جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 4346
تاریخ انتشار: 1400/08/05 15:35

حمله سایبری به سامانه سوخت دلار را گران کرد

دلار که معاملات دیروز را نزولی شروع کرده بود، از عصر تحت تاثیر حمله سایبری به سامانه هوشمند عرضه بنزین و تنش‌های لفظی بین ‌ایران و اسرایل، وارد مسیر صعودی شد و قیمت آن تا امروز از ۲۷۴۰۰ به ۲۷۷۵۰تومان افزایش یافت.

دلار تحت تاثیر سیگنال‌های منفی هفته اول آبان ماه را افزایشی شروع کرد. درحالیکه نرخ این ارز تا پایان مهر در محدوده ۲۷۱۰۰ تا ۲۷۳۰۰تومان نوسان داشت، از روز شنبه وارد مسیر صعودی شد و تا اواسط هفته به سطح ۲۷۷۰۰تومان هم صعود کرد؛ اما روز گذشته بازار تغییر مسیر داد و دلار تا سطح ۲۷۴۰۰تومان عقب‌نشینی کرد، ولی بروز اتفاقاتی مانع تداوم این روند شد.

حمله سایبری به سامانه هوشمند عرضه بنزین و شایعه افزایش قیمت این حامل انرژی، در کنار درگیری‌های لفظی بین ‌ایران و اسراییل، بازار ارز را متشنج کرد و منجر به افزایش قیمت دلار شد؛ علاوه بر تاثیر این اتفاقات سیاسی، عبور حجم نقدینگی از مرز ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان تا مهر ماه، افزایش نگرانی‌ها از کسری بودجه امسال و رشد ارزش درهم تا ۷۵۳۰تومان هم به تشدید جو منفی بازار ارز و بالا رفتن انتظارات تورمی معامله‌گران دامن زده است.

بر همین اساس تحت تاثیر عوامل گفته شده، دیروز قیمت دلار تا ساعات پایانی معاملات پشت‌خطی به ۲۷۵۵۰تومان افزایش یافت و با سرایت این جو منفی به بازار امروز، دلار تا زمان انتشار این خبر به ۲۷۷۵۰تومان رسید؛ حالا با از دست رفتن مرز مقاومتی ۲۷۷۰۰تومان تمایل به خرید افزایش یافته و نوسان‌گیران مجددا دلار ۲۸هزار تومانی را زمزمه می‌کنند.

اما برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که این جو هیجانی هم فروکش خواهد کرد و از آنجا که طی یک هفته اخیر، بازار تمایلی به پیشروی دلار به بالای سطح ۲۷۷۰۰تومان نشان نداده و از طرفی همچنان نگرانی از احتمال توافق و ریزش نرخ در بین معامله‌گران پابرجاست، روند صعودی ادامه‌دار نخواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygdj4