جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 2260
تاریخ انتشار: 1400/07/07 15:39
اکسپو دوبی با شعار «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» آغاز به‌کار کرد

حضور ایران در المپیک فرهنگ ملل

براساس برنامه‌ریزی انجام شده، اکسپو دوبی قرار است به مدت۶ ماه، از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در شهر دوبی در امارات متحده عربی برگزار شود.

موضوع و تِم اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است. به گزارش ، نمایشگاه جهانی که به اختصار اکسپو نامیده می‌شود، نمایشگاهی معتبر و شناخته‌شده است که برای نخستین ‌بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس متولد شد. به‌دلیل جایگاهی که اکسپو در میان کشورها کسب کرد، آن را بعد از جام جهانی فوتبال و المپیک، به‌عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا و المپیک ملل می‌نامند. آخرین اکسپو جهانی در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد از ۵ سال این رویداد در دوبی رقم می‌خورد. اکسپو ۲۰۲۰ دوبی ۱۸۰ کشور و میلیون‌ها علاقه‌مند را دور هم جمع خواهد کرد. در اکسپو دوبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴ مترمربع است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است.

برنامه‌های ایران برای اکسپو دوبی

ولی تیموری- معاون سازمان صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی: همزمان با نهایی شدن پروتکل‌های بهداشتی ورود گردشگران به کشور و احتمال بازگشایی مرزها در ماه آینده، حضور جدی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌شمار اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، فرصتی طلایی برای گردشگری ایران فراهم کرده است.

در واقع به‌واسطه طولانی بودن بازه زمانی برگزاری نمایشگاه از یک سو و نزدیکی بسیار محل برگزاری آن به استان‌های مختلف کشور، امکان برگزاری تورهای گردشگری برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بیش از ۱۹۲ کشور در صورت برنامه‌ریزی صحیح وجود دارد.

باتوجه به اینکه جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی در اقتصاد، جزو هدف استراتژیک پاویون جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌آید، صنعت گردشگری و ظرفیت‌های بی‌شمار این حوزه برای سرمایه‌گذاری، بی‌شک فرصت‌های قابل‌توجهی از جذب سرمایه در این عرصه را سبب خواهد شد.

تسهیل روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای حاضر در اکسپو و شناساندن تمدن غنی ایران با رویکرد شعار «ایران، تمدنی کهن و استوار؛ تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری صورت‌گرفته است که اختصاص ۶۴ مترمربع غرفه به بخش گردشگری از ۲۰۱۴ مترمربع کل متراژ پاویون ایران و امکان حضور و مشارکت صنعت گردشگری در ۳۸۲ متر دیگر از فضاهای مشترک با سایر حوزه‌ها، امکان برون‌رفت این حوزه از کمای کرونا را با همراهی بخش خصوصی و فعالان این عرصه سبب خواهد شد.

معرفی ظرفیت‌های تخصصی استان‌های کشور در ۳ شاخه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بستری جذاب برای بازدیدکنندگان غرفه ایران در این رویداد جهانی خواهد بود و پرداختن به شاخه‌های تخصصی هر یک، شامل انواع گردشگری از جمله سلامت، طبیعت، فرهنگی و... در کنار معرفی آیین‌های سنتی، صنایع‌دستی، تاریخ و فرهنگ کشور هسته اصلی برنامه‌های اجرایی را تشکیل می‌دهد و نیاز است با حضور جدی و تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بیشترین بهره‌وری از فرصت ایجاد شده انجام شود؛ از همین ‌رو هر چه برنامه‌های اجرایی با جزئیات و دقیق باشد و بتواند با پاسخ‌دهی به علایق مختلف در راستای شعار و چشم‌اندازهای تعریف شده کلان کشور پیش برود، دستاوردهای قابل‌توجهی پس از مدت‌ها رکود ناشی از کرونا برای تاسیسات و فعالان گردشگری کشور رقم خواهد خورد. 

حوزه فرهنگی و گردشگری دو بالی به‌شمار می‌آیند که باید به موازات هم در اکسپو نقش‌آفرینی کنند؛ از این رو باتوجه به حضور تعداد قابل‌توجه ایرانی‌های مقیم در کشور امارات، نیاز است تمرکز جدی در حوزه بازاریابی و جذب گردشگران به‌ویژه از کشورهای هدف داشته باشیم و از امکانات مجازی مانند اپلیکیشن‌ها، درگاه‌های اینترنتی و واقعیت مجازی و افزوده به‌عنوان ابزاری مهم، به‌روز و کاربردی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و جذب گردشگران استفاده کنیم و از سویی دیگر بتوانیم بار علمی موردنیاز در این حوزه را با برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک بین‌المللی ارتقا دهیم.

