چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 17975
تاریخ انتشار: 1401/04/11 07:45

از انصراف استیضاح وزیر تا تفکیک وزارتخانه

دهم تیرماه، بر پایه‌ی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌ است.

بخش صنعت و علی الخصوص معدن به دلیل در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و همچنین مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف در کشورمان نقش به سزایی در اقتصاد دارد.

تاریخچه بخش صنعت در کشورمان به سال ۱۲۸۵ هجری خورشیدی برمی گردد که وزارت تجارت در ایران تأسیس شد و در عصر حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت که به ‌صورت اختصاری، وزارت صمت نیز خوانده می‌شود پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در ۸ تیرماه ۱۳۹۰ و تصویب شورای نگهبان در ۱۲ تیرماه همان سال در راستای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام دو وزارتخانهٔ بازرگانی و صنایع و معادن تشکیل گردید.

حالا پس از گذشت ۱۱ سال از ادغام این دو وزارتخانه در روز ۷ تیرماه امسال رئیس مجلس شورای اسلامی، از موافقت دولت با مصوبه مجلس مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد.

این طرح در مجلس دهم مصوب شده و به شورای نگهبان ارسال شده بود و در آنجا ۲ ایراد را به این طرح وارد دانسته بودند بنابراین برای اصلاح به مجلس ارجاع داده شد اما به دلیل اتمام زمان فعالیت مجلس قبل، این موضوع راکد مانده بود تا زمانی که مجدد بررسی آن در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت.

با وجود این تفاسیر، کارشناسان اقتصادی بهتر می دانند که این ادغام و تفکیک ها در وزارتخانه صمت درست است یا غلط اما چیزی که مشخص است ،هزینه های اضافی و سر در گم کردن مردم و حتی مدیران این وزارتخانه است.

بهتر است یک بار برای همیشه فکری درست، اساسی و کارشناسانه برای تفکیک این وزارتخانه صورت گیرد تا دوباره ۱۰ سال دیگر به فکر ادغام آن نباشید. امسال روز صنعت و معدن با سال های قبل فرق دارد، سال های گذشته خبری از استیضاح وزیر و ادغام وزارتخانه نبود! اما امسال استیضاح فاطمی امین به دلایل متعددی -از جمله وضعیت نا به سامان خودرو، مشکلات ساختاری و مدیریتی- از خبرهای مهم چند روز اخیر بود که در نهایت با فرصتی که مجلس به دولت برای تفکیک وزارتخانه داد، فعلا خبری از استیضاح وزیر نیست.

در نهایت امیدواریم که مجلس و دولت تصمیم درستی برای این وزارتخانه به عنوان یکی از مهمترین و حیاتی ترین وزارتخانه های کشور بگیرند.

 

 
منبع: همت خبر

کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488a6w