یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
کد خبر: 20733
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/09/09 08:57

اصول و قوانین ترخیص کالا

از آنجایی که هر کالایی ابتدا که وارد کشور می شود باید از گمرکات عبور کرده تا مجوزهای قانونی را اخذ کند، و دریافت این مجوزها و انجام امور گمرکی مربوطه پیچیدگی های خاص خودش را نیز دارد.
اصول و قوانین ترخیص کالا

 

از آنجایی که هر کالایی ابتدا که وارد کشور می شود باید از گمرکات عبور کرده تا مجوزهای قانونی را اخذ کند،  و دریافت این مجوزها و انجام امور گمرکی مربوطه پیچیدگی های خاص خودش را نیز دارد. در ادامه این مطلب درباره ترخیص تجهیزات پزشکی ، ترخیص کالا و حق العمل کار گمرکی صحبت خواهیم کرد.

ترخیص تجهیزات پزشکی

گمرکات در نظارت بر جابجایی و معرفی فرآورده های دارویی و مواد موثره در محدوده قانون فرآورده های دارویی و صادرات این گونه فرآورده ها و مواد همکاری دارند.

در جریان این نظارت، آنها به ویژه بررسی می کنند که آیا

  • مجوزهای واردات، گواهینامه ها و گواهینامه های مورد نیاز اخذ شده است،

  • فرآورده های دارویی تایید، ثبت یا مجوز گرفته اند،

  • الزامات برچسب گذاری رعایت شده است، و

  • فرآورده های دارویی نهایی از صنعت داروسازی شامل بروشور بسته است.

یکی از مواردی که معمولاً توسط وکلای مربوط به مسئولیت محصول اظهار می شود این است که اگر وکیل مخالف بتواند با اثبات نادرست بودن چیزی که گفته شده به هر جنبه ای از شهادت اعتراض کند، کل شهادت می تواند کنار گذاشته شود. به عبارت دیگر، اگر موضوع به یک پرونده قضایی ختم شود، در صورت استفاده از اصطلاحات نادرست، ممکن است خود را در سمت اشتباه قرار دهید.

همچنین با توجه به روند رو به رشد فناوری پوشیدنی، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای در مورد دستگاه های پزشکی آموزش می بینند. این کاربران نهایی به طور مداوم در اینترنت و رسانه های اجتماعی برای کسب اطلاعات در مورد این محصولات جستجو می کنند. به طوری که حتی ممکن است تصمیمات خرید خود را بر اساس اصطلاحاتی که برای دستگاه استفاده می شود، بگیرند. یک اشتباه ساده در اصطلاح می تواند باعث شود که برخی از قدرتمندترین کمپین های بازاریابی در اطراف تأثیر مخرب و معکوس بر بیماران و پزشکان بالقوه داشته باشند.

به وضوح متخصصان با کیفیت، نهادهای نظارتی مانند FDA، اعضای سیستم قضایی و حتی مصرف کنندگان. اگر یک شرکت تجهیزات پزشکی نتواند اصطلاحات اولیه را به درستی دریافت کند، چه چیز دیگری ممکن است اشتباه کند؟

استفاده نادرست از این اصطلاحات می تواند منجر به بازرسی بسیار دشوار شود، عواقب قانونی جدی برای شرکت شما ایجاد کند و حتی باعث از دست دادن سهم شما در بازار شود. راه اندازی یک دستگاه پزشکی اوج کار سخت، زمان و هزینه زیادی است. مطمئن شوید که شما و همکارانتان تفاوت های ظریف در اصطلاحات را درک می کنید. این یک راه ساده برای جلوگیری از هر گونه زخمی است که می تواند عواقب ناگواری برای تجارت شما داشته باشد.

قوانین ترخیص گمرکی

شما باید یک اظهارنامه گمرکی به گمرک ملی خود ارائه دهید. ممکن است یک نماینده گمرک در این موضوع مهم به شما مشاوره دهد. شما باید قبل از ورود کالا در اولین نقطه ورود به ایران، یک اظهارنامه خلاصه ورود ارائه دهید.

ENS باید در اولین گمرک ورودی به ایران توسط حامل کالا، یا در برخی موارد توسط واردکننده-گیرنده، یا نماینده حامل یا واردکننده ارائه شود. بسته به نوع کالا، اسناد اضافی برای ارائه به مقامات گمرکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فاکتور تجاری،

  • اسناد حمل و نقل،

  • گواهی مبدا،

  • مجوزهای واردات،

  • نتایج آزمون و سایر گواهی ها،

  • گواهی های بازرسی (مانند گواهی های بهداشتی، دامپزشکی یا بهداشت گیاهی).

ترخیص گمرکی می تواند توسط واردکننده یا نماینده گمرکی تسلیم شود، که شخصی است که توسط واردکننده برای انجام کلیه تشریفات گمرکی مورد نیاز طبق قوانین گمرکی ایران تعیین می شود.

وقتی کالای شما به مرز می رسد چه اتفاقی می افتد؟

  • آنها تا زمانی که ترخیص شوند، تحت نظارت گمرک (بیشتر از 90 روز) در انبار موقت قرار می گیرند.

  • ممکن است کالای شما بر اساس مدارک ارسالی شما ترخیص شود یا

  • ممکن است کالای شما برای بررسی سند انتخاب شود و ممکن است از شما خواسته شود اسناد بیشتری را قبل از ترخیص کالا ارسال کنید، یا

  • همچنین ممکن است کالای شما برای یک سند یا بررسی فیزیکی انتخاب شود.

حق العمل کار گمرکی

برای اینکه فردی نیز بتواند به عنوان حق العمل کار در گمرک کارها و امور مربوط به ترخیص و گمرک را انجام دهد، باید در آزمون حق العمل کاری شرکت نموده و رتبه لازم را در این زمینه کسب کند. چنانچه پس از طی مراحل مختلف و گذراندن دوره های خاص و شرکت در آزمون موفق به اخذ کارت بازرگانی شود، می تواند به عنوان کارگزار گمرکی به استخدام شرکت های بازرگانی در آمده و با وکالت از آنها کارها و اقدامات گمرکی را انجام دهد.

شرکت بازرگانی السا تجارت راد با هدف خدمات تخصصی بازرگانی خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا بوده و در طی این سال ها، سهم عمده ای از بازار خدمات واردات در صنایع تجهیزات پزشکی را به دست آورده است. این مجموعه در همین مسیر برای دستیابی به اهداف خود و جلب رضایت مشتریان، با به کارگیری از تجربه و تخصص کارشناسان کارآزموده توانسته است، نیاز طیف های مختلف بازار را با کمترین هزینه و بیشترین سرعت برآورده کند. وجه تمایز السا تجارت راد، اطلاعات و تجربه و تلاش برای کسب اعتماد مشتریان است.

این مجموعه خدماتی مانند ثبت سفارش کالا، بازرسی کالا در مبدا، ترخیص کالا، حمل کانتینری، حمل هوایی بار، صادرات کالا و واردات کالا و اینکوترمز ارائه می دهد. تجربه اندوخته شده از سال ها فعالیت در امر واردات، صادرات، حمل و نقل بین المللی بازرگانی و ترخیص کالا، سرعت، دقت و کاهش هزینه ها و رضایت همکاران تجاری را برای شرکت بازرگانی السا تجارت راد فراهم کرده است.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdjyn