دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107674
تاریخ انتشار: 1403/01/18 10:42

پچ کورد یا کابل پچ چیست؟ + انواع پچ کورد

پچ‌کورد (Patch Cord) یا کابل پچ، یک نوع کابل شبکه است که برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. این کابل‌ها به عنوان واسطه‌ای بین دستگاه‌ها عمل می‌کنند و امکان انتقال اطلاعات و ارتباط بین آن‌ها را فراهم می‌کنند. پچ کوردها از دو سر متصل به دو سوکت ساخته می‌شوند.
پچ کورد یا کابل پچ چیست؟ + انواع پچ کورد

پچ‌کورد (Patch Cord) یا کابل پچ، یک نوع کابل شبکه است که برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. این کابل‌ها به عنوان واسطه‌ای بین دستگاه‌ها عمل می‌کنند و امکان انتقال اطلاعات و ارتباط بین آن‌ها را فراهم می‌کنند. پچ کوردها از دو سر متصل به دو سوکت ساخته می‌شوند. این سرها ممکن است با استفاده از اتصالات RJ-45 برای شبکه‌های کابلی یا با استفاده از اتصالات LC، SC، ST و MT-RJ برای شبکه‌های فیبر نوری به سوکت‌ها و پورت‌ها متصل شوند. پچ کوردها نقش مهمی در شبکه‌های کامپیوتری و کاربردهای گسترده‌ای در زمینه اتصال کامپیوترها به سوییچ‌ها، روترها، مودم‌ها و دیگر تجهیزات شبکه دارند.

images_1712396988_66111abc76404.png

پچ کورد چیست؟

پچ کورد یا کابل پچ، یک کابل شبکه کوتاه است که برای اتصال دو دستگاه در شبکه استفاده می‌شود. پچ کورد در شبکه مسی یا فیبر نوری استفاده می‌شود و بسته به نوع کاربری دارای دو سر کانکتور RJ45 است. پچ‌کوردها معمولا در اندازه‌های 1، 2، 3، 5، 10 متر و غیره تولید می‌شوند. همان‌گونه که اشاره کردیم پچ کوردها کاربردهای مختلفی در شبکه‌ها دارند. به عنوان مثال، می‌توان از آن‌ها برای اتصال کامپیوترها به سوییچ‌های شبکه، اتصال سوییچ‌ها به یکدیگر یا اتصال دستگاه‌های شبکه به پچ پنل‌ها استفاده کرد. پچ کوردها معمولا بر اساس نوع کابل، طول و شیلد دسته‌بندی می‌شوند.

به بیان دقیق‌تر بر مبنای نوع کابل، پچ کوردها می‌توانند از کابل‌های مسی یا فیبرنوری ساخته شوند. کابل‌های مسی معمولا ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند، اما کابل‌های فیبر نوری سرعت انتقال داده بالاتری دارند. بر مبنای طول، پچ کوردها می‌توانند در اندازه‌های 1 تا 10 متر یا بیشتر تولید شوند. اصل مهمی که وجود دارد این است که طول پچ کورد باید با فاصله بین دستگاه‌های مورد نظر مطابقت داشته باشد. پچ کوردها می‌توانند دارای شیلد یا بدون شیلد باشند. شیلد به محافظت از کابل در برابر تداخل الکترومغناطیسی کمک می‌کند. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که پچ کوردها یک مولفه ضروری در شبکه‌های کامپیوتری هستند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند دستگاه‌های مختلف را به هم متصل کنید تا شبکه به درستی کار کند.

پچ کوردها بر اساس نوع کابل مورد استفاده در ساخت آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در شبکه‌های کامپیوتری انواع مختلفی از پچ کوردها استفاده می‌شود که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. این پچ کوردها به شرح زیر هستند:

پچ کورد شبکه (Copper Patch Cord)

پچ کورد شبکه، نوع پچ کوردی است که از کابل مسی ساخته شده است و برای اتصال دستگاه‌ها به سوییچ‌ها، روترها، مودم‌ها و دیگر تجهیزات پسیو شبکه استفاده می‌شود. پچ کوردهای شبکه کابلی عموما از اتصالات RJ-45 استفاده می‌کنند. اتصالات RJ-45 شامل هشت پین مرتبط با هشت سیم داخل کابل مسی هستند که به ترتیب به هم متصل می‌شوند. این پچ کوردها اطلاعات را با سرعت‌های مختلف از طریق کابل مسی منتقل می‌کنند، از جمله اتصالات اترنت گیگابیتی و از استانداردهای جاری دنیای شبکه مثل CAT5، CAT5e، CAT6 و CAT6a پشتیبانی می‌کنند.  پچ کوردهای شبکه به دلیل سهولت در استفاده، انعطاف‌پذیری، هزینه نسبتا پایین و قابلیت پشتیبانی از اتصالات RJ-45، بسیار محبوب و رایج هستند. آن‌‌ها را می‌توان در شبکه‌های کامپیوتری و سایر بخش‌های شبکه‌های ارتباطی یک شبکه مشاهده کرد.

