چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 7988
تاریخ انتشار: 1400/09/21 13:01

توکارنگ، نصف رنگ مصرفی فولاد مبارکه را تامین می‌کند

شرکت توکارنگ حدود ۱۰ سال است مشغول فعالیت بوده و وظیفه اصلی آن تولید رنگ‌هایی است که در ورق‌های رنگی فولاد مبارکه استفاده می‌شود. البته در کنار این فعالیت، رنگ‌های صنعتی و محصولات شیمیایی همچون کروما و کروم ۳ تولید می‌کند که در ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

 به گزارش ایلنا، فرامرز مظاهری، عضو هیات مدیره شرکت توکارنگ فولاد سپاهان با اشاره به فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت توکارنگ حدود ۱۰ سال است مشغول فعالیت بوده و وظیفه اصلی آن تولید رنگ‌هایی است که در ورق‌های رنگی فولاد مبارکه استفاده می‌شود. وی ادمه داد: علاوه بر فولاد مبارکه به شرکت‌های گوناگون مانند هفت‌الماس و شرکت‌های فولادی دیگر که ورق‌های گالوانیزه تولید می‌کنند نیز محصولات‌مان را عرضه می‌کنیم.

مظاهری افزود: عرضه محصولات ما از طریق بورس نیست اما سهام ما در بورس خرید و فروش می‌شود. مظاهری با اشاره به برخی مشکلات تامین مواد اولیه گفت: بخشی از مواد اولیه ما از داخل و بخشی نیز از خارج از کشور تامین می‌شود. مشکل خاصی برای تامین مواد اولیه نداریم. وی افزود: ما به تبع بالا رفتن نرخ تمام‌شده هر محصولی، فروش را نیز رشد می‌دهیم. مثلا یکی از موادی که مصرف می‌کنیم رزین‌ است که آن را از شرکت‌های پتروشیمی تهیه می‌کنیم. طبیعی است که اگر نرخ مواد اولیه افزایش پیدا ‌کند، نرخ فروش نهایی ما نیز افزایش پیدا می‌کند.

واردات ما با ارز دولتی نیست و با دلار آزاد محصولات خود را وارد می‌کنیم و طبیعی است که اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند، روی نرخ تمام‌شده محصولات ما نیز تاثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: حدود ۵ کارخانه هستند که مشابه محصولات تولیدی ما را تولید می‌کنند اما حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رنگ مصرفی فولاد مبارکه را ما تامین می‌کنیم و بقیه نیاز آن را شرکت‌های دیگر تامین می‌کنند.

مظاهری با اشاره به لزوم حمایت دولت از صنایع گفت: هم‌اکنون بیشتر مواد اولیه موردنیازمان را از خارج وارد می‌کنیم و اگر بستری فراهم باشد و مواد اولیه در داخل عرضه شود، می‌توانیم به جای آنکه مواد اولیه را از خارج بخریم و ارز خارج کنیم، همان مواد را با حفظ کیفیت از داخل کشور تهیه ‌کنیم. امروز نوسان نرخ ارز، بزرگ‌ترین مشکلی است که داریم و اگر نرخ ارز ثبات داشته باشد می‌تواند به ما بسیار کمک کند.

البته نوسانات نرخ ارز باعث نشده تولید محصولات ما کاهش پیدا کند، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. ما در سال حدود ۲ هزار تن ظرفیت تولید داریم که بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن آن به فولاد مبارکه داده می‌شود و مابقی نیز در بازار عرضه می‌شود. به‌دلیل تحریم‌ها تبادلات مالی را نمی‌توانیم انجام دهیم و نتوانسته‌ایم تا امروز صادراتی داشته باشیم اما فروش محصولات در داخل با توجه به رشد شرکت‌های تولیدکننده گالوانیزه، خوب بوده است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pnll2