شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 12998
تاریخ انتشار: 1400/12/18 16:08

مواردی که پس از عمل زیبایی بینی باید رعایت کرد.

شما ممکن است مشتاق باشید تا نتیجه عمل زیبایی بینی خود را هر چه زودتر مشاهده نمایید. اما روند بهبودی پس از این عمل زمان بر است. در طول دوران نقاهت کارهایی است که میتوانید انجام دهید، تا هم از بهبودی صحیح، اطمینان حاصل کنید و هم سرعت بهبودی را افزایش دهید.

شما ممکن است مشتاق باشید تا نتیجه عمل زیبایی بینی خود را هر چه زودتر مشاهده نمایید. اما روند بهبودی پس از این عمل زمان بر است. در طول دوران نقاهت کارهایی است که میتوانید انجام دهید، تا هم از بهبودی صحیح، اطمینان حاصل کنید و هم سرعت بهبودی را افزایش دهید.

جراحی زیبایی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی، یک عمل جراحی پلاستیک است که بوسیله آن، اندازه ، شکل و نسبت های بینی را برای دست یابی به اهداف زیبایی و یا بهبود عملکرد بینی، تغییر میدهند. در طول این عمل جراحی، پزشک جراح زیبایی بینی، ممکن است بینی استخوانی یا گوشتی شما را با ایجاد تغییر در استخوان غضروف یا نک بینی متحول کند. مانند بالا بردن نوک بینی در جراحی یک بینی گوشتی. این امر بسیار مهم است که شما انتظارات خود را از جراحی بینی، روشن نمایید. تا جراح بتواند، با در نظرگرفتن اهداف شما ، نحوه جراحی بینی شما را، بدرستی برنامه ریزی نماید. برای مثال یک جراح زیبایی بینی های گوشتی باید مطمئن باشد که شما دقیقا از او چه انتظاری دارید و شما هم باید از تمام مراحل و نتایج کار مطمئن شوید زیرا همانطور که میدانید جراحی بینی گوشتی کمی ریسکی است و بهتر است در انتاب جراح و انجام این عمل وسواس کاملی به خرج بدهید تا سختی ها و البته هزینه هنگفت جراحی بینی ‌ای که متحمل می شود ارزشش را داشته باشد.

بعد از جراحی چه انتظاراتی باید داشت؟

جراحی زیبایی بینی، معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود و حدودا دو ساعت و نیم طول می کشد. به غیر از بیمارانی که مشکلات سلامتی خاصی دارند که باید تحت مراقبت قرار گیرند، اکثر بیماران میتوانند، همان روزی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، به خانه بروند. جراح بینی شما لیستی از داروهایی که، باید برای کاهش ناراحتی بعد از عمل، جلوگیری از عفونت و تضمین بهبودی تدریجی، مصرف کنید برای شما تجویز می نماید.

نکاتی را که باید بعد از جراحی بینی رعایت کنید. 

قبل از هرچیز، با دقت به صحبت های دکترتان گوش دهید و دستورالعملهایی را که توصیه نموده است دنبال کنید. شما ممکن است ، 100 مقاله اینترنتی ، مانند این مقاله، درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی، خوانده باشید، اما هیچکدام از آنها با اطلاعاتی که میتوانید از جراح پلاستیک بینی خود دریافت کنید، قابل مقایسه نیست. شما دستورالعملهای خاصی در مورد داروهایی که باید مصرف کنید و زمان مصرف آنها، نحوه مراقبت از محل جراحی، برای جلوگیری از عفونت، و زمانیکه باید برای معاینه مجدد، مراجعه کنید را دریافت مینمایید .

از کمپرس سرد استفاده کنید.

در 72 ساعت اول بعد از جراحی، استفاده از کمپرس سرد میتواند به کاهش تورم کمک کند. فقط توجه داشته باشید، کمپرس را مستقیماً روی بینی خود قرار ندهید تا مبادا بطور تصادفی، استخوان و یا غضروفی جابجا شود. در عوض کمپرس را روی گونه های خود قرار دهید.

یک رژیم غذایی سالم را رعایت نمایید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، پس از جراحی میتواند با رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، به آن کمک کند تا سریعتر خود را بهبود بخشد. پروتئینها اجزای اصلی ساختمان پوست، ماهیچه ها، غضروف ها و خون است. رژیم غذایی متشکل از آجیل، گوشت، تخم مرغ، ماست، ماهی و سایر غذاهای غنی از پروتئین، به بدن شما کمک میکند تا بافت آسیب دیده داخل و اطراف بینی شما را بازسازی کند.

اجتناب از فعالیت های بدنی شدید

جراح شما صریحاً به شما توصیه مینماید که، به باشگاه نروید. و تا چند هفته بعد از جراحی، از ورزش کردن اجتناب نمایید. از انجام کلیه فعالیت های سنگین، از جمله بلند کرده اجسام سنگین، دویدن و ورزش های هوازی و پیاده روی سریع، خودداری  کنید. همچنین از انجام حرکات شدید فیزیکی، مانند کشیدن اجسام، خم شدن، فشار دادن و هر چیزی که به بدن شما فشار وارد می آورد، تا دو هفته بعد از عمل جراحی تغییر شکل بینی، باید اجتناب شود .

با شروع هفته سوم بعد از جراحی، اکثر بیماران تا حد زیادی احساس بهبودی مینمایند و میتوانند فعالیتهای خود را از سر بگیرند، اما این کار باید کاملاً بر اساس توصیه های جراح پلاستیک، انجام شود. پس از جراحی تغییر شکل بینی، باید حدود 6 هفته از شنا کردن، خودداری کنید. پانسمان گچی که روی بینی شما قرار گرفته است، تا زمانی که برداشته میشود، باید خشک باقی بماند.

هوا را با فشار از بینی خارج نکنید.

بعد از عمل جراحی بینی، برای چند هفته و یا چند ماه، دچار احتقان، خواهید شد. این احساس بعلت تورم بافت های داخل بینی است. در این حالت تمایل دارید که هوا را با فشار از بینی خارج کنید، اما باید از این کار اجتناب کنید. میتوانید با دستور پزشک، از اسپری های سالین برای مرطوب کردن مجرای بینی و کاهش تورم استفاده نمایید. پس از گذشت 6 هفته از جراحی بینی ، میتوان دم و بازدم طبیعی، از بینی  داشته باشید.

عینک نزنید

عینک آفتابی، عینک مطالعه، عینک طبی و هر چیزی که بینی شما را در حین بهبودی، تحت فشار قرار دهد، میتواند باعث کبودی، تورم و یا حتی فرورفتگی هایی در بینی شما شود، و ممکن است در آینده نیاز به عمل جراحی مجدد پیدا کنید. جراح پلاستیک صورت به شما خواهد گفت که چه زمانی استفاده مجدد عینک برای شما بی ضرر است.

از نور آفتاب دور بمانید

حتی پس از برداشتن بانداژهای بینی، بینی شما بسیار حساس است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ممکن است منجر به تغییر رنگ یا افزایش خطر عوارض جانبی دیگر شود. حتما از یک ضد آفتاب با گستره محافظتی بالا، استفاده نمایید. کلاه بپوشید تا محل جراحی خود را در برابر نور خورشید در طول دوره نقاهت، محافظت نمایید.

سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی

اکثر جراحان، سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی را برای تمام بیمارانی که در دوران نقاهت پس از هرگونه عمل جراحی هستند، بسیار پر خطر میدانند .نیکوتین موجود در سیگار، جریان طبیعی خون را مختل مینماید و مانع از بهبودی کامل و صحیح میشود . از طرفی الکل نیز با داروها تداخل پیدا کرده و خون را رقیق مینماید و همین امر میتواند موجب خونریزی بیش از حد شود. بنابراین حتماً در طول 3 هفته بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، از این مواد دوری نمایید.

بینی خود را لمس نکنید و به آن ضربه نزنید.

این کاملاً طبیعی است که بیماران، بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، در مورد ظاهر و احساس بینی خود کنجکاو باشند. با این حال فشار دادن، لمس کردن و انگشت زدن به بینی در طول روند بهبودی کار درستی نیست. اینکار ممکن است موجب کجی و ناهماهنگی بافت های بینی شود و به آن صدمه وارد آورد. و یا حتی نتایج بدست آمده از عمل جراحی زیبایی را خنثی نماید. بسیار مهم است که، ناحیه جراحی را از هر چیزی که میتواند به آن فشار آورد یا باعث آسیب شود محافظت کنید.

از آرایش کردن خودداری کنید

 

بعضی از بیماران بویژه خانم ها میخواهند برای پوشاندن کبودی اطراف بینی و چشم ها، آرایش کنند .اما بهتر است تا چند هفته بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، زمان کافی برای بهبودی کامل به خود بدهید و از لوازم آرایش دوری کنید. اگر روی پوست در حال بهبود، از لوازم آرایشی استفاده کنید، این مواد آرایشی میتواند باعث ایجاد عوارض جانبی و ابتلا به عفونت گردد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27epv3