فرصت اکسپو ۲۰۲۰ دوبی برای اقتصاد ایران

احمد پورفلاح- مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران: استفاده از فضای اکسپو فرصتی برای بازسازی چهره ایران در سطح جهانی به‌شمار می‌رود. ایران می‌تواند با برگزاری روز ملی ایران در این رویداد بین‌المللی در راستای بازسازی چهره کشور در بین اذهان استفاده کند. همچنین می‌توانیم با برنامه‌ریزی دقیق در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی و انتقال اطلاعات لازم درباره توانمندی‌های تولیدی، صنعتی، تجاری، کشاورزی، خدماتی، معدنی و... از فرصت اکسپو بهره ببریم. از جمله موضوعاتی که باید مد نظر باشد، گردشگری است. البته در این بحث فقط معرفی اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوایی مطرح نیست و باید از شیوه‌های نو و فناوری‌های روز برای معرفی توانمندی‌های گردشگری کشور استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم با جلسات رودررویی که در اکسپو برگزار می‌شود، تجربیات جهانی در این حوزه به‌دست آوریم و از آنها استفاده کنیم. ایران ۷۰ سال است که در اکسپوهای مختلف مشارکت دارد، اما تاکنون جز اکسپو میلان که در یک بخش بعد از اتریش موفق به دریافت نشان نقره شد، رکورد خاصی از نظر بهره‌برداری از این حضور کسب نکرده‌ است. امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب از این اکسپو بهره‌برداری خوبی داشته باشیم. در طراحی پاویون ایران در اکسپو دوبی از استعاره‌ها و داستان‌های هزارویک شب و شهرزاد استفاده و در عین حال بر تم اکسپو و جایگزینی قدرت نرم به‌جای قدرت سخت‌ تمرکز شده است. توجه به لایه‌های دیجیتال در امتداد شاعرانه بودن، کنترل اقلیمی در سازه‌ها و استفاده هوشمندانه از فناوری از دیگر ویژگی‌‌های این طراحی است. برای استفاده مناسب از این ظرفیت باید رویکرد کشورها را نسبت به آینده بشناسیم و برنامه‌های آنها را دنبال و اهداف خود را براساس رویکردهای موجود در دنیا تنظیم کنیم. ارتباط با افرادی که در این اکسپو حضور دارند بسیار مهم است و از این طریق متوجه می‌شویم که کشورها چه برنامه‌ای برای آینده خود در نظر گرفته‌اند و باتوجه به آن استراتژی خود را تدوین می‌کنیم.

فرصت بی‌نظیر برای صنعت گردشگری کشور

فرشید فرزانگان- عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات: اکسپو دوبی باتوجه به نزدیکی محل برگزاری آن به کشورمان فرصتی برای اقتصاد ایران است که می‌تواند صنعت گردشگری را بعد از ۲ سال رکود سخت به‌عنوان موتور پیشران به کار اندازد. امید است با درک اهمیت اکسپو و برنامه‌ریزی درست برای استفاده از فرصت‌ها بتوان با همراهی و میدان دادن به بخش خصوصی شعار توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را در عمل و در ماه‌های اول به منصه ظهور رساند. در این روند اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات به‌عنوان متولی مذاکرات رودررو «B۲B» تاکنون با بیش از ۲۵۰ تشکل بخش خصوصی مکاتبه کرده تا در تحقق بخش دوم شعار اکسپو دوبی یعنی ساخت آینده و توسعه صادرات وظیفه خود را به بهترین شکل عملیاتی کند. تشکل‌های صادراتی، اتاق‌های بازرگانی مشترک و اتاق‌های بازرگانی استانی حضور پررنگی در اکسپو خواهند داشت. اتاق‌های بازرگانی استانی بهترین شرکت‌های تولیدی و صادراتی و هیات‌های تجاری خود را معرفی خواهند کرد؛ ضمن اینکه تشکل‌های صادراتی مانند انجمن صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و انجمن خرما و پسته و تشکل‌های دانش‌بنیان، فرصت خوبی برای معرفی و بازاریابی محصولات خود خواهند داشت. هدف بخش خصوصی از حضور در اکسپو ارتقای صادرات کشور و استفاده از فرصت اکسپو برای رشد جایگاه صادراتی با نگاهی به آینده است. گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان سالانه با ۱۳۷ میلیارد دلار هزینه و ۳۲۵ میلیارد دلار درآمد قابل‌قیاس با جایگاه پنجاه‌وششمین قدرت اقتصادی جهان است. بیش از ۳۲ هزار نمایشگاه بین‌المللی داریم و برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۴.۵ میلیون شرکت در طول سال، در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و تنها از این طریق، ۳.۲ میلیون شغل به‌شکل مستقیم ایجاد می‌شود و در صورت عبور از بحران کرونا، می‌توان پیش‌بینی کرد که این ارقام در سال‌های آینده افزایش یابد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lyqr3