-

در تلکام بیست‌ودوم چه گذشت؟

پس از دو دهه برگزاری مدون و موفق نمایشگاه صنعت مخابرات، به رویداد بیست‌ودوم رسیدیم. جایی که می‌توان گفت یک رویداد به کمال و شهرت غیرقابل انکاری دست پیدا می‌کند. نمایشگاه تلکام امسال اندازه کوچک‌تری از نمایشگاهی بود که پس از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا در کشور، همه بازیگران این صنعت را در زیر سقف ۲ سالن دور هم جمع کرد. به هر حال، صنعت نمایشگاهی پس از ۲۲ ماه وقفه، به چرخه حیات بازگشته و طول می‌کشد تا دوباره سرپا شود.

نمایشگاه تلکام در حالی بیست‌ودومین سال خود را پشت‌سر گذاشت که می‌توان برگزاری این نمایشگاه را نویدی برای برگزاری دوباره سایر نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه دانست. تلکام ۲۲ هرچند کوچک‌تر اما برگزار شد و نشاط دوباره‌ای هر چند اندک بعد از ۲ سال همه‌گیری شیوع ویروس کرونا به صنعت داد.

بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه (ایران تله‌کام ۱۴۰۰)، از ۲ تا ۵ دی، از ساعت ۸ تا ۱۵ در سالن ۸ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. هرچند این رویداد، بعد از دو سال شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار شده اما حال و هوای کرونا باز هم در این نمایشگاه موج می‌زند.

در اثر پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا، امسال نمایشگاه بزرگ تلکام که مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی حوزه ICT است و هر سال بزرگ‌تر می‌شد، فقط در ۲ سالن ۸-۹ و ۷ برگزار شد.

همیشه افتتاحیه تلکام از روزهای دیگر نمایشگاه مهم‌تر بود و چندین مقام دولتی برای افتتاحیه حضور پیدا می‌کردند اما امسال وزیر ارتباطات هم در سومین روز از نمایشگاه تلکام، از نمایشگاه بازدید کرد. اگرچه مقامات دولتی و خصوصی برای بازدید از نمایشگاه آمدند اما حتی مدیران برخی شرکت‌های بزرگ هم در نمایشگاه دیده نشدند.

جاذبه‌های نمایشگاه تلکام

از جاذبه‌های نمایشگاه تلکام دریافت سیمکارت و شارژ بود که همین مشوق بسیاری از بازدیدکنندگان غیرتخصصی را به نمایشگاه می‌کشاند. امسال هم همراه اول سیمکارت کودک یا انارستان ارائه می‌کرد که البته حضور در نمایشگاه برای دریافت سیمکارت ضرورتی نداشت و علاقه‌مندان می‌توانستند روی سایت هم برای دریافت این سیمکارت ثبت‌نام کنند اما همین امر روز جمعه خانواده‌ها را به همراه فرزندانشان برای تفریح به نمایشگاه آورد.

غیبت دو بزرگ مخابراتی

گشتی در نمایشگاه نشان می‌داد امسال از اتحادیه مخابرات و سندیکای مخابرات در نمایشگاه حضور ندارند؛ اگرچه برای بازدید آمده بودند اما اقدام به غرفه‌سازی نکرده بودند. امسال برخی بازیگران مهم این صنعت در نمایشگاه حضور نداشتند. البته قهری هم در کار نبود.

یکی از بخش‌های نمایشگاه به حامیان کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داشت. شرکت مادر تخصصی حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مسئولیت را انجام داد.

شرکت حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، زمینه حضور چند شرکت دانش‌بنیان را در نمایشگاه فراهم کرد.

شرکت سدنا که در حوزه تولید پریز و تبلت فعال است، شرکت واف که تولیدکننده مودم است، شرکت صمیم، که پنل‌های کنترل صوتی و تصویری تولید می‌کند و این پنل‌ها در استودیوهای پخش مد مورداستفاده قرار می‌گیرند و شرکت کارت اعتباری فارس که کانیکتور و فیبر نوری می‌سازد، از جمله این شرکت‌ها هستند که با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

طبق گفته مسئول غرفه، این صندوق در ۲۵ سال اخیر وظیفه حمایت از این شرکت‌ها را انجام داده است. در همین نمایشگاه هم حدود ۶۰ متقاضی برای دریافت خدمات به غرفه این شرکت در نمایشگاه مراجعه و کسب اطلاع کرده‌اند.

فناوری‌های زیستی، برق، الکترونیک، لیزر، فوتونیک، فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، فناوری نانو و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از جمله صنایع موردحمایت این شرکت هستند. در پاویون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۰ شرکت دانش‌بنیان که مرتبط با حوزه فناوری‌اطلاعات، مخابرات و ارتباطات هستند، حضور داشتند.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها

معاونت علمی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT به حضور آنها در نمایشگاه کمک کرده است. طبق روال حمایتی معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان، از این شرکت‌ها برای توسعه بازار با وام بلاعوض حمایت می‌شود.

معاونت از این شرکت‌ها حمایت ۹۰ درصدی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی انجام می‌دهد و شرکت‌ها را به نمایشگاه‌ها اعزام می‌کند.

در این نمایشگاه ۴ روزه، بیش از ۱۰۰ شرکت در ۳ سالن محصولات خانگی، تجاری و اپراتوری خود را ارائه و حدود ۲۰ شرکت دانش‌بنیان هم با حمایت صندوق نوآوری محصولات و توانمندی‌های خود را عرضه کردند.

شعار نمایشگاه امسال

شعار نمایشگاه، مخابرات، تحول دیجیتال و توسعه پایدار بود که توجه به دیجیتالی شدن و شهر هوشمند مهم‌ترین هدف برگزاری نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

شرکت‌هایی در این نمایشگاه حضور داشتند که می‌گویند به آخرین فناوری‌های روز جهان نزدیک شدند و حتی می‌گفتند برخی محصولات‌شان شاید پیشرفته‌تر از نمونه‌های خارجی باشد.

در این نمایشگاه، کاربردهای نسل پنجم اینترنت به نمایش گذاشته شد که یکی از این کاربردها، جراحی از راه دور است که از طریق اینترنت ۵G همراه اول این جراحی از راه دور از مکان نمایشگاه تا بیمارستان سینا انجام می‌شد.

سخن پایانی

نمایشگاه تلکام در حالی بیست‌ودومین سال خود را پشت‌سر گذاشت که می‌توان برگزاری این نمایشگاه را نویدی برای برگزاری دوباره سایر نمایشگاه‌های تخصصی این حوزه دانست. تلکام ۲۲ هرچند کوچک‌تر اما برگزار شد و نشاط دوباره‌ای را هر چند اندک بعد از ۲ سال همه‌گیری شیوع ویروس کرونا به صنعت داد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*