شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 94412
نویسنده: علی‌اکبر عبدالملکی رئیس اتاق بازرگانی سنندج
تاریخ انتشار: 1402/07/09 05:23

تاثیر احداث راه‌های دسترسی مناسب بر توسعه گردشگری

علی‌اکبر عبدالملکی-رئیس اتاق بازرگانی سنندج
تاثیر احداث راه‌های دسترسی مناسب بر توسعه گردشگری

گردشگری به‌عنوان صنعت سبز از مهم‌ترین موارد ایجاد درآمد پایدار و اشتغال مولد با کمترین آسیب به محیط‌زیست قلمداد می‌شود.امروز گردشگری به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی به‌وجود می‌آورد.عوامل موثر بر توسعه گردشگری نظیر ایجاد زیرساخت‌ها نیز به‌عنوان بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری ارزشمند موردتوجه کشورها است. گردشگری مجموعه و نظامی از عناصر به‌هم پیوسته است که در تمامی مراحل با هم در تعامل هستند. از جمله این عناصر، زیرساخت‌ها هستند که از نقشی حیاتی در فرآیند گردشگری و توسعه آن برخوردارند.

آنچه که در توسعه زیرساخت‌ها قابل توجه است، استفاده جامعه میزبان از این تسهیلات است. بدین‌گونه توسعه گردشگری منجر به توسعه فرابخشی در جامعه میزبان به‌ویژه جوامع شهری شده و میزان رضایت از زندگی مردم بومی را افزایش می‌دهد. در واقع، کاربردهای چندمنظوره زیرساخت‌ها در گردشگری می‌تواند به پرداخت هزینه زیرساخت‌ها که منافع اقتصادی- اجتماعی گردشگری را در بر می‌گیرد، یاری رساند.تسهیلات و تجهیزات گردشگری عامل جذب گردشگر به شهر نیست، اما به‌عنوان یکی از عوامل در افزایش ماندگاری و رضایت گردشگران عمل می‌کند.

عوامل موثر بر توسعه گردشگری کردستان

بررسی مقایسه‌ای گردشگران داخلی و خارجی بیانگر اهمیت این صنعت در توسعه اقتصاد کشورها است؛ به‌گونه‌ای که براساس آمار منتشره ازسوی سازمان گردشگری جهانی، نسبت گردشگران داخلی به خارجی، ۱۰ به یک است.ایران با داشتن جاذبه‌های گردشگری (تاریخی، مذهبی و طبیعی) به‌دلیل عدم اتخاذ سیاست‌های موثر در این بخش، هنوز نتوانسته به سهم مناسب خود در بازار گردشگری جهان دست یابد و این امر سبب شده بسیاری از معضلات اقتصادی- اجتماعی کشور که می‌تواند با توسعه گردشگری مرتفع شود، همچنان پابرجا بماند. توسعه راه، مهم‌ترین زیرساخت و عامل توسعه همه‌جانبه به‌شمار می‌رود.باتوجه به جایگاهی که حوزه راه در توسعه جوامع دارد، معتقدیم توسعه این بخش می‌تواند به رشد سایر بخش‌ها منجر شود، به همین خاطر از راه و صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان زیرساختی مهم برای توسعه همه‌جانبه جوامع، به‌ویژه صنعت گردشگری یاد می‌شود.راه‌ها را شریان‌های حیاتی یک کشور می‌نامند که برای توسعه نیازمند آنها هستیم؛ بنابراین باید برای احداث آنها همه ظرفیت‌ها و استعدادها را به‌کار گیریم.

از دیرباز و در طول تاریخ راه، عامل توسعه و پیشرفت کشورها و ملت‌ها راه‌ها بوده‌اند و تبادل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین ملت‌ها، اقوام و تمدن‌ها در طول تاریخ از طریق راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی صورت پذیرفته است. بررسی‌های تاریخی و باستان‌شناختی نشان می‌دهد در گذشته جاده‌ها و راه‌های مهمی برای ارتباط شهرها و مراکز تمدنی در پهنه فلات ایران ایجاد شده است؛ تا جایی که اهمیت جاده ابریشم در شکل‌گیری توسعه در نواحی پیرامونی‌اش به‌ویژه در فلات ایران بر کسی پوشیده نیست.باتوجه به مسائل مطرح‌شده اگر راه‌ها را به رگ‌های بدن انسان تشبیه کنیم، همان‌گونه که رگ‌ها وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به تمام بدن را دارند، راه نیز با ایجاد دسترسی به مناطق مختلف منجر به توسعه در تمام زمینه‌ها می‌شود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lzbve