جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 3652
تاریخ انتشار: 1400/07/26 11:22

اقتصاد ایران را از وابستگی به دلار آزاد می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی باید برای فاینانس خارجی‌ها استفاده شود، گفت: به‌دنبال از بین بردن وابستگی اقتصاد ایران به دلار هستیم.

به گزارش مهر، سیدرضا فاطمی امین در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: برای اعزام رایزنان بازرگانی برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در همین راستا برای سال بعد ۶۰ رایزن و برای سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف اعزام خواهیم کرد. کارها برای تمدید موافقتنامه اتحادیه اوراسیا شروع شده و ما به‌دنبال دائمی کردن عضویت ایران در این اتحادیه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع تامین مالی گفت: اشتباه است که منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده شود. بهترین کاربرد منابع صندوق برای فاینانس خارجی‌ها و اعتبار خرید به خارجی‌هاست. اگر از قبل این سیاست را اجرا می‌کردیم دچار مشکلان الان نمی‌شدیم. وی گفت: از طرف دیگر ما دچار پیچیدگی اقتصادی هستیم. صرف صادرات کالا کار مهمی نیست، بلکه ما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا قیدوبندهای صادرات برداشته شود. در همین راستا دو هفته پیش دولت مصوبه‌ای برای تسهیل صادرات ابلاغ کرد.

فاطمی امین گفت: کشور تحت تحریم است و من این موضوع را قبول دارم اما به‌نظرم تعریف نشدن سازکارهای دقیق برای اقتصاد تاثیر بیشتری از تحریم داشته است. تحریم‌ها قابلیت خنثی‌سازی دارند و نمی‌توان این مسئله را انکار کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیش‌بینی پذیر بودن و ثبات بازار گفت: برای رشد اقتصاد و دستیابی به پیشرفت و توسعه در کشور مشکل فنی و فناوری نداریم و ممکن است این مشکلات موردی باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم مشکل تامین مالی هم نداریم. ما کل منابع و مصارف ۴ سال آینده برای دستیابی به رشد اقتصادی را احصا کرده‌ایم که در همین رابطه وضعیت سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، صادرات و... مشخص و احصا شده که این منابع در کشور وجود دارد. برای سال آینده رشد ۱۲ درصدی و برای سال ۱۴۰۲ رشد ۱۰ درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

فاطمی امین تصریح کرد: ما به‌دنبال خارج کردن اقتصاد ایران از دلاری بودن هستیم. درحال‌حاضر ۳۰ درصد قطعات خودرو وارد می‌شود و طبیعی است که این قطعات براساس نرخ دلار نرخ‌گذاری شوند. البته ۴۰ درصد نرخ نهایی خودرو وابسته به محصولاتی است که در داخل ایران تولید می‌شوند اما این محصولات نیز از نرخ دلار تبعیت می‌کنند. همین مسئله موجب می‌شود نرخ خودرو با نرخ دلار دچار نوسان شود. ما این رابطه را قطع خواهیم کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396o73