حاشیههای پررنگتر از متن
در حالی که قرار بود طبق برنامهریزیهای قبلی، پرواز تهران ـ پاریس بعد از چند ماه وقفه در پروازهای اروپایی، روز ۱۲بهمن از سر گرفته شود، این پرواز از سوی فرانسه لغو شد و آنطور که شرکت هواپیمایی ایران ایرتور بهعنوان ایرلاین مربوطه اعلام کرده، این پرواز مجوزهای لازم را از فرانسه دریافت کرده بود. به هر حال تنها یک روز قبل از پرواز، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد؛ در اقدامی غیرمنتظره، مجوز مورخ ۱۷دسامبر ۲۰۲۴ مربوط به پرواز شماره ۹۷۷۰ مسیر تهران ـ پاریس شرکت هواپیمایی ایران ایرتور که قرار بود در تاریخ ۱۲بهمن جاری برابر با ۳۱ ژانویه انجام شود، توسط سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه لغو شد. مقامات ایران بااشاره به اینکه مرجع راستیآزمایی در اینگونه موارد، سازمان هواپیمایی ایران بهعنوان متولی صنعت هوانوردی کشور است، تاکید دارند ایران ایرتور و سازمان هواپیمایی تمام توان خود را برای رفع ابهامات احتمالی و برقراری مجدد این پرواز بهکار خواهند گرفت.
چرا پرواز تهران ـ پاریس به مقصد نرسید؟
پس از آنکه اتحادیه اروپا ۳ شرکت هواپیمایی ایرانی را از مهر تحریم کرده بود و تقریبا از نیمه دوم امسال هیچ شرکت هواپیمایی به مقاصد کشورهای اروپایی پرواز نداشتند، چندی پیش اعلام شد که با هماهنگیهای انجامگرفته با کشور فرانسه، قرار است از ۱۲بهمن، شرکت هواپیمایی ایرانایرتور در روزهای دوشنبه و جمعه پرواز از مبدأ فرودگاه امام (ره) به فرودگاه شارلدوگل پاریس داشته باشد، اما در شرایطی که بهنظر میرسید این پرواز در موعد مقرر انجام شود و دقیقا یک روز قبل از پرواز (۱۱بهمن) شرکت هواپیمایی ایرانایرتور اعلام کرد، فرانسه پرواز به پاریس را بدون اعلام دلیل، لغو کرده است.
سازمان هواپیمایی کشوری نیز به لغو این پرواز واکنش نشان داد و اعلام کرد، این سازمان بلافاصله پس از این اقدام، طی مکاتبه با سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و تماسهای تلفنی با مسئولان مرتبط و همچنین از طریق رایزنیهای سیاسی توسط وزارت امورخارجه کشورمان پیگیریهای لازم برای برقراری مجدد پرواز مزبور را انجام داده است.
در این بین، اما شایعاتی درباره مشکلات فنی، عدمهماهنگی و همچنین ارتباط شرکت هواپیمایی ایرانایر با لغو این پرواز در رسانهها منتشر شد که وزیر راه و شهرسازی این موضوعات را تکذیب کرد.
پیگیر برقراری پرواز هستیم
وزیر راه و شهرسازی ارتباط ایرانایر با لغو پرواز تهران ـ پاریس را شایعه دانست و گفت: لغو پرواز تهران ـ پاریس، ارتباطی به عدمهماهنگی و مشکلات فنی ندارد و موضوعی یکطرفه از جانب فرانسه بوده است.
بهگزارش مهر، فرزانه صادق در حاشیه مراسم نمادین ورود امامخمینی(ره) به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره چرایی لغو پرواز تهران ـ پاریس گفت: موضوع عدمهماهنگی یا مشکلات فنی نبود، بلکه تصمیم یکبارهای بود که گرفته شد، اما تلاش داریم این موضوع را حل و فصل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پرواز تهران به پاریس، طبق برنامهریزی انجام نشد، اما همچنان در تلاش هستیم که این پرواز برقرار شود.
وی افزود: لغو پرواز ارتباطی به موضوع تحریم ایرلاینها ندارد. وزارت امور خارجه و دستگاههای دیپلماسی هم آن را پیگیری میکنند و مشکل را حل خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این موضوع به ایرانایر ارتباطی ندارد. تمام ایرلاینهایی که در کشور فعالیت میکنند، در راستای ارتقا و بالندگی کشور عمل میکنند. پس این شایعهای بیش نیست و این موضوع از طرف کشور فرانسه و یکجانبه اتفاق افتاده است.
اطلاعیه سازمان هواپیمایی و ایرانایرتور
بهمنظور برقراری مجدد پرواز مسیر تهران ـ پاریس بعد از تحریم ایرانایر توسط اتحادیه اروپا و قطع پروازهای این شرکت به مقاصد کشورهای اروپایی از جمله پاریس، اقدامات و رایزنیهای لازم با سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه بهعمل آمد و در نهایت در تاریخ ۱۷دسامبر ۲۰۲۴ برابر با ۲۷ آذر ۱۴۰۳ مجوز برقراری پرواز مربوطه در مسیر پروازی تهران ـ پاریس به شماره ۹۷۷۰ و مسیر پروازی پاریس ـ تهران به شماره ۹۷۷۱ از ۱۲ ژانویه برابر با ۲۳دی ۱۴۰۳ تا پایان ماه مارس ۲۰۲۵ توسط هواپیمایی کشوری فرانسه صادر شد.
پیرو این اقدام و انجام مذاکرات اولیه توسط شرکت هواپیمایی ایرانایرتور با مقامات فرودگاه شارلدوگل، اسلات پروازی (تعیین زمان پرواز) از فرودگاه مذکور دریافت و برنامهریزی لازم برای انجام پرواز از روز ۳۱ ژانویه در روزهای دوشنبه و جمعه بهعمل آمد و فروش بلیت از ۳۰روز قبل آغاز شد.
اما در یک اقدام غیرمنتظره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و ۴۸ ساعت مانده به پرواز در عصر روز ۲۸ژانویه برابر با ۹ بهمن ماه ۱۴۰۳، طی مکاتبهای عدمامکان انجام پرواز در تاریخ یادشده را بدون ذکر دلیل روشن و واضح اعلام کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری ایران بلافاصله پس از این اقدام، طی مکاتبه با سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و تماسهای تلفنی با مسئولان مرتبط و همچنین از طریق رایزنیهای سیاسی توسط وزارت امور خارجه کشورمان، پیگیریهای لازم برای برقراری مجدد پرواز مزبور را انجام داد.
در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است؛ صدور مجوز پرواز و تخصیص زمان پرواز به یک شرکت توسط کشور فرانسه به معنی انطباق شرکت هواپیمایی ایرانایراتور برابر با تمامی قوانین مربوطه است و براساس عرف هوانوردی، صدور مجوز پرواز مسیر تهران ـ پاریس در ۱۷دسامبر توسط سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه بهمنزله بررسی و تطابق تمامی مسائل امنیتی، ایمنی و... است. با رایزنیهای انجامشده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، مقرر شد پروازهای اروپایی از ۱۲بهمن با پرواز پاریس ـ تهران مجدد برقرار شود. براساس هماهنگیهای انجامشده، مقرر بود از روز جمعه (۱۲بهمن) نخستین پرواز شرکت ایرانایرتور از مبدأ شهر فرودگاه امامخمینی (ره) به مقصد فرودگاه شارلدوگل پاریس انجام شود که در نهایت از سوی فرانسه لغو شد.
شرکت هواپیمایی ایرانایرتور نیز در اطلاعیهای اعلام کرد: لغو مجوز پرواز تهران ـ پاریس از سوی سازمان هواپیمایی کشور فرانسه بدون ذکر دلیل موجه انجام شده است و این شرکت همه توان خود را برای رفع ابهامات احتمالی و برقراری مجدد این پرواز بهکار خواهد گرفت.
ایرانایرتور در این اطلاعیه افزود: پیرو رفتار غیرمتعارف سازمان هواپیمایی کشور فرانسه و لغو ناگهانی مجوز پرواز تهران ـ پاریس این شرکت ۴۸ساعت قبل از پرواز) ضمن ابراز تاسف عمیق و عذرخواهی از مسافران، تجار، دانشجویان و بیمارانی که با اعتماد به ایرانایرتور این پرواز مستقیم را انتخاب کرده بودند، درباره بعضی ادعاهای مطروحه جهت تنویر افکار عمومی بهاستحضار میرساند:
ـ سازمان هواپیمایی کشور فرانسه و فرودگاه شارلدوگل پاریس با احراز رعایت همه الزامات قانونی و فنی توسط شرکت ایرانایرتور اقدام به صدور مجوزهای لازم کرده بودند.
ـ شرکت هواپیمایی ایرانایرتور یک شرکت کاملا خصوصی با ترکیب سهامداران ۱۰۰ درصد خصوصی بوده و هیچگونه وابستگی به دولت و شرکتهای دولتی از جمله ایرانایر نداشته و کاملا مستقل است. بنابراین انتظار میرفت ادعاهای احتمالی و مغرضانه سایر شرکتهای رقیب، ملاک تصمیمگیری مراجع معتبری از جمله سازمان هواپیمایی کشور فرانسه قرار نگیرد، چراکه مرجع راستیآزمایی در اینگونه موارد، سازمان هواپیمایی کشوری ایران بهعنوان متولی صنعت هوانوردی کشور است.
لغو مجوز پرواز تهران ـ پاریس از سوی سازمان هواپیمایی کشور فرانسه بدون ذکر دلیل موجه انجام پذیرفته است و این شرکت همه توان خود را برای رفع ابهامات احتمالی و برقراری مجدد این پرواز بهکار خواهد گرفت.
چرا این پرواز مهم بود؟
برای کسی که اصلا در جریان خبرهای مربوط به لغو پروازهای ایرانی به اروپا نیست، احتمالا سوال خواهد شد که اساسا چرا لغو پرواز یک شرکت هواپیمایی میتواند آنقدر مهم باشد، نقل محافل شود و وزیر هم دربارهاش حرف بزند؟ دلیل اهمیت این پرواز این بود که اگر لغو نمیشد، میتوانست تنها پرواز ایرانی به اروپا باشد، چراکه از ۲۳مهر که اتحادیه اروپا مهمترین شرکتهای هواپیمایی ایرانی یعنی ایرانایر، ماهان و ساها (سرویس اطلاعات و ارتباط هوایی ارتش) را تحریم کرد، هیچ پرواز ایرانی وارد اروپا نشده بود، زیرا بیشترین یا در مواقعی تنها پروازهای ایران به اروپا از طریق ایرانایر انجام میشد، تا اینکه اواسط دی اعلام شد که شرکت ایرانایرتور با اعلام اینکه خصوصی است و از ایرانایر جدا شده، توانست موافقت فرانسه برای برقراری پرواز بین تهران و پاریس را جلب کند.
بهعلاوه اینکه، خبر راه افتادن و دوباره لغو شدن پرواز مستقیم بین تهران و پاریس باعث شد که دوباره روایتها از سختی سفر وقتی که پرواز داخلی مستقیمی وجود نداشته باشد، گفته و شنیده شود و دوباره یاد همه بیفتد که رفتن به اروپا که قبلا با یک پرواز چندساعته انجام میشد، حالا یک سفر طولانی با اعمال شاقه است که خیلی هم گرانتر تمام میشود؛ به این صورت که مسافران باید بلیت دو پرواز تهیه کنند؛ یکی از ایران تا امارات یا ترکیه و یک پرواز دیگر از آنجا به مقصد اصلی. پروازهایی که هماهنگ کردن آنها بهنحوی که بینشان آنقدر فاصله نباشد که معطلی زیاد شود و آنقدر هم فاصله کم نباشد که خطر از دست رفتن پرواز دوم وجود داشته باشد. یکی از ایرانیهای ساکن مونیخ یکی از کسانی است که بهتازگی دردسر سفر به اروپا را پشتسر گذاشته و میگوید که سفر تازهاش از تهران تا آلمان نهتنها ۱۲ساعت طول کشیده و چندین ساعت در فرودگاه استانبول خوابیده، بلکه یکی از چمدانهایش هم گم شده و با گذشت 3 هفته هنوز به دستش نرسیدهاند.
حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بااشاره به لغو پرواز تهران ـ پاریس به صمت گفت: قرار بود پرواز توسط شرکت ایرانایرتور انجام شود و حتی باتوجه به مذاکرات و توافقات بلیتفروشی آن هم انجام شده بود. حتی غیر از ایرانایرتور، پروازهای خارجی شرکت قشمایر به ۲ مقصد اروپایی نیز در برنامه بود که البته هنوز قطعی نشده بود.
وی افزود: پروازهای تهران به پاریس حاصل یک ماه کار فشرده وزارت امورخارجه، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی مربوطه بود و تمام تلاش لغو تحریمهای غیرعقلانی، غیرحرفهای و ظالمانهای بود که بههیچعنوان مبتنی بر قوانین هوانوردی بینالمللی نیست، جابهجایی دارو و انتقال درمانی، از مهمترین مطالبات ما غیر از بحث انتقال مسافر بود که باید انجام میشد.
سخن پایانی
با اظهارات مطرحشده، دقیقا مشخص نیست که چرا پرواز تهران- پاریس لغو شده و چه کسانی مانع انجام این پرواز شدهاند؟ چرا فرانسه براساس ادعاهای مطرحشده باوجود صدور مجوزهای لازم برای این پرواز، ۴۸ ساعت قبل از پرواز، آن را لغو میکند؟ و چرا در نهایت دود این عدمهماهنگی باید به چشم مسافرانی برود که از روزهای قبل برای سفر کاری، درمانی، تفریحی و آموزشی خود برنامهریزی کردهاند؟ براساس مستندات سازمان هواپیمایی فرانسه و فرودگاه شارلدوگل پاریس با احراز رعایت کلیه الزامات قانونی و فنی توسط شرکت ایرانایرتور اقدام به صدور مجوزهای لازم کرده بودند. در همین حال شرکت هواپیمایی ایرانایرتور یک شرکت کاملا خصوصی با ترکیب سهامداران ۱۰۰ درصد خصوصی بوده و هیچگونه وابستگی به دولت و شرکتهای دولتی از جمله شرکت هواپیمایی ایرانایر نداشته و کاملا مستقل است. بر همین اساس انتظار میرفت ادعاهای احتمالی و مغرضانه سایر شرکتهای رقیب ملاک تصمیمگیری مراجع معتبری از جمله سازمان هواپیمایی کشور فرانسه قرار نگیرد، چراکه مرجع راستیآزمایی در اینگونه موارد، سازمان هواپیمایی ایران بهعنوان متولی صنعت هوانوردی کشور است. بهگفته فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز همه ایرلاینهایی که در کشور فعالیت میکنند در راستای ارتقا و بالندگی کشور هستند و لغو این پرواز از طرف کشور فرانسه و یکجانبه اتفاق افتاده است.