جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 102198
تاریخ انتشار: 1402/10/18 05:39

این ۹ خبر خودرویی را از دست ندهید

دنیای خودرو هر روز اتفاقات غافلگیرکننده‌ای دارد که نمی‌توان از آن گذشت. از بازار و قیمت‌های نجومی خودروهای ایرانی و خارجی تا کلاسیک‌های همیشه ماندگار که روزی روی جلد مجله‌ها و دیوار اتاق‌ها بود. هر هفته در این بخش از روزنامه صمت نگاهی کوتاه به تمام جنجال‌های خودرویی خواهیم داشت.
این ۹ خبر خودرویی را از دست ندهید

دنیای خودرو هر روز اتفاقات غافلگیرکننده‌ای دارد که نمی‌توان از آن گذشت. از بازار و قیمت‌های نجومی خودروهای ایرانی و خارجی تا کلاسیک‌های همیشه ماندگار که روزی روی جلد مجله‌ها و دیوار اتاق‌ها بود. هر هفته در این بخش از روزنامه صمت نگاهی کوتاه به تمام جنجال‌های خودرویی خواهیم داشت.

کار از خرید موتور و خودرو گذشت

خرید خودرو و موتورسیکلت این روزها به حدی سخت شده که شغلی با نام پیک پیاده ظهور پیدا کرده است. بسیاری از افراد که توان خرید وسیله نقلیه ندارند به صورت پیاده غذا را از رستوران‌ها به دست مشتریان می‌رسانند. معمولا پیک‌های پیاده در بازار که رفت و آمد کمی سخت است فعالیت می‌کنند. دستمزد پیک‌های پیاده روزانه ۲۵۰ هزار تومان است و ماهانه تا ۹ میلیون تومان هم می‌رسد. آنطور که به نظر می‌رسد استخدام پیک های پیاده با توجه به گرانی خودرو و موتورسیکلت رو به افزایش است.

هزینه عجیب و غریب گل‌آرایی ماشین عروس

گل آرایی ماشین عروس چیزی است که عروس دامادها نمی‌توانند از آن بگذرند اما قیمت‌ها به شدت عجیب است. اگر به دنبال گل آرایی ماشین عروس باشید با انبوهی از سایت‌ها و قیمت‌های متفاوت مواجه می‌شوید. در پی تماس تلفنی خبرنگار  با گل فروشی‌ها جزئیات قیمت‌ها را جویا شدیم. معمولا گل آرایی خودرو از حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان شروع می‌شود که این ارزان ترین حالت ممکن است. اما گل‌آرایی لاکچری هزینه بسیار بالاتری دارد. اگر قصد استفاده از گل ارکیده را داشته باشید قیمت گل آرایی خودرو تا ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان هم بالا می‌رود. به نوعی می‌توان گفت عروس‌ و دادمادهای لاکچری پسند در حد یک پراید کارکرده فقط هزینه گل‌آرایی می‌کنند.

درد گرانی و دردسر دزدی

دزدی خودرو و قطعات باعث شده تا همه صاحبان خودروها اقدام به خرید اقلام محافظ کنند. اما حتی ساده‌ترین وسایل امنیتی خودرو مانند قفل فرمان هم قیمت نجومی به خود پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال قیمت قفل فرمان از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳ میلیون هم می‌رسد. قفل پدال هم از قیمت های ۷۰ هزار تومان در بازار وجود دارد و تا ۱.۵ میلیون تومان هم قیمت خورده است. دزدگیر خودرو به عنوان یکی از اقلام اصلی نیز از ۷۰۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود و در گران‌ترین حالت قیمتش به ۲۷ میلیون می‌رسد. قفل زاپاس نیز قیمت ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومانی دارد. به نظر می‌رسد که باید قیمت‌های این اقلام کاهش یابد تا صاحبان خودرو هم بتوانند محافظت لازم را انجام دهند.

مسیریابی هم دیگر ارزان نیست

خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت اینترنت اخیرا جنجالی شد اما این ماجرا به خودرو هم ارتباط پیدا می‌کند. این روزها تقریبا می‌توان گفت اکثر صاحبان خودروها از برنامه‌های مسیریاب استفاده می‌کنند.این نرم‌افزارها ماهانه حجم قابل توجهی از مصرف اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند و استفاده از آن‌ها تقریبا اجتناب ناپذیر است. به طور معمول اگر روزانه یک الی دو بار از این نرم افزارها استفاده کنید ماهی ۲۰۰ الی ۵۰۰ مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف می‌شود. این مسئله برای رانندگان خودروهای تاکسی اینترنتی نمود بیشتری پیدا می‌کند. به نوعی می‌توان گفت اگر صاحب خودرو هستید گرانی اینترنت خرج بیشتری روی دست شما می‌گذارد.

