یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 91602
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/05/17 08:42

14 استفاده آهن

 آهن یک عنصر شیمیایی با کاربردهای مختلف در صنایع است. در سیاره ما گسترده است. نماد شیمیایی آهن با نماد Fe نشان داده می شود. آهن در دسته فلزات واسطه قرار دارد، بنابراین نمی توانید به راحتی آن را به شکل خالص پیدا کنید. وقتی آهن با اکسیژن تماس پیدا می کند، اکسید می شود
14 استفاده آهن

14 استفاده آهن

آهن یک عنصر شیمیایی با کاربردهای مختلف در صنایع است. در سیاره ما گسترده است. نماد شیمیایی آهن با نماد Fe نشان داده می شود. آهن در دسته فلزات واسطه قرار دارد، بنابراین نمی توانید به راحتی آن را به شکل خالص پیدا کنید. وقتی آهن با اکسیژن تماس پیدا می کند، اکسید می شود. این دلیل اصلی است که بیشتر سنگ معدن آن به شکل اکسید یافت می شود. آهن فلزی بسیار ارزان است و برای بسیاری از مصارف صنعتی مناسب است. به عنوان مثال در ساخت کشتی های بزرگ، اتومبیل، ماشین آلات و بدنه کشتی های بزرگ.  اگر قصد خرید آهن آلات ساختمانی یا ورق سیاه در اصفهان و ورق گالوانیزه در اصفهان را دارید میتوانید به وب سایت آهن فولاد کیوان مراجعه نمایید.

1. ساختمان ها

بسیاری از ساختمان ها در سراسر جهان با کمک میله های آهنی ساخته می شوند. آنها عمدتاً برای پشتیبانی و همچنین در ساخت سایر مصالح ساختمانی مانند درب و پنجره استفاده می شوند. آهن رایج ترین فلزی است که برای ساخت و ساز استفاده می شود زیرا قیمت ارزانی دارد. همچنین آهن در مقایسه با سایر فلزات به طور گسترده در دسترس است و از این رو آن را به بهترین گزینه تبدیل می کند.

2. لوازم خانگی

آهن همه جا هست این دست کم نمی گیرد. در واقع ما از برخی عناصر آهن استفاده می کنیم که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. از این فلز برای ساخت لوازم خانگی مانند ظروف، تابه، قاشق، ماشین ظرفشویی و اجاق های پخت و پز استفاده زیادی می شود. آهن به دلیل در دسترس بودن فراوان و همچنین مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی ترجیح داده می شود. علاوه بر این، قالب گیری فلز آهن به اشکال مختلف نسبت به بسیاری از فلزات دیگر آسان است.

3. ساخت و ساز

آهن یکی از پرمصرف ترین فلزات در جهان است. کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد. به عنوان مثال، برای ساخت ابزار و مصالح ساختمانی استفاده می شود. در ابتدا از فلزات برای تزئین استفاده می شد تا برای چیدمان سازه ها. با این حال، صنعت ساخت و ساز تکامل یافته است و موادی مانند میخ و لولا با استفاده از فلزاتی مانند آهن ساخته می شوند.

14 استفاده آهن

4. در بدن انسان

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است. به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. این یکی از مهم ترین اجزای هموگلوبین است، ماده ای که اکسیژن را به ریه ها می رساند. کمبود آهن در بدن، بدن شما را ضعیف می کند، زیرا بدن نمی تواند گلبول های قرمز کافی بسازد.

5. تولید آمونیاک

آهن عنصر مهمی در تولید آمونیاک است. تولید آمونیاک به فرآیند هابر نیز معروف است. این شامل ترکیب هیدروژن و نیتروژن در حالی که از آهن به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. هیدروژن بیشتر از گاز طبیعی و نیتروژن از هوا به دست می آید. آمونیاک برای تولید کود در بخش کشاورزی بسیار مهم است.

6. ساخت آهنربا
از آهن در ساخت آهن ربا استفاده می شود. آهن یا مگنتیت یک آهنربای دائمی طبیعی است. برای ساخت آهنربای طبیعی با استفاده از مواد دیگر، باید آنها را در معرض نیروی مغناطیسی قوی قرار دهید.

7. ابزار برش

آهن پس از آلومینیوم فراوان ترین فلز در جهان است. در واقع، پوسته زمین از حدود 5 درصد آهن تشکیل شده است. سنگ آهن بیشتر برای ذوب استفاده می شد. در حال حاضر از آهن برای ساخت ابزارهای برش قوی و سایر وسایل استفاده می شود. ابزارهای اولیه مانند چکش، چاقو و شمشیر با استفاده از آهن ساخته می شدند. با این حال، حتی امروز، همان ابزار از آهن ساخته شده است. اما بسیاری از ابزارهای دیگر مانند اسکنه یا پتک از آهن ساخته می شوند.

8. زنجیر دوچرخه

زنجیر دوچرخه وظیفه انتقال نیرو از پدال ها به چرخ را بر عهده دارد. این دوچرخه را قادر می سازد تا حرکت را مقداردهی اولیه یا تقویت کند. قالب گیری این فلز به هر شکلی آسان است و به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان دوچرخه ترجیح می دهند از آن برای زنجیر استفاده کنند. این زنجیره انرژی بسیار کارآمدی دارد به گونه ای که تنها 1.4 درصد انرژی از بین می رود.

9. دکل ها
دکل ها یکی از مهم ترین سازه ها در بحث انتقال برق هستند. از آهن می توان برای ساخت دکل های برق استفاده کرد که الکتریسیته را در فواصل بزرگتر منتقل می کند. اما برای این منظور می توان از فلزات دیگری مانند آلومینیوم استفاده کرد. آهن ارزان و به طور گسترده در دسترس است، از این رو آن را به یکی از بهترین مواد برای ساخت دکل تبدیل می کند.

10. پل ها

از آهن نه تنها برای ساخت و ساز ساختمان بلکه در ساخت پل نیز استفاده می شود. اما به دلیل زنگ زدگی به اندازه قبل استفاده نمی شود. اما اگر پل به خوبی نگهداری شود آهن بهترین ماده برای استفاده است. فولاد در حال حاضر یکی از پرکاربردترین مواد است. از دیگر موارد پر استفاده ورق آجدار میباشد که ما به عنوان برترین تولید کننده ورق آجدار در اصفهان فعالیت میکنیم.

11. هواپیما
بسیاری از قطعات هواپیما با استفاده از آهن ساخته می شوند. این یکی از رایج ترین فلزات در جهان است. بنابراین سخت است که آهن را در صنعت حمل و نقل مانند اتومبیل، کشتی و هواپیما پیدا نکنید. آهن بسیار ارزان است و می توان آن را با عناصر دیگر ترکیب کرد تا فلزی را فراهم کند که فقط دارای خواص مورد نظر باشد.

12. ریل

ریل ها بیشتر از فولاد از بسیاری از فلزات از جمله آهن ساخته شده اند. استفاده از آهن به تنهایی برای ساخت ریل نمی تواند به اندازه کافی دوام داشته باشد. با این حال، بسیاری از سازه های راه آهن دیگر را می توان با استفاده از آهن ساخت. حتی خود قطار دارای قطعات بسیار زیادی است که از آهن ساخته شده است.

کاربرد آهن

13. کارد و چنگال غذا و تجهیزات خدمات بیمارستانی

آهن با فلزات دیگر ترکیب می شود زیرا به خودی خود کاملاً نرم است. آهن بیشتر با سایر آلیاژها برای تولید فولاد ترکیب می شود. این فلز ترجیح داده شده برای ساخت کارد و چنگال غذا است زیرا بریدگی های واضحی را پشت سر می گذارد. همچنین، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن آن نقش بیشتری در تولید تجهیزات خدمات بیمارستانی دارد.

14. تولید فولاد

استفاده از آهن به تنهایی به شکل خالص آن سخت است زیرا بسیار نرم است. این دلیل اصلی ترکیب آن با چندین آلیاژ برای تشکیل فولاد است.



 

 

برچسب ها : کاربرد آهن,استفاده آهن,آهن,فواید آهن,آهن ساختمان,آهن لوازم خانگی,آهن ساخت و ساز,تولید آمونیاک,خرید آهن,قیمت آهن,ساخت آهن


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27gmln