تعالی سازمان در گرو تحلیل درست داده
بیست و دومین همایش تعالی سازمانی با حضور چهرههای برجسته مدیریتی کشور برگزار شد. این همایش فرصتی بینظیر برای مدیران و سازمانهای برتر فراهم میکند تا بتوانند در کنار هم جمع شوند، از تجربههای موفق یاد بگیرند و با جدیدترین روشهای بهبود عملکرد آشنا شوند. در بیست و دومین همایش تعالی سازمانی، علاوه بر معرفی سازمانهای برنده در سطوح مختلف تعالی و سازمانهای سرآمد، برنامههای مربوط به ارائه دستاوردهای برجسته از طریق تحلیلگری داده نیز مورد توجه قرار گرفت.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) گفت: تحلیل اطلاعات و مدیریت فرآیندها در تعالی سازمانی مهمترین شاخص است که توجه به این موضوع در عملکردها منجر به تعالی سازمانها و شرکتها میشود.
به گزارش ایدرو نیوز، فرشاد مقیمی در بیست و دومین همایش تعالی سازمانی در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما اظهارکرد: شرکتها و سازمانها با اهتمام به تحلیل اطلاعات میتوانند به تعالی سازمانی دست پیدا کنند. تعالی سازمانی دارای مجموعهای از فاکتورها و شاخصها است منجر به بهبود عملکرد و جایگاه شرکتها میشود.وی ادامه داد: مشتری مداری و دست یافتن به درک درستی از انتظارات مشتریان از مهمترین شاخصهای اصلی در رسیدن به تعالی سازمانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) عنوان کرد: از دیگر شاخصهای تعالی سازمانی مدیریت فرآیندها و تمرکز بر تغییر است که در رسیدن شرکتها و سازمانها به جایگاه واقعی کمک میکند.
وی با بیان اینکه نوآوری و خلاقیت از مهمترین مسائل در کسب و کارهاست گفت: سرمایه و دارایی یک مجموعه توجه شاخصهای تعالی سازمانی است که منجر به رشد عملکرد میشود.
مقیمی تاکید کرد: تحلیل اطلاعات و مدیریت فرآیندها از مهمترین شاخصهای تعالی سازمانی است که بدون توجه به این شاخص هیچ اتفاقی در راستای تعالی سازمانی نمیافتد از این رو توجه سازمانها و بنگاههای اقتصادی به تحلیل اطلاعات به ارتقای عملکرد و رونق کسب و کار میانجامد.
معرفی جایزه ملّی تعالی سازمانی
اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی مبتنی بر ارزیابی رویکردها و نظامهای مدیریتی سازمانها و نتایج موفقیتهای آنها توسط گروهی از ارزیابان خبره و بر اساس «الگوی تعالی سازمانی» است که وضعیت سازمان را در میزان دستیابی به انتظارات الگوی تعالی سازمانی مشخص مینمایند.
با معرفی مدل تعالی سازمانی و جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲، بسیاری از مدیران سازمانهای ایرانی توانستهاند با استقرار مدل، به چارچوب مناسبی برای اعمال روشهای نوین مدیریتی در سازمان خود دست یابند و نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود خود را بشناسند و در جهت تعریف برنامههای بهبود و اجرای آنها گام بردارند.
کلیه سازمانها و شرکتهای ایرانی در بخشهای مختلف اعم از ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی، در صورت انجام خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی، به اجرا گذاردن برنامههای بهبود و فراهمسازی سایر مقدمات میتوانند متقاضی جایزه ملّی تعالی سازمانی باشند.
اهداف جایزه ملّی تعالی سازمانی
• ایجاد فضای رقابتی برای تعالی بنگاهها و سازمانها،
• تشویق بنگاهها برای اجرای خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود،
• ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق بنگاهها.
