پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 16120
تاریخ انتشار: 1401/02/21 03:26
رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم تاکید کرد

«جان و نان مردم» دغدغه مشترک مجلس و دولت

رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره اقدامات دولت سیزدهم از جمله شفاف‌سازی در نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه‌ها سخن گفت و به مردم اطمینان داد که به هیچ وجه اجازه گران شدن کالاها به‌ویژه بنزین، دارو و نان را نخواهد داد و در عین حال با هدف مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، مبلغ یارانه ۳ دهک پایین جامعه به نفری ۴۰۰ هزار تومان در ماه و برای دهک‌های دیگر به ماهانه ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش یافت.

رئیس‌جمهوری با اشاره به دغدغه‌های جدی روزهای آغازین فعالیت دولت اظهار کرد: امروز نگرانی‌ها نسبت به صیانت از جان مردم در برابر شیوع کرونا، ذخایر کالاهای اساسی، ذخایر ارزی و ریالی کشور، تجارت خارجی و فروش نفت تا حدود قابل‌قبولی رفع شده و دولت بر اصلاح نحوه و محل تخصیص یارانه کالاهای اساسی تمرکز کرده است.
رئیسی یکی از دغدغه‌های روزهای آغازین فعالیت دولت سیزدهم را نگرانی نسبت به ذخایر کالاهای اساسی عنوان کرد گفت: با تلاش دولت در مدت کوتاهی نگرانی درباره ذخایر کالاهای اساسی نیز رفع شد.
وی چالش جدی پیش‌روی دولت را موضوع تخصیص ناعادلانه یارانه کالاهای اساسی از طریق توزیع ارز ترجیحی معرفی کرد و گفت: پرداخت ارز ترجیحی تهدیدی برای تولید و موجب کاهش بهره‌وری اقتصاد است. تخصیص این ارز، تبعیض و فساد و رانت‌خواری ایجاد کرده بود که این روند باید اصلاح و فکری برای این قضیه می‌شد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه برای تصمیم در زمینه ادامه یا حذف ارز ترجیحی نیازمند «اجماع»، «اقناع‌سازی افکار عمومی» و «آماده سازی زیرساخت‌های کشور» هستیم، اظهار کرد: طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها کاملا مبنای کارشناسی دارد. به هر حال باید قانون را اجرا و تلاش کنیم به مردم به‌ویژه نیازمندان و قشر ضعیف جامعه به هیچ عنوان فشاری وارد نشود و اینها مشکلی از جهت معیشتی پیدا نکنند.
رئیس‌جمهوری خطاب به مجری برنامه گفت: این همان نکته‌ای است که جنابعالی در آغاز گفت‌وگو تحت عنوان «جان و نان مردم» مطرح کردید و به‌عنوان نکته‌ای مهم دغدغه مشترک مجلس و دولت و همه دستگاه‌ها است.
رئیسی در پاسخ به سوال مجری درباره جزئیات طرح اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی بیان کرد: این یارانه تا امروز در زنجیره تامین و توزیع به واردکننده پرداخت می‌شد که مشکلاتی ایجاد کرد و همه به این مشکلات واقف هستند. در این طرح، یارانه به آخر زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت می‌شود تا او خودش سفره‌اش را مدیریت کند.
رئیس‌جمهوری درباره اینکه با اجرای طرح کمک‌معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضوع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد. رئیسی تاکید کرد: در این طرح همه مردم بدون استثنا از یارانه نان و دارو برخوردارند و به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.
رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی در نرخ نان تغییر ایجاد می‌کند، گفت: نان سنتی با قیمت سابق به دست همه مردم خواهد رسید. دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند و زیرساخت‌های این کار نیز تکمیل و آماده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، یارانه کمک‌معیشتی به‌صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالابرگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به‌عنوان کمک‌معیشتی پرداخت می‌شود، با مردم در میان گذاشته خواهد شد.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد بازار رها باشد و هر کالایی با هر قیمتی فروخته شود.
رئیس‌ قوه مجریه با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود با ایجاد زیرساخت‌ها، نان سنتی با قیمت فعلی در اختیار مردم قرار گیرد و افزایش بهای آرد آن به‌نحوی به فروشندگان پرداخت شود، گفت: یارانه نان سنتی جدای از کمک معیشتی پرداختی به مردم، به نانوایان پرداخت خواهد شد. رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم هماهنگی تمام دستگاه‌ها و نهادها برای مبارزه با فساد، تاکید کرد: هیچ بخشی اجازه ندهد کوچک‌ترین اجحافی در حق مردم انجام شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3woker