پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 39502
تاریخ انتشار: 1402/02/05 06:18

هزارتوی قیمت‌گذاری خودرو

شورای رقابت در نامه‌ای به وزارت صمت و سازمان حمایت اعلام کرد که قیمت‌گذاری خودرو از سوی خودروسازان مجاز نیست و باید این رویه متوقف شود.

محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت در نامههای جداگانهای به وزارت صمت و سازمان حمایت اعلام کرد که هر گونه قیمتگذاری از سوی خودروسازان مجاز نیست.

در این نامه آمده است: هر گونه رویههای مغایر با دستورالعمل ۵۴۳ مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ و مصوبات این شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت محصولات خودروسازان توسط ایشان مجاز نیست. لذا خواهشمند است دستور فرموده تا رویههای مذکور متوقف شود. گفتنی است، طی روزهای گذشته برخی از خودروسازان مونتاژکار اقدام به تعیین قیمت محصولات خود کرده بودند که اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت نیز در واکنش به این اقدام گفته بود که این قیمتها رسمی نبوده و صرفا قیمتهای ابلاغی از سوی شورای رقابت رسمی و نهایی بهشمار میروند.

تذکر شورای رقابت به خودروییها: بیاجازه گران نکنید!

شورای رقابت در نامهای خطاب به سازمان حمایت و همچنین وزارت صمت بر این نکته تاکید کرد که افزایش قیمت محصولات مغایر با فرمول شورا مجاز نیست. شورای رقابت در نامهای با امضای محمود دودانگه، نایب رئیس این شورا خطاب به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین رونوشت به معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بر این نکته تاکید کرد که هرگونه رویههای مغایر با دستورالعمل ۵۴۳ و مصوبات این شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت محصولات خودروسازان توسط ایشان مجاز نیست.

در این راستا، سپهر دادجویتوکلی با اشاره به تعیین میزان افزایش قیمت محصولات داخلی خودروسازان توسط شورای رقابت عنوان کرد: هنوز میزان افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت تعیین تکلیف نشده است و در این میان برخی شرکتها در افزایش قیمت خودروهای مونتاژی پیشدستی کرده و قبل از دستورالعمل شورا اقدام به افزایش قیمت این محصولات کردهاند. درحالی که این اقدام مجاز نیست.

وی ادامه داد: افزایش قیمت باید طبق فرمول باشد و باید تا زمانی که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام میکند، صبر کنند.

سازمان حمایت در نامهای به خودروسازان ضمن هشدار درباره فروش خودرو خارج از ضوابط ابلاغی به صورت تعهدی امانی و... تاکید کرد که با قیمتسازی جهت ایجاد بازار کاذب برخورد می کند.

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامهای به مدیران عامل شرکت ایران، خودرو سایپا کرمان، موتور مدیران خودرو بهمن موتور فردا موتور آرین پارس موتورمکث، موتور ایران خودرو دیزل، صنایع خودرو سازی ایلیا سایپا دیزل آریا اورست ماشین، سروش دیزل مبنا، بهمن دیزل سیبا موتور در مورد مدیریت نوسانات قیمت خودرو در بازار هشدار داد.

در این نامه آمده است: با توجه به نوسانات اخیر در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به قیمت درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو در سطح بازار با هدف بهره برداری از التهابات ایجاد شده مقتضی است به منظور مدیریت بازار به تمامی نمایندگیهای فروش سراسر کشور آن شرکت ابلاغ گردد، از هر گونه فروش خودرو خارج از ضوابط ابلاغی به ویژه فروش خودروهای صفر کیلومتر اشخاص به صورت تعهدی امانی و... خودداری کنند.

بدیهی است در صورت مشاهده دخالت نمایندگیهای رسمی فروش آن شرکت در موضوع قیمتسازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهرهبرداری از آن، مراتب توسط همکاران ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استانها و بازرسان این سازمان بررسی و برخورد قانونی لازم معمول خواهد شد. همچنین تاکید میگردد تمامی مسئولیتها و عواقب ناشی از اقدامات نمایندگیها در این زمینه متوجه شرکت اصلی خواهد بود با توجه به مراتب به شرح فوق مستدعی است دستور فرمائید در اسرع وقت اطلاعرسانی لازم به تمام نمایندگیها انجامشده و تصویری از ابلاغیههای صادرشده به این سازمان منعکس شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27dope