یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
کد خبر: 20719
تاریخ انتشار: 1401/09/09 05:30
با وجود رای به محکومیت مخابرات از سوی شورای رقابت

اخذ وجه غیرقانونی ادامه دارد

۱۷ شهریور، افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، موردتایید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار، افزایش نرخ کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد.

 براساس این مصوبه، کاربران تلفنهای ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این مبلغ، هزینهای است که از مهر به ردیف قبضهای تلفن اضافه شده و براساس آن صاحبان خطوط تلفن در پایتخت برای استفاده و حفظ این خطوط، موظف به پرداخت آن هستند. چندی پیش خبر رای محکومیت شرکت مخابرات به ارتکاب رویه ضد رقابتی در افزایش تعرفه تلفن ثابت از سوی شورای رقابت، منتشر شد و طبق خبرها شرکت مخابرات در اقدامی تلافی‌‌جویانه تلفنهای مرکز ملی رقابت را قطع کرد. در نهایت اینکه با وجود رای محکومیت مخابرات همچنان مقابلهای با رویه ضد رقابتی و انحصاری شرکت مخابرات صورت نگرفته و اخذ وجه غیرقانونی از مشترکین ادامه دارد. حتی پیامکی با محتوای «مشتری گرامی؛ طبق مصوبه جدید، از تاریخ 1/6/1401 مبلغ ثابت 20هزار تومان به عنوان«حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت» درصورتحساب ماهانه تلفن ثابت شما منظور خواهد شد. با این مبلغ میتواندی 4444 دقیقه مکالمه شهری رایگان داشته باشید.» در چند روز اخیر برای مشترکان ارسال شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تحمیل این هزینه اضافی، بهدلیل تلاش شرکت مخابرات برای تامین هزینههای جاری و دیون معوقه خود است. به این ترتیب پس از خصوصیسازی شرکت مخابرات و چندپارهشدن ساختار ارتباطی کشور، مشکلات مالی متعددی گریبانگیر این بخش مهم شد. کاهش منابع درآمدی شرکت مخابرات پس از خصوصیسازی غلط این شرکت، چالشهای اقتصادی مهمی را برای حوزه ارتباطات کشور رقم زد تا جایی که بارها وزیران ارتباطات دورههای اخیر، نبود منابع مالی مناسب را مهمترین دلیل توسعهنیافتگی و بهبود زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی کشور عنوان کردهاند. این مسائل در کنار یکدیگر سبب شد تا شرکت مخابرات برای پرداخت هزینهها در چند سال اخیر به راهکارهایی مانند فروش املاک و مستغلات روی آورده است. افزایش تعرفه ماهانه برای تلفنهای ثابت، نیز راه دیگری برای تامین اعتبار موردنیاز شرکت مخابرات است که در چند سال اخیر بهتصویب نرسیده است، بنابراین افزودن بندی بهنام «هزینه خدمات مکالمه صوتی» راهکار جدیدی است که شرکت مخابرات با همکاری شورایعالی رقابت و تایید کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات اجرایی کرده است. 

جبران هزینه تهیه زیرساخت

داود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات در گفتوگو با گسترش نیوز پایگاه خبری موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت تاکید کرد: افزایش تعرفه تلفن ثابت براساس مجوز سازمان ستاد تنظیم بازار، از اول شهریور اجرایی شده است. معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ادامه داد: شرکت مخابرات برمبنای تعرفه مکالمات شهری مقادیر مشخصشدهای را بهعنوان الزام حداقل زمان مکالمه در نظر گرفته است. بهعبارتی، مشترکان باید هزینه حداقل انجام مکالمه را تحت هر شرایطی بپردازند؛ حتی اگر میزان مکالمه آنها کمتر از این حد تعیینشده باشد. بهعنوان مثال، برای مشترکان تهرانی، هزینه مکالمه صوتی ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اگر میزان مکالمه یک مشترک تهرانی بیشتر از ۲۰ هزار تومان باشد، باید این مبلغ را بدون هیچ هزینه اضافی بهطورکامل بپردازد، اما اگر میزان استفاده این مشترک، ۱۵ هزار تومان (کمتر از ۲۰ هزار تومان بهعنوان محدوده تعیینشده) باشد، مشترک بهطورحتم باید ۲۰ هزار تومان را بهطور کامل و دقیق پرداخت کند. این ۲۰ هزار تومان در جایگاه ردیف مکالمه صوتی در قبوض ذکر شده است. وی در ادامه تاکید کرد: شرکت مخابرات حداقل میزان مکالمه را براساس مناطق شهری تفکیک کرده و در پایتخت حداقل استفاده از خط تلفن ثابت باید ۲۰ هزار تومان (معادل ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه) و در مراکز استانها حداقل استفاده از خط ثابت تلفن ۱۵ هزار تومان (معادل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه) و در شهرهای کوچک این رقم حداقل ۱۰ هزار تومان باشد.

جای خالی توسعه متوازن

در ادامه این اظهارات، محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به انتقادها درباره واگذاری شرکت مخابرات ایران و بروز مشکلات مالی برای این شرکت گفت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران براساس اصل ۴۴ قانون اساسی انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرآیند توسط مراجع ذیربط بررسی و تایید شده و تاکنون گزارشی مبنی بر مشکل درباره این واگذاری دریافت نشده است و اگر مسئلهای وجود دارد، باید به قانون مراجعه شود.  بهگزارش ایسنا، بیدخام بااشاره به آمار تلفن ثابت و تعداد مشترکان پهنباند قبل و بعد از خصوصیسازی گفت: شرکت مخابرات ایران قبل از خصوصیسازی، حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهنباند داشته و در حال حاضر حدود ۹ میلیون مشترک پهنباند دارد. این آمار اصلا قابلقیاس با قبل از خصوصیسازی نیست. آمار و ارقام، نشاندهنده فعالیت مخابرات در همه حوزههای ارتباطی در سراسر کشور است، اما اینکه آیا این توسعهها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، موضوع دیگری است که جای بررسی همهجانبه دارد. مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: شرکت مخابرات طبق مقررات و قوانین، تمامی زیرساختهای اپراتورهای ثابت و همراه را تامین میکند. همه شرکتهای FCP و اپراتورهای همراه زیرساختهای موردنیازشان را از مخابرات دریافت میکنند و در حوزه تامین ارتباطات روستایی هم فعالیتهای شرکت مخابرات بسیار گسترده است، بنابراین بدون توسعه، زیرساختهای لازم برای همه ذینفعان حوزه ارتباطات فراهم نمیشد و توسعه نیز نیازمند تامین اعتبار است.

اظهارات بیدخام در حالی عنوان میشود که برخی کارشناسان انتقاداتی نسبت به انحصار مخابرات دارند. وی در این باره گفت: برخی معتقدند انحصار زیرساختها دست شرکت مخابرات است که چنین حرفی دقیقی نیست و باید برای اثبات آن به اعداد و ارقام رجوع کنیم. سهم بازار شرکتهای FCP و مخابرات ایران در حوزه پهنباند کمابیش برابر است. در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام کرده و زیرساخت و امکانات موردنیاز به شرکتها ارائه شده است. بهطور کلی سهم بازار موجود در حوزه پهنباند بین همه اپراتورها نشان میدهد آیا در واقع انحصاری وجود دارد یا خیر؟ مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه عمده دلیل توسعهنیافتگی این است که ما منابع مالی موردنیاز برای توسعه را نداریم، افزود: در حدود ۱۲ سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت باوجود افزایش تورم در همه حوزهها، تغییری نکرده و در مقابل روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران در بخش ثابت بهدلیل تورم و نبود تناسب در تعرفهها نزولی است. به این ترتیب، سودآوری مخابرات در بخش تلفن ثابت در سال ۱۳۹۸ حدود یک درصد بوده که در سال ۱۳۹۹ تبدیل به زیان شده و شاهد روند کاهشی در حاشیه سود شرکت مخابرات ایران بودهایم. مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: هزینه نگهداری شرکت مخابرات ایران برای یک خط تلفن ثابت، حدود ۲۱ هزار تومان است، اما پولی که از مشترک میگیریم ۵۸۰۰ تومان است. بدون شک برای سرپا ماندن بزرگترین شرکت مخابراتی باید با اصلاح تعرفهها نسبت به تامین اعتبار این بخش گام برداریم. انداختن تمامی تقصیرات در روند تامین اعتبار بر گردن شرکت مخابرات کار درستی نبوده و دولت باید حمایتهای مالی از این شرکت کند.

سخن پایانی

قبض ماه مهر تلفنهای ثابت با ردیف جدیدی برای پرداخت همراه بود. البته برخی از مشترکان نیز چند روز گذشته پیامک دریافت هزینه جدید روی خطوط تلفن ثابت را دریافت کردهاند. در این بین معلوم نیست تلفنهای ثابت که هیچگونه استفادهای ندارند چرا باید این مبلغ را بپردازند؟ ضمن آنکه از نظر مخابرات 20هزارتومان  مبلغ زیادی نیست، در حالی که وقتی در چندصد هزار شماره ضرب شود، مبلغ دریافتی مخابرات، میلیاردی خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5nbj