-

حرکت چرخ تولید مسکن با افزایش همکاری‌ها

محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی

زیرساخت ‌ های نامناسب و پایه ‌ های اقتصادی متزلزل، آثار مخربی بر کل جامعه می ‌ گذارد که جبران ‌ پذیر نخواهد بود. بازار مسکن نیز همیشه تحت ‌ تاثیر سیاست ‌ های اشتباه قرار گرفته و از شرایط اقتصادی متضرر شده است، به ‌ طوری که در سال ‌ های اخیر وعده ‌ های مختلفی برای ساماندهی بازار مسکن داده شد که متاسفانه به ساماندهی این بازار مهم و حیاتی کمکی نکرده است.

مسکن یکی از مهم ‌ ترین نیازهای جامعه است که اگر احیا نشود، مردم را به آوارگی می ‌ رساند، اکنون اگر مشکل مسکن جوانان به ‌ دست خانواده ‌ ها برطرف نشود، معضلات بسیار زیادی را به ‌ وجود می ‌ آورد. اقدام دولت برای حل مشکل مسکن باید به ‌ گونه ‌ ای باشد که مردم مشکلی از بابت خانه ‌ دار شدن نداشته باشند. اکنون با نگاهی به وضعیت اجاره ‌ بها متوجه می ‌ شویم که بازار مسکن با تنش جدی روبه ‌ رو شده و اقشار کم ‌ درآمد جامعه با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می ‌ کنند، از این ‌ رو ضرورت دارد تا نهادهای مختلف با همکاری و هماهنگی بیشتر بازار مسکن را از بن ‌ بست خارج کنند.

آمار و ارقام نشان می ‌ دهند که تورم بخش مسکن به ‌ سرعت مسیر صعودی را طی کرده و هر ساله خانه ‌ دار شدن برای جوانان سخت ‌ تر می ‌ شود، به ‌ نحوی که برای خرید یک خانه صد متری در تهران، ۴۶ سال زمان نیاز است، همچنین مهم نیست که افراد مستاجر باشند یا صاحبخانه، مهم این است مردم بتوانند از پس هزینه ‌ های مسکن بربیایند. این موضوعی است که با انتشار آمارهای متفاوت از سوی نهادهای ذی ‌ ربط حل نمی ‌ شود، زیرا همبستگی در توسعه بازار مسکن، حرف اول را می ‌ زند.

باتوجه به این نکته که میانگین تورم مسکن در اروپا ۲۳ درصد و در کشور ما مرز ۴۵ درصد را رد کرده است، در کشورهای اروپایی درآمد افراد باتوجه به تورم افزایش پیدا می ‌ کند و رابطه بسیار نزدیک بین مسکن و سبد خانواده برقرار است،اما در ایران درآمد افراد جوابگوی تورم مسکن نیست، به ‌ همین دلیل، خانه ‌ دار شدن برای بسیاری از اقشار جامعه به موضوعی غیرقابل ‌ حل تبدیل شده است.

از طرف دیگر، مدیریت اقتصادی در بسیاری از کشورها با تاثیر مثبت خود، بازار مسکن را متحول کرده و همکاری و هماهنگی ‌ های پی در پی در این حوزه، چرخ تولید مسکن را به ‌ حرکت درآورده است.

قیمت مسکن از بستر اقتصادی کشور تاثیر می ‌ پذیرد و دولت باید زیرساخت ‌ های اقتصادی را با مدیریت صحیح ساماندهی کند. در کشورهای غربی پایه ‌ های اقتصاد قوی باعث شده تا تورم بخش مسکن کنترل شده و هر ساله نرخ مسکن افزایش پیدا نکند،اما در همین چند ساله در کشور مشاهده می ‌ کنیم که عدم ‌ کنترل تورم و ناهماهنگی ‌ های موجود، نرخ تجهیزات ساخت ‌ وساز را با رشد چشمگیری روبه ‌ رو کرده و باعث افزایش نرخ مسکن شده است.

فراهم شدن بسترهای مناسب اقتصادی، تولید مسکن را به ‌ سمتی می ‌ برد که اقشار کم ‌ درآمد، به ‌ ویژه جوانان بتوانند به مسکن ارزان ‌ نرخ دست پیدا کنند و این اقدام فقط با برنامه ‌ ریزی و توجه به کمبودهای کشور در زمینه ‌ های مختلف میسر می ‌ شود.

دولت باید در نظر داشته باشد، به ‌ جای پرداخت یارانه نقدی، به اصلاح و بهبود سبد خانوار در جامعه کمک کند و سیاستی را پیش گیرد که همگان بتوانند صاحب مسکن شوند؛ اقدامی که در بیشتر کشورهای پیشرفته در حال انجام است و سال ‌ ها است تاثیر مثبتی بر اقتصاد گذاشته است.

کشور ما در زمینه ‌ های مختلف ظرفیت فراوانی دارد،اما متاسفانه از این ظرفیت ‌ ها به ‌ درستی استفاده نمی ‌ شود و با خلق نقدیگی نابجا بسیاری از پایه ‌ های اقتصادی کشور در حال نابودی است که این معضل چاره ‌ ای جز مدیریت صحیح اقتصادی و افزایش تولید موثر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین