یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 8070
تاریخ انتشار: 1400/09/22 11:01
بودجه ۱۴۰۱ روی میز مجلس

ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه حـذف شد

رئیس‌جمهوری نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم را تقدیم مجلس کرد؛ به این ترتیب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با جمع منابع ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومانی برای بررسی و تصویب در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان فروش نفت در سال آینده ۳۸۱ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش صمت، سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و سپس این لایحه را تقدیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عدالت در توزیع ثروت در بودجه ۱۴۰۱ مورد پیش‌بینی قرار گرفته، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌‌گذاری شده است.

رئیس‌جمهوری هدف اصلی در بودجه ۱۴۰۱ را ثبات اقتصادی عنوان و تاکید کرد: لازمه ثبات اقتصادی، عدم کسری بودجه است؛ بر همین اساس خط قرمز بودجه ۱۴۰۱ استقراض از بانک مرکزی است و برای تحقق عدالت در توزیع منابع، راه‌اندازی «سامانه یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی» پیش‌بینی شده است.

رئیس دولت سیزدهم همچنان بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشته و کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت جز حقوق را دلیل اثبات اجرای این برنامه می‌داند. به‌گفته رئیسی در این راستا شاهد کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان هستیم. همچنین خالص استقراض دولت از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به ۴۰- (منفی چهل) هزار میلیارد تومان کاهش داشته و نسبت مالیات به تولید ناخالص از ۵.۴ درصد به ۶.۹ درصد افزایش داشته است. 

رئیس‌جمهوری بر موارد دیگری مانند کاهش چشمگیر رشد هزینه‌های دولت، لزوم رسیدگی به مسئله صندوق‌های بازنشستگی و عادلانه کردن یارانه‌های پنهان و آشکار نیز تاکید کرد. 

تشریح روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ 

در ادامه جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد و گفت: رئیس‌جمهوری به نکاتی بر حق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از قبیل اصلاح ساختار بودجه، کنترل نقدینگی و تورم و شفاف‌سازی آن اشاره داشت که انشاءالله با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت و انجام کار کارشناسی دقیق این امر در تدوین لایحه بودجه سال آینده محقق خواهد شد.

محمد باقر قالیباف در ادامه اظهار کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه تکثیر خواهد شد و در اختیار همه نمایندگان قرار می‌گیرد، سپس نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کنند. کمیسیون برنامه و بودجه نیز ۱۵ روز فرصت بررسی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: لایحه بودجه بعد از بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه، ۱۵ روز در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تقاضای کمیسیون تلفیق، امکان تمدید ۱۵ روزه فرصت بررسی وجود دارد. 

با همکاری مجلس و دولت انشاءالله شاهد خواهیم بود که در مدیریت جدید و دولت جدید بودجه‌ای اثرگذار در کشور به تصویب خواهد رسید.

نگاهی به اعداد و ارقام بودجه 

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف کلی ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به امسال حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

به گزارش ایسنا، جزییات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود.

اما بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود که بودجه عمومی ۱۵۰۵ هزار میلیارد تومان است.

اجزای بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی بالغ بر ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شامل ۱۳۲ هزار میلیارد تومان است.

همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که حجم عمده کل بودجه سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده با رقم ۲۲۳۱ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

برای امسال سقف کلی بودجه ۲۸۸۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که بودجه عمومی ۱۳۷۳ هزار میلیارد تومان شامل ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی بود. همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۱۵۷۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود.

ارز و مالیات دو شاه‌کلید لایحه

در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی در زمینه پرداخت ارز ترجیحی نشده که نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد؛ به این ترتیب ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱ حذف شده و یارانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی به‌جای ارز ترجیحی گنجانده شده است.

با این حال در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته شده؛ به‌طوری که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه پیش‌بینی شده است. درحال‌حاضر ۶ قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

همچنین طبق پیش‌بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی ۶۰ میلیون تومان در سال پیش‌بینی شده است؛ بر این اساس حقوق کارکنان در هر ماه تا ۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است. 

نحوه پرداخت مالیات به این ترتیب است که نسبت به مازاد ۶۰ میلیون تومان در سال تا ۱۲۰ میلیون تومان ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲۴۰ میلیون تومان تا ۲۰ درصد مشمول مالیات خواهد شد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ybqa2