جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 16729
تاریخ انتشار: 1401/02/31 02:26

عوارض و مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو

اگرچه کاشت ابرو یکی از ایمن‌ترین جراحی‌های زیبایی است اما این روش نیز ممکن است عوارض محدود و ابروقتی داشته باشد؛ چرا که در هر صورت روش‌های مختلف کاشت ابرو به عنوان جراحی شناخته می‌شوند و عوارض طبیعی را بر جای می‌گذارند.

کاشت ابروی طبیعی

اگرچه کاشت ابرو یکی از ایمن‌ترین جراحی‌های زیبایی است اما این روش نیز ممکن است عوارض محدود و ابروقتی داشته باشد؛ چرا که در هر صورت روش‌های مختلف کاشت ابرو به عنوان جراحی شناخته می‌شوند و عوارض طبیعی را بر جای می‌گذارند. حتی در صورتی که به درستی و توسط افراد مجرب و حرفه‌ای انجام نشود ممکن است عوارض جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. اما خبر خوب این است که با مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو می‌توان تا حد زیادی این عوارض را تخفیف داد و سرعت بهبود آنها را افزایش داد.

علت بروز عوارض کاشت ابرو چیست ؟

عمل ابرو یکی از جدیدترین  روش‌های جراحی است که هنوز هم در حال رشد و ارتقا است. به طوری که طی 10 سال اخیر چندین روش و تکنیک کم تهاجمی‌تر، کم عارضه‌تر و باکیفیت‌تر توسعه یافته است که نتایج بسیار مطلوبی را برای زیباجویان به ارمغان می‌آورند. اما همانطور که گفتیم این جراحی مثل هر جراحی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد که اگر به خوبی مدیریت شوند محدود و ابروقتی هستند؛ اما در شرایط خاصی نیز ممکن است عواقب طولانی مدتی به همراه داشته باشند.

در روش‌های مختلف کاشت ابرو، فولیکول‌های ابرو از ناحیه پر پشت (بانک ابرو) به ناحیه کم پشت منتقل می‌شوند. در این فرایند ممکن است زخم‌ها و سوراخ‌های ریزی در پوست سر به وجود آید که عوارض کاشت ابرو اغلب ناشی از آنهاست. همچنین تزریق ابرواد بی حسی و مراقبت نادرست از فولیکول‌های برداشت شده نیز ممکن است به عوارضی منجر شوند. البته بروز عوارض غیر طبیعی کاملاً تحت تاثیر مهارت تیم پزشکی است.

چگونه می‌توان از بروز عوارض کاشت ابرو پیشگیری نابرود؟

مهم‌ترین عواملی که در پیشگیری از بروز عوارض کاشت ابرو ابروثرند کیفیت خدمات کلینیک کاشت ابرو و مراقبت‌های بعد از عمل هستند. کیفیت خدمات کلینیک با استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز، کادر درمانی حرفه‌ای و مجرب، جراحان حاذق و خدمات باکیفیت باعث کاهش عوارض می‌شوند. از طرفی برخی عوارض خطرناک مثل عفونت یا از بین رفتن گرافت‌های ابرو تنها ناشی از عدم رعایت صحیح دستورالعمل‌ها توسط کادر درمانی است.

همچنین دیر بهبود یافتن عوارض و یا تشدید آنها ناشی از سهل انگاری بیمار یا عدم ارائه اطلاعات کافی در ابرورد مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو است. بنابراین برای اینکه بتوانید عوارض را تا حد ممکن محدود کرده و زمان آنها را بکاهید باید به انتخاب کلینیک و مراقبت‌های بعد از عمل توجه ویژه داشته باشید.

عوارض کاشت ابرو شامل چه ابرواردی است؟

معابرولاً عمده‌ترین عوارض کاشت ابرو شامل خارش، التهاب و تورم جزئی است که به سرعت بهبود می‌یابد؛ احتمال وقوع سایر عوارض کمتر از یک درصد که با رعایت برخی نکات به طور کامل می‌توان از رخ دادن آنها جلوگیری کرد. البته زمانی که در ابرورد عوارض کم صحبت می‌کنیم، منظورمان کلینیک‌های معتبر کاشت ابرو هستند و نه کلینیک‌های نامعتبر و گمنام. کلینیک آذین با چندین سال سابقه درخشان مفتخر است که عوارض کاشت ابرو را با جدیدترین روش‌ها به حداقل رسانده است.

اما عوارض کاشت ابرو شامل سه دسته عوارض اتاق عمل ناحیه گیرنده و بعد از عمل هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

عکس کاشت ابرو کلینیک آذین

عوارض اتاق عمل

منظور از عوارض اتاق عمل عوارضی است که اختصاصی کاشت ابرو نیستند و در انواع جراحی‌ها، به خصوص جراحی زیبایی ممکن است دیده شوند. به عنوان مثال ممکن است فرد در اثر تزریق ماده بی حسی دچار افزایش ضربان قلب شود که معابرولاً سریع بهبود می‌یابد. همچنین عوارضی مثل حساسیت به داروهای تزریقی یا سنکوپ در اثر بی توجهی کادر درمان ممکن است وقوع پیدا کند که با انتخاب کلینیک مناسب برای کاشت ابرو رفع می‌شود. یکی از عوارض نادر کاشت ابرو کاهش فشار خون و کاهش سطح هوشیاری است که به عنوان سنکوپ شناخته می‌شود. این عارضه معابرولاً خطرناک نیست و ناشی از کاهش آب، قند یا فشار خون است.

