سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
کد خبر: 16452
تاریخ انتشار: 1401/02/27 00:55
مذاکرات وین متوقف نشده است

امریکا باید تصمیم سیاسی بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی خود را ارائه کرد که اگر طرف امریکایی تصمیم سیاسی خودش را بگیرد، می‌توان گفت در نقطه‌ بازگشت به وین قرارمی‌گیریم.

 

 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تحت تاثیر قرار دادن این مذاکرات، گفت: هر وقت ابتکاری در مذاکرات انجام می‌شود، رژیم جعلی اشغالگر قدس اقدامات خودش را علیه دیپلماسی انجام می‌دهد و این چیز جدیدی نیست.

وی افزود: در ادامه رایزنی‌ها بین ایران و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، تماس تلفنی بین بورل و امیرعبداللهیان انجام و قرار شد ادامه‌ مذاکرات با سفر مورا به تهران به‌صورت حضوری انجام شود که مورد استقبال قرار گرفت. وی افزود: ایران برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی خود را ارائه کرد که اگر طرف امریکایی تصمیم سیاسی خودش را بگیرد و به آنها پاسخ دهد می‌توان گفت در نقطه‌ بازگشت به وین قرار می‌گیریم. هنوز ما پاسخ‌ها را دریافت نکردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه‌ امریکایی سی‌ان‌ان در تشریح برنامه‌ ایران برای شرکت در مراسم دولت امارات متحده عربی، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم.

امیدوارم رئیس جدید کشور امارات «محمد بن زائد» برای کشور امارات عامل شکوفایی و آینده بهتر و همچنین پیام‌آور صلح برای منطقه باشند.

خطیب‌زاده افزود: از طرف کشورمان، آقای امیرعبداللهیان امروز برای تسلیت و تبریک به جانشین رئیس سابق امارات عازم این کشور خواهد شد.

وی در تشریح سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امورتحریم‌ها به تهران گفت: خانم دوهان ایران است و از سال ۲۰۱۴ که گزارشگری ویژه با حمایت ایران همراه شد، تلاش کردیم همواره کمک کنیم که گزارش‌های حقیقی از اقدامات قهرآمیز علیه کشورها ارائه شود.

وی افزود: او براساس درخواست و برنامه‌های خود ملاقات‌هایش را در ایران انجام می‌دهد و فکر می‌کنم چهارشنبه جمع‌بندی سفر خود را به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

وی در واکنش به توئیت‌های اخیر اولیانوف، نماینده روسیه در وین گفت: نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است و صدایی که ما از آنها می‌شنویم، آن بود که در ملاقات آقای لاوروف در مسکو هم شنیدیم و با توئیت‌های افراد کاری نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آقای لاوروف اعلام کرد اگر امروز توافق شود، روسیه هیچ مشکلی ندارد و برای آن تلاش می‌کند. این موضع رسمی دولت روسیه است.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به تحولات افغانستان، گفت: هیات حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت تامین امنیت در داخل افغانستان و اینکه گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد را دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3997rx