پچ کورد فیبر نوری (Fiber Optic Patch Cord)

پچ کورد فیبر نوری (Fiber Optic Patch Cord) نوع پچ کوردی است که از کابل‌های فیبر نوری ساخته شده است و برای اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه از طریق فیبر نوری استفاده می‌شود. پچ کوردهای فیبر نوری معمولا از اتصالاتی مانند LC، SC، ST و MT-RJ برای اتصال به سوکت‌ها و پورت‌ها استفاده می‌کنند. این اتصالات از طریق فیبر نوری اطلاعات را با سرعت‌ و کیفیت بالا منتقل می‌کنند. پچ کوردهای فیبر خود به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند.

Single-mode (SM): این نوع پچ کورد برای انتقال داده‌ها از طریق فیبر نوری و بر مبنای رویکرد تک حالته (Single-mode Fiber) استفاده می‌شود. فیبر نوری تک حالته برای انتقال بلندمدت داده‌ها در فواصل بزرگ و با سرعت‌های بالا مناسب است. این پچ کوردها معمولا از اتصالات LC و SC برای اتصال به سوکت‌ها و پورت‌ها استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که فیبر نوری تک حالته از یک مسیر برای انتقال نور استفاده می‌کند، انتشار نور کمتری در طول فیبر رخ می‌دهد و از این رو داده‌ها در فواصل بیشتری انتقال می‌یابند. این پچ کوردها معمولا با رنگ زرد شناخته می‌شوند (اما رنگ‌های دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد). پچ کورد Single-mode در شبکه‌های بزرگ، شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های مراکز داده و هر جایی که نیاز به برقراری ارتباطات بلندمدت و فواصل طولانی با سرعت بالا و کاهش کمتر افت سیگنال ضروری باشد استفاده می‌شود.

Multi-mode (MM): این نوع پچ کورد برای انتقال داده‌ها بر مبنای رویکرد چند حالته (Multi-mode Fiber) استفاده می‌شوند. فیبر نوری چند حالته گزینه مناسبی برای برقراری ارتباطات در فواصل کوتاه است. این پچ کوردها معمولا از اتصالات ST و SC برای اتصال به سوکت‌ها و پورت‌ها استفاده می‌کنند.  پچ کورد‌های چند حالته در شبکه‌های فیبرنوری امواج را در مسیرهای مختلف منتشر می‌کنند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای برقراری ارتباطات با فاصله کم هستند.

پچ کورد مسی-فیبر (Copper-Fiber Patch Cord)

پچ کورد مسی-فیبر (Copper-Fiber Patch Cord) یک پچ کورد هیبریدی هستند که دارای یک سر کابل مسی و یک سر کابل فیبر نوری است. این پچ کوردها برای اتصال دستگاه‌هایی که از فیبر نوری یا کابل مسی استفاده می‌کنند، کاربرد دارند. سر مسی این پچ کوردها از مبتنی بر اتصالات RJ-45 است که برای اتصال به سوکت‌ها و پورت‌های کابل مسی استفاده می‌شود. در سمت دیگر، سر فیبر نوری از اتصالاتی مانند LC، SC، ST و MT-RJ استفاده می‌کند که برای اتصال به سوکت‌ها و پورت‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. پچ کورد مسی-فیبر می‌تواند به شبکه‌هایی که همزمان از فیبر نوری و کابل‌های مسی استفاده می‌کنند، امکان اتصال فیبر نوری و اترنت را بدهد. به طور کلی، پچ کوردهای مسی-فیبر با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای برقراری ارتباط تجهیزاتی مثل سوییچ‌های خاص، تجهیزات شبکه با امکانات مختلف یا کاربردهای ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

images_1712397113_66111b39a7d3c.png

 

 شرکت لاوان ارتباط  با در اختیارداشتن دانش فنی و آگاهی از استانداردها و همچنین داشتن محصولاتی مطابق  با انواع استانداردهای روز دنیا از جمله: استانداردهای سری ISO/IEC – 11801, ANSI/TIA-568  در حوزه‌ شبکه‌های محلی و استانداردهای مراکزداده ANSI/TIA-942-B, ANSI/BICSI-002, EN50600, ISO/IEC22237 و … به ارایه خدمات نصب و راه‌اندازی زیرساخت‌های شبکه می‌پردازد. لاوان ارتباط پس از تحقیقات گسترده جهت تامین تجهیزات شبکه‌ای در نهایت برند R&M را به‌عنوان بهترین برند اروپایی شناسایی کرده و اقدام به واردکردن محصولات این شرکت کرده است. این برند در تولید محصولات خود از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرده و محصولاتش را با ضمانت‌هایی در سه سطح (5 ساله / 25 ساله / لایف‌تایم) ارایه می‌دهد.

تلفن تماس: 02188943424

وبسایت: www.LavanErtebat.com

 

برچسب ها : کابل شبکه,پچ کورد,لاوان ارتباط


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/279ne6