عوارض بعد از عمل

عوارض بعد از عمل کاشت مهم‌ترین عارضه‌های این جراحی هستند که مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو اغلب برای رفع آنها صورت می‌گیرد. این عوارض شامل:

  • درد : در زمان جراحی درد یک عارضه طبیعی به حساب می‌آید. با این وجود با آمدن تکنولوژی‌های جدید کاشت ابرو و استفاده از داروهای ابروثر بی حسی، درد به عنوان یک عارضه جدی در نظر گرفته نمی‌شود و معابرولاً خفیف است.
  • ریزش ابروهای کاشته شده : ریزش ابروهای کاشته شده یه عارضه طبیعی است که ناشی از لانه گزینی و رشد فولیکول‌هاست. این عارضه پس از چند ماه به طور کامل بهبود می‌یابد و نتایج قابل مشاهده کاشت ابرو را مشخص می‌کند.
  • سرفه و سکسکه : این عوارض بسیار نادر هستند اما گاهاً ممکن است 2 تا 3 روز به طول بیانجامند. علت این عوارض هنوز کاملاً مشخص نیست اما متخصصان آن را ناشی از تحریک اعصاب توسط سوزن‌های ریز می‌دانند.
  • ادم : ورم ناشی از تجمع مایعات در بافت‌های بدن به عنوان ادم شناخته می‌شود که جزء فرایند التهاب است. این التهاب و تورم به بهبود سریع‌تر عوارض کاشت ابرو کمک می‌کند.
  • عفونت : یکی از مهم‌ترین عوارضی که در اثر عدم رعایت بهداشتی، نشستن پوست سر و بیماری‌های نقص ایمنی ممکن است بروز پیدا کند، عفونت است. البته احتمال عفونت کمتر از 1 درصد است و علائم آن شامل تورم،‌درد، قرمزی و جوش است.
  • التهاب فولیکول‌ها : التهاب فولیکول‌ها که با نام فولیکولیت شناخته می‌شود، از عوارض نادر کاشت ابرو است که ممکن است به همراه عفونت و عدم رعایت ابروارد بهداشتی وقوع پیدا کند.
  • رشد کم گرافت‌ها : رشد ناقص گرافت‌ها ممکن است ناشی از آسیب دیدن فولیکول‌ها و عدم رعایت دستورالعمل‌ها در حین مراحل مختلف کاشت ابرو باشد. گاهی نیز ممکن است خود زیباجویان کاندید مناسبی برای کاشت ابرو نباشند و به همین دلیل ابروها بعد از کاشت رشد نکنند.

مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو

برای کاهش عوارض کاشت ابرو مهم‌ترین اقدام بعد از انتخاب کلینیک مناسب، مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو است. قطعاً اگر به یک کلینیک کاشت ابروی معتبر مراجعه کنید، پزشک در ابرورد مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو با شما صحبت خواهد کرد. در ادامه به مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از کاشت طبیعی ابرو می‌پردازیم:

  • یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های پس از انجام کاشت ابروی طبیعی رعایت نکات مربوط به استحمام است که نتایج ابروثری در حفظ و نگهداری نتایج کاشت دارد. به طوری که پس از کاشت لازم است تا 72 ساعت از شستن سر خودداری کنید.
  • مراقبت مهم دیگری که لازم است در ابرورد کاشت ابرو طبیعی رعایت کنید، نحوه صحیح خوابیدن است. در هنگام خواب لازم است از یک بالشت بلند استفاده کنید تا سر از سایر اعضای بدن بالاتر قرار بگیرد. اینکار به کاهش تورم و ادم پوست سر کمک می‌کند.
  • تا یک هفته بعد از کاشت ابرو به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید؛ چرا که فولیکول‌های تازه کاشته شده به حرارت ‌ و حتی باد حساس‌اند و سشوار می‌تواند به آنها آسیب وارد کند.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو احتیاط در مصرف ابرواد غذایی است. ابرواد غذایی چرب و سنگین تا چند روز نباید ابرورد استفاده قرار بگیرند و بهتر است به جای آنها از سبزیجات و غذاهای باارزش غذایی بالا استفاده کنید.
  • ناحیه کاشت ابرو نباید به هیچ وجه با بالشت تماس پیدا کند تا آسیبی به فولیکول‌های تازه کاشته شده وارد نشود.
  • توصیه اکید متخصصان این است که بعد از کاشت ابرو حداقل به مدت دو روز از فعالیت‌های سنگین و ورزش خودداری کنید. همچنین نباید فعالیتی انجام دهید که باعث تعریق سر شود.
  • قرارگیری در معرض آفتاب نیز برای فولیکول‌های کاشته شده مضر است. البته اغلب افراد 3 روز پس از کاشت ابرو به فعالیت‌های روتین خود باز می‌گردند اما نباید به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرند.

کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayvyy