شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 20364
تاریخ انتشار: 1401/08/16 06:42
از نبود تقاضا برای پرواز به قطر تا آماده نبودن کشتی کروز

گردشگری ناامید از درآمدهای جام‌جهانی

کمتر از ۲ هفته به آغاز بازی‌های جام‌جهانی قطر مانده و ناوگان حمل‌ونقل کشور از کمبود تقاضا و فراهم نبودن زیرساخت‌های انتقال مسافران خبر می‌دهند.

کمتر از ۲ هفته به آغاز بازیهای جامجهانی قطر مانده و ناوگان حملونقل کشور از کمبود تقاضا و فراهم نبودن زیرساختهای انتقال مسافران خبر میدهند. زمانی که میزبانی دوحه قطر برای این دور از بازیهای جام جهانی قطعی شد، بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران دولتی وقت، این اتفاق را فرصتی مهم برای افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری ایران خواندند. جزایر بزرگ و نزدیک ایران به دوحه مانند کیش، از ظرفیتهای مهم و بالقوه برای پذیرش بخشی از مسافران بینالمللی جامجهانی برخوردار بوده و سایر ظرفیتهای اینچنینی، رویای شیرین درآمدهای حاصل از جام جهانی را برای مردم ساکن مناطق جنوبی کشور، مدیران، فعالان حوزه گردشگری و سایر افراد رقم زدند، اما چیزی که تا امروز شاهد آن هستیم، نبود بسترهای زیرساختی، کمبود تقاضای داخلی، بیرغبتی گردشگران خارجی به استفاده از ظرفیتهای اقامتی جزایر ایران و سایر اتفاقات تلخ اینچنینی است. صمت در این گزارش، به بررسی وضعیت فعلی ساختار حملونقل ایران برای خدماتدهی به مسافران احتمالی جامجهانی پرداخته است.

پروازهای جام جهانی خریدار ندارد

در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرده محدودیتی در پروازهای ایران به قطر وجود ندارد، بهنظر میرسد تماشاگران ایرانی آنطور که باید از بازیها استقبال نکردهاند و کمبود تقاضا باعث شده شهرهای پروازی کاهش یابد و پروازهای آتی هم مشروط به درخواستهای متقاضیان خواهد بود.

با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی فوتبال، اخبار این واقعه هم بیشتر شنیده میشود.

حالا با گذشت چند ماه از زمانی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی روشهای مختلف را برای سفر از ایران به قطر اعلام کرده بودند، کمبود تقاضا در این زمینه باعث شده روشهای پیشنهادی به تعداد محدودی پرواز کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، در حالی که در ماههای گذشته اعلام شده بود مقرر شده پروازهایی از شهرهای تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار به قطر برای تماشاگران ایرانی در نظر گرفته شود، اکنون اعلام شده این پروازها از مبادی تهران، شیراز، لار و لامرد انجام میشود، در حالی که پروازهای شیراز و لار جزو پروازهای همیشگی ایران به قطر است.

کاهش تعداد مبادی پروازی

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره نحوه سفر از کیش به قطر برای تماشای بازیهای جام جهانی گفت: در صورت تقاضا، امکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا بهصورت محدود، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود. به گزارش ایسنا مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره اینکه با حضور در کیش چطور میتوان برای تماشای بازیها به قطر رفت، اظهار کرد: کیش از برنامه پروازی مستقیم به قطر حذف شده، اما همچنان امکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا در صورت تقاضا بهصورت محدود با ۱۵۰ مسافر، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود. البته در حال حاضر پایانه خارجی این جزیره هم پاسخگوی دو هواپیمای همزمان نیست و امکانات زیرساختی آن آماده نشده است. اسعدی سامانی با بیان اینکه پروازهای قطرایرویز در سایت این شرکت قرار گرفته و بخشی از پروازهای ایرانایر هم روی وبسایت این شرکت موجود است، گفت: سهمیهای که برای ایران مشخص شده، محدود است. ۲۰۰ پرواز از ایران به قطر برنامهریزی شده اما تقاضای زیادی برای این پروازها وجود ندارد. حتی تعداد شهرهایی که به قطر پرواز مستقیم داشتند، از ۶ شهر به ۴ شهر کاهش پیدا کرده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه محدودیتهایی از جمله دریافت کارت و بلیت بازی برای ورود به قطر وجود دارد، گفت: بهنظر نمیرسد آنطور که مسئولان تصور کرده بودند، تقاضایی برای حضور تماشاگران ایرانی در جام جهانی وجود داشته باشد. اگر درخواست برای سفر به قطر ازسوی مردم وجود داشته باشد، ایرلاینها آمادگی دارند که برای انجام پروازها برنامهریزی کنند، اما تاکنون درخواستها در مجموع کم بوده است.

کروز ایرانی هنوز آماده نیست

کشتی کروز ایران که قرار بود جابهجایی مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را برعهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست. مسئولان گردشگری که پیگیر تامین سوخت یارانهای برای این کشتی مسافربری هستند، وعده دادهاند این کشتی هفته جاری به حرکت در آید. حسین عباسنژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر، چندی پیش درباره تامین سوخت این کشتی گفت: باوجود قولهایی که درباره تخصیص سوخت ازسوی دولت داده شده بود، هنوز سوخت یارانهای به شناورهای مسافری تعلق نگرفته، این در حالی است که قرار بود به شناورهای خطهای بینالمللی که مبدا و مقصد آن ایران است، سوخت یارانهای تعلق بگیرد. با اجرای این مصوبه، نرخ سوخت از ۲۳ هزار تومان به ۳۰۰ تومان کاهش پیدا میکند و در نرخ بلیت شناورهای مسافری بسیار تاثیر میگذارد، چراکه ۴۵ درصد هزینههای بلیت یک شناور مربوط به هزینه سوخت است. این شناور مسافربری که به استناد شناسنامه آن سال ۱۹۸۲ میلادی در سوئد ساخته شده، حدود سال ۱۳۹۶، زمانی که علیاصغر مونسان، مدیرعامل منطقه آزاد کیش بود، وارد سواحل این جزیره شد تا بهگفته مونسان، با ورود این کروز سفرهای بین جزایر کیش و قشم در مرحله نخست محقق شود. مونسان معتقد بود از این کشتی میتوان برای سفر بین سایر جزایر داخلی و خارجی استفاده کرد. گفته شده این شناور با طول ۱۷۲ متر، عرض ۲۳ متر و آبخور ۵.۸ متر، بزرگترین شناور شبهکروز موجود در کشور است. این کشتی مسافربری برای سفرهای کوتاهمدت 4 تا 7روزه دریایی ساخته شده و در مجموع دارای ۴۱۷ تخت است که در کابینها و اتاقهای یک، دو، سه و چهار تخته در طبقات ۲، ۵، ۶ و ۸ مستقر شده است. ظرفیت کشتی ۳۰۰ مسافر در مسافتهای طولانی به همراه شبخوابی و در مسافتهای کوتاه حداقل ۹۲۵ مسافر بدون تخت و کابین است. این کشتی دارای فضای رستورانی به ظرفیت ۳۰۰ نفر، کافیشاپ با ظرفیت ۱۵۰ نفر، سینما، اتاق بازی کودکان، سالن بدنسازی، فروشگاه، آشپزخانه و اتاق پزشک است. این شناور مسافری قابلیت جابهجایی بیش از ۲۰۰ خودرو همراه با سرنشین را نیز دارد. باتوجه به اینکه این شناور مسافری هنوز آماده حرکت نشده و زمان دقیق مسافرپذیری آن نیز تعیین نشده، هزینه سفر با آن به قطر در دوران جام جهانی مشخص نیست.

سخن پایانی

استفاده از کشتیهای غولپیکر و شناورهای دارای ظرفیت اقامتی در جام جهانی ۲۰۲۲ بیشتر به این دلیل در دستور کار قرار گرفته که قطر بهعنوان میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان باتوجه به جغرافیای محدودی که دارد، با کمبود شدید اقامتگاه مواجه است. از طرفی جام جهانی قطر باتوجه به قیمتها و هزینهها در این کشور یکی از گرانترین جامهای جهانی لقب گرفته است؛ از همین رو بسیاری از کشورهای حوزه خلیجفارس، شرایطی را فراهم کردهاند تا حضور در این کشور برای هواداران جام جهانی بهصرفه شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5eda