-

کاهش ۸۵ درصدی مصرف آب در فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه سیاست کاهش و بهره‌وری هرچه بیشتر در مصرف آب را در دستور کار خود دارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، سیدمجید ستاینده، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه به کاهش ۸۵ درصدی مصرف آب در تولید فولاد خام در شرکت فولاد مبارکه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای شرکت در زمینه استفاده بهینه از انرژی اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی ناحیه انرژی و سیالات، تأمین انرژی و سیالات پایدار و مطمئن برای نواحی تولیدی شرکت فولاد مبارکه است.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات تصریح کرد: بدیهی است برای اینکه این ناحیه بتواند به رسالت اصلی خود جامه عمل بپوشاند، فرآیندهای گوناگونی را از سوی ۸ واحد زیرمجموعه خود که دو واحد به دفتر فنی تولید و تعمیرات و ۶ واحد دیگر به بخش‌های تولیدی مربوط است، انجام می‌دهد.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات گفت: این شرکت برای حیات خود به حامل‌های گوناگون انرژی نیاز دارد که شاید مهم‌ترین آنها آب باشد. در سالیان گذشته و از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه براساس قراردادی که این شرکت و آب منطقه‌ای منعقد کرده‌اند، فولاد مبارکه مجوز آب موردنیاز خود را از رودخانه زاینده‌رود دریافت کرده و به این شکل آب موردنیاز خود را تأمین می‌کرده است.

وی ادامه داد: براساس آماری که در کشور وجود دارد، ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، درحالی‌که ۶ درصد در بخش شرب و فقط ۴ درصد توسط صنایع مصرف می‌شود؛ بنابراین هجمه‌ای که در این حوزه برای صنایع به وجود آمده درست نیست.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات گفت: آمار استان اصفهان نیز نشان می‌دهد حدود ۲ تا ۳ درصد آب از سوی بخش صنعت مصرف می‌شود که این مقدار هم هر سال کاهش می‌یابد. شرکت فولاد مبارکه خود یکی از صنایع پیشرو در زمینه کاهش مصرف آب به شمار می‌آید.

ستاینده افزود: این شرکت برای کاهش وابستگی به آب خام پروژه‌های گوناگونی را انجام داده که به‌طورکلی به سه دسته تقسیم می‌شود. دسته نخست پروژه‌های مربوط به کاهش مصرف است که روزبه‌روز و سال‌به‌سال مصرف آب در شرکت کاهش داده است. از سال ۱۳۹۱ که بحران آب شکل جدی‌تری به خود گرفته، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر از شبکه‌های انتقال و توزیع آب داخل شرکت فولاد مبارکه نوسازی شد.

ستاینده در پاسخ به این پرسش که چند درصد استحصال آب صنعتی از پساب محقق می‌شود، گفت: فارغ از پروژه‌های کاهش مصرف آب، پروژه‌های تأمین پساب شهری هم در فولاد مبارکه انجام شده است. سیاست فولاد مبارکه قطع وابستگی به آب رودخانه است که براساس آمار برداشت این شرکت از آب زاینده‌رود سال‌به‌سال کمتر شده است.

وی افزود: این کار در دنیا مرسوم است. مهم‌ترین و جدیدترین منبع جایگزین آب خام، پساب است به همین دلیل فولاد مبارکه هم به این سمت حرکت کرد. در همین زمینه از سوی مدیرعامل وقت فولاد مبارکه، قراردادی با شرکت آبفا بسته شد که براساس آن پساب‌های شهری مبارکه، صفائیه، زرین‌شهر و ورنامخواست خریداری شد.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات انرژی و سیالات تصریح کرد: در مقابل فولاد مبارکه هم متعهد شد کانال‌ها و سیستم فاضلاب شهری را در این شهرها احداث کند. از سال ۱۳۹۷ این پساب‌ها تصفیه‌شده و در فرآیند تولید و بازچرخانی آب استفاده می‌شود. هر سال به میزان بیشتری از پساب استفاده و به همین نسبت آب خام رودخانه کمتر مصرف می‌شود. البته به‌دنبال اضافه کردن پساب شهرهای دیگر از جمله شهر مجلسی، طالخونچه و حسن‌آباد هم هستیم.

ستاینده اظهارکرد: پروژه‌های بعدی مربوط به تصفیه پساب است که در این حوزه طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحد RO فولاد مبارکه قرار دارد که وظیفه آن تصفیه پساب‌هایی است که در آن واحد تولید می‌شود. این واحد پساب را به آب تبدیل کرده و بازچرخانی می‌کند. واحد RO هم‌اکنون در مدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*