چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 19155
تاریخ انتشار: 1401/05/31 06:43

وضعیت حال حاضر روابط بین ایران و چین

اولین رابطه چین و ایران از 115 سال قبل از میلاد آغاز شد. زمانیکه فرمانروا وو برای دستیافتن به دادوستد و داشتن اسب های ایرانی سفیری را از چین به همراه هدیه ها و پیشکش هایی برای مهرداد دوم در زمان اشکانیان به دربار ایران ارسال کرد.در مجموع دوره اشکانیان رابطه این دو کشور عالی شده بود و واردات و صادرات به خوبی انجام میشد.

 

وضعیت حال حاضر روابط بین ایران و چین

 

تاریخچه روابط چین با ایران از اولین دادوستد تا به امروز

کالاهای چینی

 

یکی از با ارزش ترین محصولاتی که از چین وارد ایران میشد ابریشم چین بود، که در آن زمان از چین به اروپا و ایران ارسال میشد.این ارتباطات تا زمان ساسانیان رونق داشت و اقلامی مثل: قالی، لوازم آرایشی، مرجان، جواهرات، رنگ، پارچه، انفیه از ایران به چین صادر میشد.جالبه بدونید که حتی آئین های دین زرتشت و مانوی از ایران به آئیین های چین راه یافت.

در سال 1345 در زمان محمدرضا شاه برای اولین بار به طور رسمی تجارت بین ایران و چین ثبت شد.در حالی که در سال 1350 کشور های دیگر در حال شروع رابطه با چین بودند، ایران در تلاش برای نزدیکتر شدن به چین بود. و پس از حضور شاهدخت اشرف پهلوی در پکن رابطه ایران و چین روز به روز پیشرفت کرد.حتی در جنگ ایران و عراق کمک های تسلیحاتی و تکنولوژی فراوانی از سمت کشور چین به ایران ارسال میشد.در زمان دولت احمدی نژاد عهد نامه ای بسته شد تا در مقابل تمام درآمد های حاصل از نفت خود را به عنوان تعهد جهت واردات کالا صرف کنیم؛ و در زمان دولت روحانی هم روابط با چین یکی از با اهمیت ترین روابط برای ایران بود.

لیست بخشی از واردات محصولات از چین

از بیشترین وارداتی که حجم عظیمی از واردات را به خود گرفته است میتوان به نخ دندان - جارو - مداد تراش - مداد پاک کن و مهرهای تاریخ زنی را نام برد. به دلیل این که واردات این کالاها از چین حتی از تولید این محصولات در داخل ایران به صرفه تر است.

عجیب ترین کالاهای وارداتی از چین به ایران

  • بیش از 700 تن میخ در انواع مختلف
  • بیش از 16 تن قرقره
  • 10 میلیون تن از انواع شمع های متفاوت
  • 16 میلیون واکس کفش در مدل های مات و براق
  • 14 تن سنگ پا با ویژگی های مختلف
  • 10 ها تن زیپ مردانه

هر ساله لیست محصولات وارداتی از چین به ایران پر رنگ تر میشود.چه کالاهایی غیر ضروری از چین وارد کشور میشود؟به طور میانگین سالانه 18 هزار دلار برای وارد کردن سنگ و ریگ و قلوه سنگ صرف میشود که اصلا جزء کالای ضروری محصوب نمیگردد و میتوان این هزینه را صرف وارد کردن کالاهای مورد نیاز کرد.کالاهایی مثل آدامس، پاستیل، پیراهن مشکی مردانه حجم زیادی وارد کشور میگردد که اصلا لزومی به وارد کردن این کالاها نیست و به راحتی در بازارهای داخلی قابل دسترس میباشند.

پر سود ترین و بهترین کالاهای وارداتی از چین کدام است ؟

واردات برخی از محصولات در فصول مختلف کاملا صفر میشود. پس بهتر است برای واردات کالای پرسود از محصولات ثابت سودآور استفاده شود.اولین و پرسود ترین محصول که در چین واقعا قیمت پایینی دارد و واردات آن به ایران واقعا پرسود میباشد گوشی همراه هوشمند است. در کل تمام کالاهایی که جزء دسته اقلام الکترونیکی میباشند مانند: لپ تاپ و ساعت هوشمند و... جزء کالاهای وارداتی پرسود از چین محصوب میگردند.

از کالاهایی که سود بالایی دارند و وارد کردن آنها به کشور ضروریی میباشد، میتوان به لوازم آرایشی و بهداشتی، دستگاه های بازی برای فضای باز، لوازم خانگی،ابزارالات برقی، قهوه و سیگار نام برد.

به طور میانگین سالانه 2 تن قهوه وارد ایران میشود و به علت اینکه بسته بندی آن داخل ایران انجام میگیرد و فراورده میشود قطعا به قیمت بالاتری فروخته میشود.همچنین می‌توان به میزان نیازهای همیشگی ایران در زمینه ابزارآلات، مخصوصا از نوع ابزار برقی صنعتی اشاره کرد. وارد کردن این کالاها مثل انواع دریل شارژی و برقی،آچار و ...با متریال‌های متفاوت در هر بازه قیمتی از برندهای معتبر، به شما این اختیار را می‌دهد که بتوانید بازار فروش این نوع ابزار را بدست بگیرید و سود بالایی کسب کنید.

با کیفیت ترین و بهترین کالاهایی که میتوان از چین وارد کرد چیست؟

  • قطعات صنعتی و ماشین‌آلات
  • ابزارالات صنعتی و خانگی مثل انواع دریل شارژی
  • لوازم جانبی اتومبیل
  • کاغذ
  • قطعات و لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر
  • مواد اولیه شیمیایی و معدنی
  • قطعات ساختمانی و لوازم خانگی

چگونگی واردات کالا از چین

واردات و صادرات از چین

واردات و صادرات در ایران از طریق بنادر و فرودگاه ها و گمرک ها صورت میگیرد. همانطور که میدانیم چین، بزرگترین تأمین کننده کالا در جهان است و برای واردات از چین از فرودگاه ها و بنادر بیشتر انجام میشود.بندر امام خمینی(ره) و فرودگاه امام خمینی، منطقه ازاد چابهار، منطقه ویژه بوشهر، غرب تهران، گمرک منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی بم، تهران امور واردات در گمرک های مهم ورود کالاها از چین میباشند.مثلا گمرک شهید رجایی میانگین سالانه 200 ملیون دلار واردات کالا از چین داشته است.برای حمل کالا از چین تا ایران به سه روش زمینی و دریایی و هوایی صورت میگیرد تا گمرک های ایران و حمل کالاها از گمرک به مقصد با توجه به بودجه مالی و شرایط و نوع محصول تصمیم گیری میشود.

هزینه ها برای وارد کردن کالا

بردای خریداری کالاها باید در نظر داشته باشید که برخی از کالاها نیاز به ازمایشگاه رفتن یا انبار کردن محصول دارد و این باعث میشود هزینه ها متغییر محصوب گردند.در مجموع هزینه ای که برای تهییه کالا میکنید،شامل: هزینه بازرسی کالا، هزینه گمرک ها، هزینه ثبت سفارش و تخصیص ارز، هزینه جابه جایی و حمل و نقل کالا، هزینه انبار داری، هزینه ترخیص کالا، بیمه بار میباشد.

سخن آخر

برای واردات و صادرات به یک کشور نیاز است توانایی ها و مهارت های متفاوتی داشته باشید. هم چنین قوانین و مقرارت تجاری، تغییرات مکرر این قوانین، شرایط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و ... باعث می شوند این روند پیچیده تر و سخت تر شود. اگر مایل به وارد کردن کالاهای وارداتی از چین را دارید حتما با تحقیق کردن و داشتن لیست کالاهای قانونی و مجوزها اقدام نمایید که دچار مشکل نشوید. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxv7j