یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 9205
تاریخ انتشار: 1400/10/06 13:19

کیف‌وکفش نیازمند زنجیره تولید قدرتمند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در راسته کیف و کفش تهران در خیابان صف، از واحدهای صنفی تولید و فروش محصولات چرمی بازدید کرد. علی رسولیان در بازدید میدانی از بازار کیف و کفش تهران، مسائل و مشکلات تولیدکنندگان این صنف را از نزدیک بررسی کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان همچنین در بازدید از دو کارگاه تولید کفش، با گفت‌وگو با مدیران و کارگران این واحدهای صنفی، از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و روند فعالیت آنها قرار گرفت.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه از مرکز طراحی و مدل‌سازی خوشه صنعتی کفش بازدید کرد و پس از آن با حضور در جمع اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران، پای صحبت فعالان این بخش نشست.

کفاشان تهران در این نشست به ارائه دیدگاه‌ها و راهکارهای پیشنهادی خود درباره مهم‌ترین مسائل و مشکلات پیش‌رو، از جمله تامین و نوسان نرخ مواد اولیه، ساماندهی و انتقال این صنف به شهرک صنعتی قرچک و...

 پرداختند.

رسولیان نیز به‌منظور رفع موانع پیرامون فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری و سرعت‌بخشی به انتقال اعضای اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز به شهرک صنعتی قرچک که در فاز توسعه خود، میزبان این تولیدکنندگان خواهد بود، دستورات لازم را صادر کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از بازار کیف و کفش و نشست با اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران با تاکید بر حضور تولیدکنندگان کیف و کفش در بازارهای رقابتی، اظهارکرد: در ۷ ماهه امسال ۵۰ میلیون دلار صادرات کیف و کفش داشته‌ایم که به نسبت ظرفیت و توانمندی‌های این بخش رقم ناچیزی است.

رسولیان با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از دوازدهمین نمایشگاه صنعت کیف، کفش، ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصولات پوست و چرم در مشهد افزود: واحدهای تولیدی کیف و کفش با موانع و مشکلات متعددی، از جمله تامین مواد اولیه مواجه هستند که بخشی از آن نیازمند حمایت دولت است.

وی درباره مشکل مواد اولیه و نرخ آزاد در بازار و دلالی در این حوزه اضافه کرد: مواد اولیه این صنعت ارز دولتی ندارد و درباره واردات و گمرک نیز برای حمایت از تولید داخل، محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌ایم اما به‌دلیل شرایط رقابتی، مواد مورداستفاده باید کیفیت لازم را داشته باشند.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه تولید داخل، واردات کیف و کفش را به صفر رسانده، ادامه داد: این صنعت نیازمند منطقه (زون)بندی و شهرک‌های صنعتی صنفی تخصصی با مدیریت اتحادیه‌های مربوط است و ما نیز حمایت‌های لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

رسولیان همچنین با تاکید بر اینکه این صنعت نیازمند یک زنجیره تولید قدرتمند است، اظهارکرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکنون ۵ خوشه کسب‌وکار مرتبط با این صنعت را در تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، قزوین و قم شناسایی، اجرا و پیاده‌سازی کرده و از حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی، بازاریابی و صادرات آنها نیز حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: فعالان حوزه کیف و کفش باید از تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قوی برخوردار باشند، زیرا این صنعت نیازمند برندسازی، بازاریابی، مدیریت صادرات و بازارسازی برای حضور در بازارهای خارجی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کیفیت محصولات این صنعت با محصول خارجی قابل رقابت است، افزود: با توجه به اینکه این محصولات توان تامین نیاز داخل را دارند و این صنعت، چهارمین رسته شغلی اشتغالزای کشور است، با اتحادیه کفش دست‌دوز برای ارتقا و ساماندهی این بخش به توافق‌های خوبی دست

 یافتیم.

رسولیان با اشاره به اینکه در نتیجه تعامل‌های خوب فی‌مابین، کارشناسان تراز اول جهان برای آموزش به کشور خواهند آمد، اضافه کرد: برنامه‌ریزی و همکاری‌های لازم در حوزه دیپلماتیک انجام‌شده تا بیش از پیش شاهد رونق آموزش‌های بین‌المللی در این صنعت باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی برخی کسب‌وکارها از سوی شهرداری تهران به‌دلیل جابه‌جایی به برخی از شهرک‌های صنعتی که فضا و زیرساخت مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: انتقال صنایع و مشاغل مزاحم به خارج از بافت‌های جمعیت شهری سال‌هاست که از سوی شهرداری‌ها پیگیری می‌شود که حضور شمار زیادی از فعالان صنف پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار و خیاطان تهران در شهرک صنعتی قرچک، نمونه موفق تعامل این مجموعه با شهرداری و نهادهای صنفی است.

 اما برای میزبانی هرچه بیشتر اصناف، به طرح‌های توسعه و شهرک‌سازی‌های جدید نیازمندیم که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل و آماده واگذاری شوند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2azjg3