پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 21077
تاریخ انتشار: 1401/09/28 10:09
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

احتمال افزایش نرخ سود بانکی

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه ریال دیجیتال همچنان در مرحله آزمایشی است، گفت: معتقد به اصلاح نرخ سود بانکی هستیم اما این موضوع منوط به تصمیم‌گیری در شورای پول و اعتبار است که پیگیر آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه ریال دیجیتال همچنان در مرحله آزمایشی است، گفت: معتقد به اصلاح نرخ سود بانکی هستیم اما این موضوع منوط به تصمیمگیری در شورای پول و اعتبار است که پیگیر آن هستیم. رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش نرخ سود بانکی گفت: اگر چه تفاوتهایی در شرایط اقتصاد ما با سایر کشورها وجود دارد، اما باید نگاه به نرخ سود را در کشور اصلاح کنیم. در سال ۱۳۹۶ و در سال ۱۳۹۹ اصلاح اندکی داشتیم و تاکنون تغییری صورت نگرفته است.

 علی صالح آبادی در نشست خبری خود اظهار کرد: کنترل ترازنامه بانکها از موضوعات مهم است که مدنظر بانک مرکزی قرار دارد که در این زمینه بانکها رتبهبندی شدند و بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد رشد ترازنامه آنها تعیین شد، اما برای بانکهای قرضالحسنه رشد بالای ۴ درصد ترازنامه را به منظور پرداخت تسهیلات در نظر گرفتیم. البته، هر بانک رتبه مخصوص به خود را برای رشد ترازنامه دارد.

وی با بیان اینکه تخطی بانکها از میزان تعیین شده برای رشد ترازنامه با افزایش سپرده قانونی مواجه میشوند، گفت: تسهیلات تکلیفی بانکها از دیگر موضوعات است که برای سال آینده عددی را در لایحه ذکر کردیم و خواهش ما از مجلس این است که تسهیلات را در چارچوب این عدد تعیین کنند. البته، تسهیلات تکلیفی بعضا به برخی پرداخت نشده اما تلاش بانکها این است که تا پایان سال پرداخت کند. رئیس کل بانک مرکزی آماری از پرداخت تسهیلات تکلیفی اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶۹۷ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که در سال گذشته مبلغ پرداختی در این زمینه معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. تسهیلات فرزندآوری نیز معادل ۵۹۵ هزار فقره به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. وی افزود: سهم مصرفکنندگان از کل تسهیلات پرداختی ۱۵.۸ درصد است که کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی معادل ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۴۴.۷ درصد رشد داشته و سهم صاحبان کسبوکار ۷۴.۲ کسبوکار است.  صالحآبادی میزان تسهیلات پرداختی بانکها به شرکتهای دانشبنیان در ۸ ماهه امسال را ۹۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: در سال گذشته این مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده است.  رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: امنیت قابل قبولی در سامانههای بانکی وجود دارد و هیچ نگرانی بابت این موضوع نداریم.  وی درباره بازار ارز اظهار کرد: نیازهای واقعی کشور و مردم به ارز در سامانههای نیما و متشکل تامین میشود. در سامانه نیما تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار معامله انجام شده که نسبت به ۱۹.۶ درصد دوره مشابه ۶۴ درصد رشد داشته است. صالح آبادی ادامه داد: در بازار متشکل که بخش خدمات و موضوع اسکناس ارز است ۲.۱ میلیارد دلار فروخته شده که سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار بوده و نشان از رشد ۴۵ درصدی دارد. بازار غیررسمی عمق نامشخص و محدودی دارد یا حتی در معاملات فردایی که ارزی جابهجا و معامله نمیشود و حجم بسیار پایینی هم دارد مبنای نرخ میشود که غلط است. صالح آبادی گفت: نسبت به حسابهای اجارهای بارها هشدار دادهایم که معمولا میتواند عواقب سنگینی مثل پولشویی و قمار و قاچاق به دنبال داشته باشد. بخش قابل توجهی از مبادلات ارزی کشور که اتفاقا میبایست در تحلیلها استفاده شود همین بازار نیما و متشکل است که واقعی و شفاف است.

وی بیان کرد: نگفتم تنها دلیل افزایش نرخ ارز ناآرامیها بوده بلکه عاملی اثرگذار بوده است. آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است. همه بازارها مثل بورس و ارز متاثر از عوامل مختلفی است و نمیتوان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.

صالح آبادی افزود: آمار فروش نفت محرمانه بوده و اجازه انتشار نداریم، دلار به علل مختلف مانند افزایش انتظارات تورمی، تقویت ایندکس جهانی دلار، افزایش نرخ داشته و بانک مرکزی نرخ امروز دلار را قبول نداشته و این نرخ باید تعدیل شود.

سال آینده قطعا افزایش دستمزد بالایی نخواهیم داشت

صالح آبادی اضافه کرد: قطعا سال آینده به اندازه امسال افزایش دستمزد نخواهیم داشت. رئیس کل بانک مرکزی گفت: عوامل تاثیرگذار بر نقدینگی را به بهترین شکل کنترل کردیم و بر ادامه این روند سال آینده افزایش دستمزد بالایی نخواهیم داشت.

 در بحث آمارهای کلان اقتصادی موضوع کنترل نقدینگی، پایه پولی و تورم است، پایه پولی در پایان آبان ۲۰ و نیم درصد و نقدینگی ۲۲ درصد بوده است، در ابتدای دولت رشد نقدینگی ۴۲ درصد بوده الان به ۳۴ درصد رسیده است.

صالح آبادی در ادامه گفت: کمیته پایه پولی هر ماه نقدینگی را رصد میکند، ابتدای سال ۱۴۰۱ کمیته مشترکی بین بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد تشکیل شد و یکی از تصمیمات این کمیته عدم پرداخت تنخواه به دولت بود، رشد نقدینگی در فروردین امسال منفی شد. ارزی که حاصل از فروش فرآورده و میعانات بوده و بسیار مهم بوده که این ارزها در بازار فروخته و در اختیار دولت قرار بگیرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayrov