برای کسب‌وکارتان جهانی بیندیشید!

پریسا حاجی‌محمدی دکتری کسب‌وکار حرفه‌ای DBA

پریسا-حاجی-محمدی

گسترش تجارت خود در سطح بین‌المللی را در صدر امور خود قرار دهید، زیرا جهانی اندیشیدن در کسب‌وکار، امروزه اصلی مهم به‌حساب می‌آید، چراکه تک تک ما هر لحظه در معرض دریافت بی‌نهایت داده و اطلاعی هستیم که از اقصی نقاط جهان به‌دست‌مان می‌رسد و حضور در یک جهان بی‌نهایت را با یک گوشی هوشمند در حال تجربه هستیم و اگر صاحبان کسب‌وکار به محیط محلی بیندیشند و از جهانی اندیشیدن بازبمانند، این گوی و میدان را دودستی به رقیب خود اهدا کرده‌اند.

جذابیت بازارهای جهانی برای هر کسب‌وکاری که قصد گسترش دارد، غیرقابل انکار است. در حالی که ورود به بازارهای بین‌المللی فرصت‌های بسیار زیادی را ارائه می‌دهد، نیاز به درک عمیقی از بازارهای متنوع جهانی نیز لازم است.

کسب‌وکار بین‌المللی مزایای بسیاری دارد، فراتر از رشد مالی و توسعه بین‌المللی مزایای دیگری برای کسب‌وکارها همچون بالا بردن استاندارد کیفی محصول و خدمت را ارائه می‌دهد. همچنین افزایش آگاهی از برند نیز می‌تواند یک مزیت مهم باشد، زیرا نفوذ به بازارهای جدید می‌تواند محصولات یا خدمات یک شرکت را در معرض مخاطبان وسیع‌تری باسبک و سیاق و سلیقه‌های متفاوتی قرار دهد که منجر به افزایش فروش، وافزایش سهم بازار و ارزشمند شدن برند می‌شود.

علاوه بر این، حضور بین‌المللی می‌تواند دسترسی به استعدادهای جدید و نوآوری‌های خلاقانه بنا بر نظر مشتری جدید را فراهم کند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا در بازار جهانی با یکدیگر رقابت کنند و جالب این است که این رقابت باعث ارتقای محصول و برند و سطح کارکنان و حتی افق دید مدیران می‌شود و شرکت‌ها مجبورند همه‌چیز را از محل تولید کالا گرفته تا نحوه جذب استعداد و رشد کسب‌وکارشان بازنگری کنند.

چرا باید از روز اول جهانی فکر کنید؛ آیا به این اندیشیده‌اید که جهانی فکر کردن چقدر برای کسب‌وکارتان خوب است؟ هر وقت به گذشته نگاه کرده و سعی می‌کنم موفقیت شرکتم را برای خودم توضیح دهم، حتی با اینکه معتقدم هنوز در ابتدای این راه ماجراجویانه هستیم! تنها یک چیز وجود دارد که من به آن مطمئن هستم و آن هم اینکه، نزدیک شدن روند کسب‌وکارمان که با یک ذهنیت جهانی ارتباط زیادی پیدا کرده، باعث رشد شده است و چارچوب ذهنی قدیمی سنتی را به‌سمت جهانی شدن هل داده که بانی یک پارادایم مثبت است.

ممکن است تصور شود که راه‌اندازی یک کسب‌وکار با ذهنیت جهانی فقط موانع و مشکلاتی را در مسیر ایجاد می‌کند یا مسائل را بیشتر و بزرگ‌تر خواهد کرد. در واقع، یک رویکرد جهانی مستلزم برخورد با قوانین، مقررات و زبان‌های مختلف است. همه ما می‌دانیم که چگونه این موارد پیچیده می‌شوند و در نتیجه چالش‌هایی ایجاد و منابع و توجه کارکنان را از سایر فعالیت‌های ارزشمند منحرف می‌کنند. کمااینکه از نظر هزینه، تفکر جهانی مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیق، توسعه و بازاریابی برای درک همه بازارهایی است که آنها را هدف قرار داده‌ایم. همچنین به‌طور‌بالقوه هزینه‌های زیادی برای لجستیک و زیرساخت‌ها برای ایجاد عملیات در این مکان‌های جدید را شامل می‌شود و ضرورت انطباق با فرهنگ‌ها و واقعیت‌های جدید نیز برگ دیگری از این درخت پربار است، زیرا آنچه در یک کشور می‌تواند معتبر و واقعی باشد، ممکن است در جای دیگر واقعاا کارساز نباشد و انطباق با همه هنجارها و شیوه‌های فرهنگی به خودی خود می‌تواند یک چالش باشد، اما همچنان معتقدم در بسیاری از موارد، مزایا بسیار بیشتر از معایب است.

بنابراین، اگر توصیه‌ای به هر کارآفرینی که روی راه‌اندازی کسب‌وکار جدید خود کار می‌کند، وجود داشته باشد، این است که از همان روز اول یک رویکرد جهانی را در نظر بگیرد. چرا در حالی که هر جامعه دارای تاریخ، فرهنگ و منابع‌طبیعی منحصربه‌فردی است، موفق‌ترین شهرها معمولا به شرکای تجاری خود نزدیک‌تر هستند، حال دیگران نیز می‌توانند از این شهرها که آینده را شکل می‌دهند، یاد بگیرند.

علاوه بر این، فعالیت در بازارهای متعدد می‌تواند فرصت‌هایی برای نوآوری ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های مختلف، ترجیحات مصرف‌کننده و محیط‌های نظارتی آن محیط می‌تواند ایده‌های جدید و توسعه محصول را به وسوسه بروز زیبای جدیدتری از آنچه تاکنون ارائه می‌کرد، وادار کند. با درک نیازهای منحصربه‌فرد بازارهای مختلف، کسب‌وکارها می‌توانند بهتر به خواسته‌های مشتری بپردازند و جلوتر از رقبا خود را با بازار تطبیق دهند.

برای کمک به کسب‌وکارها، سیاست‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در جهت‌یابی بازارهای بین‌المللی، شناسایی روندهای نوظهور و تقویت رقابت جهانی، بینشی جدید ارائه می‌کنند و یافتن پل‌های تجاری مناسب بین چارچوب‌های مختلف و سیستم‌های بازرگانی و مالی و منسجم برای همه کشورهای شریک باعث می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تعاملات بین‌المللی ناشی از جهانی شدن یک منبع عالی برای اقتصاد و تجارت بین‌المللی است که مایه حیات همه کسب‌وکارهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین