یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 9065
تاریخ انتشار: 1400/10/05 11:52
انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱

قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۱ تغییری نمی‌کند

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی هفته جاری ضمن انتخاب ۹ نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، به بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده خواهد پرداخت. این کمیسیون در روزهای دیگر طی جلسات خود رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را در دستور کار دارد. در این بین یکی از مباحث کلیدی و حاشیه‌ساز بودجه افزایش نرخ بنزین برای سال آینده است که اجرای طرح آزمایشی «بنزین برای همه» در کیش بر این ابهام دامن می‌زند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ بحثی درباره افزایش نرخ بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح نشده است.

صمتاحمد مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: دولت پیشنهادات خوبی در بحث نرخ نفت، تامین گاز و فروش نفت در قالب لایحه بودجه ارائه کرده است. در زمینه نرخ حامل‌های انرژی هیچ افزایش قیمتی در زمینه بنزین مطرح نشده و قرار نیست افزایشی نیز داشته باشد.

 مرادی با بیان اینکه از دیگر موارد مثبت لایحه بودجه توجه به تامین نیازمندی‌های مردم است که باید در مجلس نیز مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: یکی از نقاط قوت بودجه کم کردن ردیف‌های بودجه است. با تجمیع برخی از ردیف‌ها امکان نظارت بیشتر فراهم شده است؛ بدین ترتیب دست نظارت مدیران باز خواهد شد تا هر بخش در چارچوب تعیین‌شده هزینه‌های خود را انجام دهد.

افزایش نرخ بنزین در سال آینده کذب است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: تاکنون بحثی درباره افزایش نرخ بنزین در کمیسیون انرژی مطرح نشده است. به گزارش ایسنا، فریدون حسنوند در جمع خبرنگاران، با اشاره به مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درباره افزایش نرخ بنزین در سال آینده، بیان کرد: تاکنون در دولت و مجلس بحثی درباره افزایش نرخ بنزین برای سال آینده مطرح نشده و موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها گمانه‌زنی است.

وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون بحثی درباره افزایش نرخ بنزین در کمیسیون انرژی نیز مطرح نشده و افزایش نرخ در سال آینده کذب است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون در دولت و مجلس، به‌ویژه در کمیسیون تصمیمی برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین گرفته نشده است.

اختصاص سهمیه بنزین به افراد اثر تورمی ندارد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر نحوه اختصاص سهمیه بنزین و دادن آن به افراد به معنی آزادسازی نرخ بنزین نیست، گفت این روش اثر تورمی نخواهد داشت.

صمتجعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته در زمان بررسی لایحه بودجه، پیشنهادی در کمیسیون تلفیق در همین زمینه مطرح شد که رای نیاورد و در صحن مجلس هم مطرح شد و رای نیاورد. شاکله آن پیشنهاد این بود که به‌جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، آن را به افراد بدهیم؛ یعنی از ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین توزیعی در روز، سهم خودروهای عمومی را کنار بگذاریم و مابقی را بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت توزیع کنیم و به افراد سهمیه بدهیم؛ مثلا به ازای هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین بدهیم.

وی افزود: در این مدل اگر فرد خودش بخواهد از سهمیه بنزینش استفاده کند نرخ آن۱۵۰۰ تومان است، اما کسی که خودرو ندارد یا خودرو دارد و می‌خواهد از حمل‌ونقل عمومی استفاده کند، می‌تواند آن را با قیمتی که بخواهد بفروشد. بنزین آزاد هم لیتری ۳۰۰۰ تومان عرضه خواهد شد؛ بنابراین کسی که بنزین مازاد دارد می‌تواند آن را زیر ۳ هزار تومان به فروش برساند و در عمل نرخ بنزین در بازار از ۳ هزار تومان بیشتر نمی‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر این روش بر ایجاد تورم نیز گفت: نرخ بنزین قرار نیست بالا برود، نرخ همان سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و آزاد ۳۰۰۰ تومان خواهد بود؛ پس نرخ تغییر نمی‌کند اما پیش از این سهمیه بنزین به خودرو تعلق می‌گرفت و حالا به فرد تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر من خانواده‌ای ۵ نفره داشته باشم ١٠٠ لیتر بنزین در ماه به خانواده من تعلق می‌گیرد و کسی اگر ۲، ۳ یا ۱۰ تا خودرو هم داشته باشد یا خودرو نداشته باشد باز به ازای اعضای خانواده‌اش به او بنزین تعلق می‌گیرد. 

اگر هم بخواهند بنزین آزاد خریداری کنند نرخ همان ۳۰۰۰ تومان است. قادری در پایان گفت: دولت درحال‌حاضر در حال انجام یک کار آزمایشی در کیش و قشم است تا آثار و پیامدهای آن را بررسی و نتایج را ارزیابی کند و ببیند می‌تواند آن را تعمیم دهد یا خیر. سال گذشته خود من مخالف این طرح و معتقد بودم می‌تواند پخته شود اما امسال دولت کار تجربی و آزمایشی می‌کند تا ایرادات و اشکالات آن مشخص شود و دولت می‌تواند به نتیجه برسد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qzjj3