پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 19035
تاریخ انتشار: 1401/05/26 01:16

لزوم پایه‌ریزی بیمه حیوانات خانگی

مجید ارجمندی_کارشناس امور بیمه

در چند سال اخیر به‌دلایل متعدد اجتماعی و فرهنگی، تمایل به خرید و نگهداری حیوانات خانگی در تمام کشورهای جهان افزایش چشمگیری یافته است. از آنجایی که صاحبان حیوانات خانگی، علاقه و وابستگی خاصی به حیوانات خود پیدا می‌کنند، سلامتی حیوانات‌شان تبدیل به دغدغه‌ای مهم برای آنها خواهد شد. در واقع با افزایش هزینه‌های مراقبت بهداشتی، مراقبت از حیوانات خانگی هم بسیار دشوار شده و بار مالی بالایی بر خانوار تحمیل می‌کند. باتوجه به توسعه نگهداری حیوانات و بار مالی این امر، صنعت بیمه وارد فضای بکری به‌نام بیمه حیوانات خانگی شده و امروز پوشش بیمه‌ای حیوانات شامل حیوانات خانگی و دامی می‌شود. حیوانات خانگی و پرندگان تزئینی تحت پوشش خدمات بسیاری از شرکت‌های بیمه هستند. برای بیمه دام‌ها نیز دام‌های بزرگ‌تر در اولویت قرار دارند. در هر شرکت بیمه، انواع مختلفی از بیمه‌نامه وجود دارد که شما با انتخاب هر کدام از آنها باید حق بیمه متفاوتی را پرداخت کنید.

بیمه حیوانات خانگی یا همان Pet insurance نیز در چند سال اخیر به یکی از بیمه‌های پرکاربرد در بیشتر کشور‌های دنیا تبدیل و در کشور ما هم از این نوع بیمه‌نامه استقبال شده و برخی از شرکت‌های بیمه‌ای مبادرت به ارائه بیمه‌نامه در این بخش کرده‌اند. اگر بخواهیم تعریفی از بیمه حیوانات داشته باشیم باید بگوییم یکی از جدیدترین انواع بیمه‌نامه در شرکت‌های بیمه، بیمه حیوانات خانگی است، زیرا درمان بیماری‌های این حیوانات ممکن است بار هزینه‌ای خانواده را افزایش دهد؛ از این رو برای جبران بخشی از خسارت پیش‌آمده، شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه حیوانات خانگی را ارائه کرده‌اند. بیمه حیوانات خانگی به صاحبان آنها کمک می‌کند ضرر مالی کمتری را احساس کنند و در مواقع خاص، هزینه‌های خود را از بیمه بگیرند. نخستین طرح بیمه‌ حیوانات دست‌آموز یا اهلی در سال ۱۸۹۰ توسط virgin claes نوشته شده است. وی موسسه و پایه‌گذار انجمن lansforsakring بود و عمده توجهش به اسب‌ها و چارپایان بود. گفتنی است نخستین فروش بیمه حیوانات اهلی در سال ۱۹۴۷ در بریتانیا رقم خورد.

حیوانات امروزه به‌عنوان عضوی از یک خانواده به‌حساب می‌آیند، اما باید در ازای حس خوبی که از نگهداری حیوانات خانگی می‌گیریم، در برابر هزینه‌های نگهداری آنها نیز مسئول باشیم‌. از این جهت بیمه حیوانات می‌تواند کمک شایانی به تامین هزینه‌های گزاف دامپزشکی از جمله جراحی یا بستری، هزینه آزمایشات گوناگون، آمبولانس، رادیوگرافی، بیهوشی و تجویز دارو، هزینه‌های مربوط به درمان آسیب‌های ناشی از حوادث شامل انواع سوختگی، گازگرفتگی، شکستگی، حساسیت‌های پوستی، پارگی تاندون، زخم دهان، جراحی و آسیب به بافت نرم، هزینه‌های مربوط به درمان همه بیماری‌های حیوانات همچون عفونت مثانه، آسم، برونشیت، فشار خون، آکنه، اسهال، سرماخوردگی، مشکلات قلبی مثل آریتمی یا گرفتگی، عفونت گوش، مسمومیت، تومور، سینوزیت و سایر بیماری‌ها، هزینه‌های مربوط به درمان انواع سرطان حیوانات همچون سرطان پوست، ریه، روده و سایر سرطان‌ حیوانات کند. بیمه حیوانات خانگی، به صاحبان آنها کمک می‌کند، ضرر مالی کمتری را احساس کنند و در مواقع خاص، هزینه‌های خود را از بیمه بگیرند. صاحبان حیوانات خانگی می‌توانند با خرید بیمه‌نامه علاوه بر پوشش‌های مذکور با پرداخت حق بیمه بیشتر در مواردی از جمله عقیم‌سازی، ویزیت دوره‌ای و دارو، پاراکلینیک نیز خدمات بیمه‌ای دریافت کنند. از لزومات اخذ بیمه‌نامه و تحت پوشش قرار گرفتن حیوانات در موارد فوق‌الاشاره داشتن شناسنامه و میکروچیپ و گواهی سلامت مورد تایید دامپزشک معتمد است.

البته این بیمه‌نامه در چندین مورد نیز خدمات نمی‌دهد؛ ازجمله مشکلات یا بیماری‌هایی که پیش از بیمه وجود داشته است، نقایص مادرزادی یا نقص عضو ناشی از بیماری و حادثه، بیماری‌هایی که در نتیجه عدم واکسیناسیون به‌موقع یا عدم درمان انگل در حیوان ایجاد می‌شوند، بیماری‌های ناشی از تشعشعات اتمی، خسارات ناشی از جنگ یا شورش، سرقت حیوان، آسیب‌هایی که به‌طور عمدی به حیوان وارد شده است، آسیب‌هایی که در نتیجه تغذیه اشتباه ایجاد می‌شوند، آسیب حیوان از طریق بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، تقلب بیمه‌گذار یا نمایندگان وی، خسارات و تلفات ناشی از بیماری‌های اپیدمی.

این نوع بیمه‌نامه دارای دوره انتظار و فرانشیز بوده که در شرکت‌های بیمه‌های متغیر است.

در مجموع باتوجه به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی امروزه به‌عنوان یکی از کارهای محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود و طرفداران نگهداری از حیوانات در کشور در حال افزایش هستند و در کنار آن با سیل بیماری‌های نوپدید روبه‌رو هستیم و در مقابل هزینه نگهداری و درمان این حیوانات بالاست، وجود چنین بیمه‌ای برای حیوانات خانگی ضروری به‌نظر می‌رسد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3keyeq