جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 11017
تاریخ انتشار: 1400/10/27 12:41

استیضاح وزیر صمت کلید خورد

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس ۲۰ دی از تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در محور بهبهان-رامهرمز خبر داد و گفت: ۵ کشته و ۴۱ مصدوم، آخرین آمار آسیب‌دیدگان تصادف زنجیره‌ای بهبهان است.

۲۲ دی نیز سردار سیدکمال هادیان‌فر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور گفت: در حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟ به‌دنبال انتشار خبر تصادف بهبهان و مشکلات موجود در صنعت خودروسازی و مسئله رعایت استانداردهای خودرویی و جاده‌ای نمایندگان مجلس به بررسی این مشکل ورود کردند.

ضرورت رقابتی کردن خودروسازی

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درباره تصادف بهبهان و اینکه ایربگ حتی یک خودرو از ۵۹ خودرو درگیر باز نشده اظهار کرد: این موضوع درباره خودروهای داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. این موضوع می‌تواند بابی باشد برای اینکه به فکر حل اصل مشکل بیفتند.

علی جدی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: صرف استفاده از ابزار جریمه مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند. اگر ما می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه برویم. به‌گفته این نماینده مجلس برای ایجاد رقابت می‌توان از واردات برای تامین کسری تولید داخل بهره برد.

وی افزود: مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود خودروساز حس کند رقیبی دارد و فعالیت آنها از نظر کیفیت و کمیت مقایسه خواهد شد. در این صورت خودروساز سعی می‌کند به‌سمت اصلاح کیفیت، نرخ و خدمات پس از فروش برود.

بازار انحصاری خودروسازان

جدی تصریح کرد: اینکه ما همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودرو خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به‌شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، دیگر انگیزه‌ای برای بهتر شدن باقی نمی‌گذارد، چراکه بازار برای خودروهای تولیدی خود دارند. همچنان برای فروش همین خودروها قرعه‌کشی انجام می‌شود و همه مردم در صف هستند؛ بنابراین انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند. برای حل مشکل باید به سمت رقابتی کردن تولید خودرو برویم و علاوه بر واردات، بخش خصوصی را هم تقویت کنیم. 

این راه‌حلی است که باید در پیش گرفته شود؛ در غیر این صورت در هر مقطعی مشکلی پیش می‌آید، می‌گوییم خودروسازی مشکل دارد، مشکل را حل هم نمی‌کنیم و این روند تفاوتی در حال مردم ایجاد نخواهد کرد.

سازمان حمایت باید ورود کند

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه در این میان به محاق می‌رود حقوق مصرف‌کننده است. سازمان حمایت باید در این زمینه ورود کند. آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود و این موضوع را دنبال کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش سازمان ملی استاندارد گفت: سازمان استاندارد هم در زمان پلاک‌گذاری و... می‌تواند ورود کند و جلوی پلاک‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد تا استانداردها مطابق آنچه الزام است رعایت شود.

سازمان ملی استاندارد به وظیفه‌اش عمل نکرده است

وی با اشاره به وظایف سازمان ملی استاندارد طبق قانون گفت: متاسفانه سازمان ملی استاندارد هم به وظیفه خود عمل نکرده است. در برنامه ششم وظایف و الزامات کنترلی این سازمان تعریف شده تا خودروها به سطح مورد نظر کیفی دست پیدا کنند. با این همه سازمان ملی استاندارد هم در این حوزه ضعیف عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد. این سازمان وظیفه داشت آزمایشگاهی برای آزمایش خودرو تاسیس کند. حتی در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در زمینه تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌هایی انجام شود، اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی هم ندارد. ما از سازمان حمایت خواستیم و سازمان ملی استاندارد را هم می‌خواهیم تا در جلساتی که برگزار می‌شود این موضوع مطرح شود.

استیضاح وزیر صمت

جدی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر صمت گفت: مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت، همین موضوع خودرو است. این طرح هنوز در هیات رئیسه اعلام‌وصول نشده اما نرخ و کیفیت خودرو موضوع اصلی در این استیضاح هستند. علاوه بر این، مخالفت وزیر با واردات خودرو از دیگر موارد مطرح در این استیضاح است. سوالات استیضاح مشخص است و طرح به امضای جمعی از نمایندگان هم رسیده اما نظر هیات رئیسه مجلس این است که هنوز برای استیضاح زود است تا بتواند تعامل ایجاد کند؛ از همین رو فکر نمی‌کنم تا قبل از عید استیضاح به صحن داده شود. استیضاح وزرای دیگری هم امضا شده اما هنوز هیات رئیسه اعلام وصول نکرده و در حال تعامل است.

وی همچنین تصریح کرد: استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کردند. از کمیسیون صنایع هم ۲ یا ۳ نفر استیضاح را امضا کرده‌اند. استیضاح حداقل با ۱۰ امضا عملی می‌شود. به‌هرحال مشکل خودرو باید حل شود. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سوال‌هایی که از وزیر صمت از طرف نمایندگان وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع داده می‌شود، در حوزه خودرو است. وزیر هم برنامه‌ای ارائه داده و می‌گوید زمان می‌خواهد. مجلس هم بی‌تفاوت نیست و پیگیری می‌کند.

جدی افزود: خودروسازی باید به سمتی برود که خصوصی شود و دولت خودش را کنار بکشد و یک رقابت بین‌المللی در بازار شکل بگیرد.

امکان پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروها

در همین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند.

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تصادف زنجیره‌ای بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی اظهار کرد: تامین کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آنها به فناوری دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند. نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس یازدهم گفت: ایربگ یکی از امکانات خودروهای ایرانی عرضه‌شده به بازار است. اگر نظر کارشناسی بر این باشد که نقص فنی خودروها باعث تصادف شده یا حتی میزان خسارات وارد شده به مردم را تشدید کرده ، خودروسازان مسئولند پاسخگوی خسارات مادی و معنوی باشند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره امکان پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ‌ها گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس در پایان گفت: طبق تعهداتی که بین خودروساز و خریدار منعقد شده و البته وظایفی که خارج از قراردادها بر عهده خودروسازان است، شکایات حقوقی نتیجه‌بخش خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qkea3