-

تغییرات اجتناب‌ناپذیر اجتماعی

قربانعلی تنگ شیر-مدرس دانشگاه

دگرگونی ‌ های اجتماعی بی نهایت سریع اتفاق می ‌ افتد و مهم ‌ ترین واقعیت زندگی امروزین را تشکیل می ‌ دهد. دنیای امروز کاملا متفاوت با دنیای ۲۵ سال پیش است و دنیای نیم ‌ قرن بعدی نیز مسلما بسیار متفاوت از دنیای کنونی خواهد بود.

با این حال همین دنیای بسیار متفاوت، محل زندگی بیشتر جوانان امروزی است. مفهوم این سخن آن است که مهم ‌ ترین چیزهایی که جوانان امروز باید به فراگرفتن آنها بپردازند دقیقا چیزهایی هستند که به آنان یاری دهند که دگرگونی ‌ های آینده را پیش ‌ بینی کنند و خود را برای رویارویی با آنها آماده سازند.

جامعه ‌ های انسانی سعی بر آن دارند که این نیاز را به دو طریق برآورد نخست چارچوبی برای درک و فهم جامعه ‌ های انسانی با درک و تشخیص نیروهای سبب ساز. شالوده این دگرگونی ‌ های اجتماعی بیشتر متوجه، جوانان و پژوهشگران است. عقلانیت یکی از عناصر مدرنیته به شمار می ‌ رود و در این زمان عقلانیت انتقادی سوار بر عقلانیت ارتباطی است و معیارهای ارزشی و هنجاری براساس بالاترین ارزش ‌ ها و آرمان ‌ های انسانی دیده می ‌ شود. جوانان و دانشجویان و روشنفکران در تلاش برای به دست آوردن رویکرد انتقادی بر مبنای خرد جمعی هستند که بتوانند یک زندگی بدور از هرگونه استرس و فشارهای روحی و روانی داشته باشند. باید با عقلانیت به برداشتن موانع اقدام نمود تا نسل جوان و پرسشگر حق دفاع داشته باشد چون رهایی از هر نوع قید و بندی بالاترین ارزش انسانی است.

انسان موجودی فعال و اثرگذار است که می ‌ تواند از راه کنش ‌ هایی که دارد بر جامعه و تاریخ اثر بگذارد.

برهمین اساس جامعه جوان به خودسازی مفیدی دست یافته است. بنابراین بیایید کمک کنیم این نیروی جوان موفق شوند دنیای جدیدی را تجربه کنند.

راه آنها را نبندیم و به عقاید و خواسته ‌ های آنها احترام بگذاریم. بیایید بپدیریم و نشان دهیم نسل جوان و مستعد تغییر ما راه و روش زندگی را پیدا کرده است. باید آنها را بپذیریم و با آنها همراه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*