سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 11736
تاریخ انتشار: 1400/11/30 13:06

نقش صنعت نمایشگاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی

علیرضا مرتضوی- مدیرعامل سایت نمایشگاهی اصفهان

نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی، بستری بسیار مناسب برای تمرکز بر تولید و اشتغال به‌شمار می‌روند. سایت نمایشگاهی اصفهان به‌عنوان یکی از استانداردترین مراکز نمایشگاهی کشور می‌تواند محل بروز و ظهور فرصت‌های تازه برای این استان و توسعه تجارت خارجی کشور باشد.
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازها در سایت نمایشگاهی اصفهان، رویکرد تسهیلگری در امر صادرات و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد بود.
به‌خوبی می‌توانیم در صنعت نمایشگاهی، اقتصاد مقاومتی را پیاده‌سازی کنیم و مشغول برنامه‌ریزی برای رسیدن به این مهم هستیم. در همین زمینه با سایر مدیران سایت‌های نمایشگاهی کشور نیز در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ هستیم تا بتوانیم با برنامه‌ای هماهنگ، دقیق و منظم به‌سوی اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.
این درحالی است که در دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا صنعت نمایشگاهی را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب رکود در این صنعت شده است. شیوع این ویروس موجب شد شرایط یکسانی بر همه دنیا حاکم شود و تمام صنایع مخصوصا صنعت نمایشگاهی و صنایع وابسته را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم و همچنین با تقویمی که برای سال ۱۴۰۱ ترسیم شده، در برپایی رویدادهای پربار سال پیش‌رو موفق شویم. این درحالی است که با توجه به شرایط موجود، اگر استراتژی‌های خود را به‌روز نکرده و همگام با تغییرات جهانی حرکت نکنیم باید با موفقیت خداحافظی کنیم. سایت نمایشگاهی اصفهان با این رویکرد در حال تدوین چشم‌اندازهای جدید برای سال آینده است.
صنعت نمایشگاهی همانند دیگر صنایع، توان درآمدزایی بالایی دارد. به عبارت دیگر، مزیت برگزاری نمایشگاه‌ها به‌ جز ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه گردشگری است. با توجه به نقش این صنعت در توسعه گردشگری و شیوع کرونا، سایت نمایشگاه اصفهان اقدام به برگزاری تور مجازی در وب‌سایت این نمایشگاه کرده است. با راه‌اندازی این تور مجازی با توجه به شرایط روز و محدودیت‌های کرونایی تا حدی می‌توان بحران کمبود بازدیدکننده و مزایای برگزاری نمایشگاه برای مخاطبان را کاهش داد. بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، همزمان با برگزاری هر رویدادی در این سایت، مردم سراسر جهان می‌توانند به صورت مجازی از آن نمایشگاه بازدید کنند و به این شکل یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه محقق شده است.
از دیگر اقدامات موثر این سایت نمایشگاهی می‌توان به امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و سایت بین‌المللی مشهد اشاره کرد. این تفاهمنامه تجاری در زمینه تبادل هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌های داخلی تنظیم‌شده و به امضای طرفین رسید. استان خراسان با چند کشور همسایه ما، مرزهای مشترک وسیعی دارد. در همین زمینه می‌توان از ظرفیت سایت نمایشگاهی مشهد برای ارتقا و توسعه صادرات کشور استفاده کرد. از سویی سایت نمایشگاهی اصفهان در کشور عراق فعالیت‌های به‌روز و گسترده‌ای دارد. در بصره یک مرکز دائمی برای نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان تاسیس کرده و در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این فرصت هستیم. سایت نمایشگاهی مشهد نیز می‌تواند از ظرفیتی که نمایشگاه اصفهان ایجاد کرده، استفاده کند.
این تبادلات نمایشگاهی می‌تواند به رونق کسب‌وکارها، اشتغال دانش‌بنیان و صنعت کشور کمک شایان توجهی کند. بدون شک برگزاری رویدادهای نمایشگاهی نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود شرایط تجاری کشور دارد. اگر کالاها، خدمات و دانش‌های نوین کشور به عرصه نمایش گذاشته شوند، موردپسند بازارهای صادراتی قرار خواهند گرفت. این وظیفه و رسالت نمایشگاه‌هاست که صنعت و خدمات کشور را برای هموطنان و سایر مردم جهان به صورت شایسته و بایسته نمایش دهند.
با توجه به تمام موارد یادشده صنعت نمایشگاهی می‌توان نقش موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد، چراکه این صنعت با ارائه توانمندی ساخت داخل قادر به افزایش تکیه بر توان داخلی و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت قرارگیری در مسیر توسعه خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lej74