدام می‌کنند بر اساس گزارش مهر دست کم روزانه بیش از پنج اصله از درختان قطور جنگل نور بدون هیچ نظارتی با اسید خشکانده و قاچاق می‌شوند.

کوچ قاچاق چوب از وانت به آمبولانس

سود قاچاق چوب آن قدر بالا هست که قاچاقچیان دست به هر روشی برای قاچاق چوب بزنند. دو سال پیش فرمانده وقت یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از قاچاق چوب با آمبولانس حمل جنازه و ماشین‌های حمل گوشت خبر داد. اگر تا پیش از این بحث حمل چوب با تراکتور، کامیون و نیسان مطرح بود حالا قاچاق چوب با خودرو‌های سواری و بین شهری همچون خودرو‌های شخصی با خانواده و جعبه بغل اتوبوس تغییر شکل پیدا کرده است.

سخن پایانی

از سال ۱۳۹۹ به بعد جمع بندی از میزان کشفیات چوب‌های قاچاق منتشر نشده، ولی رئیس سازمان منابع‌طبیعی در گفت‌وگو با پانا از افزایش قاچاق چوب خبر داده است. با این حال اگر مبنا را همان آمار سال ۱۳۹۹ قرار دهیم و فرض را بر این بگیریم که تغییری در میزان قاچاق چوب صورت نگرفته در حالی که جست و جو در اینترنت افزایشی حدود ۵۰ درصد را نشان می‌دهد بیش از ۶هزار و ۵۰۰ متر مکعب چوب قاچاق کشف شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48a9oa