پژو ۴۰۵ به باشگاه نیم میلیاردی‌ها پیوست!

پژو ۴۰۵ را شاید بتوان بعد از پیکان و پراید یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران دانست. اگر به دنبال خرید پژو ۴۰۵ از بازار خودرو باشید با قیمت های عجیبی مواجه می‌شوید. نمونه های کم کارکرد پژو ۴۰۵ با قیمت ۴۵۰ الی ۴۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. آخرین سال تولید این خودرو مربوط به ۱۴۰۰ است و دیگر نسخه صفر کیلومتر آن در بازار یافت نمی‌شود. اما آیا خودرویی مانند پژو ۴۰۵ نیم میلیارد تومان می‌ارزد؟ این سوالی است که خریداران باید به آن پاسخ دهند.

کار و بار سکه یدک‌کش‌ها

یکی از مشاغلی که شاید از درآمد باورنکردنی آنها خبر نداشته باشید یدک کشی است. یدک کش‌ها معمولا از خودروهایی مانند نیسان آبی استفاده می‌کنند. این خودروها با قیمتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند. نکته جالب توجه اینجاست که یدک کش‌ها معمولا روزی بین ۲ تا ۸ میلیون تومان درآمد دارند. هزینه هر سرویس یدک کشی از ۱۵۰ هزار تومان شروع و تا ۷۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. با توجه به این مورد می‌توان گفت یدک کشی ماهانه تا ۲۴۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

ماشین ایرانی هم‌قیمت خودرو خارجی شد!

خودروهای ساخت داخل قاعدتا باید قیمت نسبتا پایینی داشته باشند اما شرایط مدتی است تغییر کرده است. قیمت خودروهای ایرانی حتی به حد خودروهای وارداتی و مونتاژی در بازار رسیده است. گران‌ترین خودروی تولید داخل حال حاضر تارا اتوماتیک V4 LX است که قیمت نجومی دارد. این خودرو در بازار آزاد با قیمت بین ۹۵۰ تا ۹۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یک کارگر ایرانی با حقوق ماهی ۵.۳ میلیون تومان باید ۱۸۶ ماه کار کند تا این محصول داخلی را بخرد. حال شما بگویید خودروی تارا ۱ میلیارد تومان می‌ارزد؟

اجاره خودروهای داخلی برای نان شب!

در حالی که برخی افراد برای دور دور یا قرارهای خود خودروی لوکس اجاره می‌کنند بسیاری برای کسب درآمد خودروی داخلی اجاره می‌کنند. هزینه اجاره خودروهای داخلی هم آنچنان ارزان نیست و از آن‌ها برای سفر یا کار در تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال اجاره پیکان وانت و پراید به ترتیب ماهیانه ۸ و ۹ میلیون تومان است. خودروهای دیگر مانند تیبا ماهی ۱۱ میلیون و کوییک ماهی ۱۹ میلیون تومان اجاره داده می‌شوند. پژو ۴۰۵ و پارس هم تقریبا با قیمت ماهی ۱۷ میلیون تومان در بازار آزاد برای اجاره آگهی شده‌اند. هزینه خرید خودروهای داخلی به حدی بالا رفته که بحث اجاره خودروهای داخلی دوباره داغ شده است.

درآمد باورنکردنی پیک‌ های اسنپ فود

هک شدن اسنپ فود مثل بمب صدا کرد و باعث شوک همه کاربران شد. شاید جالب باشد بدانید که پیک موتوری‌های اسنپ فود چقدر درآمد دارند. درآمد پیک موتوری‌های اسنپ فود بهتر از اسنپ باکس است چرا که خبری از کمیسیون نیست. پیک موتوری‌های اسنپ فود ساعتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان درآمد دارند. درآمد این شغل به محل کار و شهر بستگی دارد اما در صورت کار کردن از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب حدود ۱ الی ۱.۳ میلیون تومان درآمد خواهید داشت. حال باید منتظر ماند و ودید که سرنوشت اسنپ فود بعد از این هک چه خواهد شد و چه تاثیری بر روند سفارش‌ها می‌گذارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/279a6g