ارزیابان جایزه ملّی تعالی سازمانی، عمدتاً از بین مدیران و کارشناسان سازمانهای مختلف، اعم از متقاضیان جایزه و سازمانهایی که مدل تعالی سازمانی را به عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان خود برگزیده اند، انتخاب میشوند و این موضوع خود به عنوان روش بسیار مناسبی برای تبادل تجربیات موفق سازمانها شناخته شده است. حضور فعال سازمانها در فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی نشانگر این است که سازمانهای برتر ایرانی قصد دارند تا خود را با دیگر سازمانها مقایسه کنند تا به این ترتیب گامهای بلندتری را در مسیر تعالی برداشته و ضمن افزایش توان رقابتی، بر پایداری سازمان خود افزوده و در تحقق اهداف سازمانی به موفقیتهای بیشتری دست یابند.
در طول 16 سال اجرای جایزه ملی، با تکیه بر تجارب کسب شده طی سالهای گذشته، این فرصت نیز فراهم آمده است تا سازمانهای ایرانی در کلیه بخشهای اقتصادی و زمینههای مختلف فعالیت، در فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کنند و دستاوردهای خود را در استقرار سیستمهای نوین مدیریتی که در چارچوب مدل تعالی سازمانی به اجرا گذاشتهاند، با دیگر سازمانها به مقایسه گذاشته و به این ترتیب در فضای تبادل تجربیات، یافتهها و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
فضائی که با حضور هر چه فعالتر سازمانهای برتر ایرانی، یادگیری سازمانی را وسعت میبخشد و فرهنگ تعالی سازمانی را در تمام بخشهای اقتصادی و سازمانهای کشورمان جاری میسازد و با حرکت سازمانها در مسیر تعالی، کشور عزیزمان به قلههای سربلندی و افتخار دست خواهد یافت.
چگونگی ارزیابی متقاضیان
سازمان متقاضی توسط تیم ارزیابان، ارزیابی میشود. برای اطمینان از همگونی امتیازاتی که توسط این ارزیابان داده میشود، تمامی این ارزیابان تحت آموزشهای جمعی قرار میگیرند.
گزارش ارسالی سازمانها (اظهارنامه تعالی) بر اساس نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود ارزیابی شده و سپس تیم ارزیابان، بازدید از محل را انجام داده و ابهامات موجود در اظهارنامه را رفع و پاسخ سؤالات خود را از سازمان دریافت میکنند.
متعاقب آن، با تشکیل جلسه اجماع و قطعیت نظر تیم ارزیابی، امتیاز تیم ارزیابی تعیین و مراتب به دبیرخانه اعلام میشود. کمیته داوری تصمیم نهایی را در خصوص سطح تعالی سازمان متقاضی اتخاذ خواهد کرد. تصمیم نهایی در مورد امتیاز و نتیجه حاصل از ارزیابی پس از طی مراحل مربوطه، توسط دبیرخانه به اطلاع سازمان متقاضی خواهد رسید.
در پایان فرآیند ارزیابی و بر اساس ارزیابیهای انجام شده، گزارش بازخور توسط تیم ارزیابی از سوی دبیرخانه برای متقاضیان ارسال میشود. در صورت درخواست متقاضی، دبیرخانه جایزه همچنین میتواند جلسهای را برای بحث بین سازمان متقاضی و تیم ارزیابی تنها جهت تفهیم و تبیین گزارش، هماهنگ نماید.
هدف از این امر اطمینان از دریافت گزارش معتبر و قابل استفاده توسط سازمانهای متقاضی است و سازمانها امکان اعتراض به میزان امتیاز و سطح تعالی شناخته شده برای خود را کند.
برندگان تندیسها، به عنوان سازمانهای الگو در سطح ملّی شناخته شده و در دورههای بعدی در ارائه روشهای موفق خود به سایر متقاضیان با سازمان مجری طرح همکاری میکنند. این همکاری در قالب برگزاری بازدیدهای گروهی برنامهریزی شده و سمینارها و کارگاههای مرتبط انجام میپذیرد.
سخن پایانی
در این دوره هزار و۶۰۰ شرکت ارزیابی شدهاند که در این رویداد، ۳۷ شرکت برتر تقدیر، ۳۶ شرکت گواهی تعهد به تعالی و ۱۱ شرکت تندیس گرفتند که یکی از این تندیسها زرین و و تندیس دیگری سیمین نقرهای است.